Sidor

torsdag 2 maj 2019

Så blev det maj.

Så blev det maj. Och det regnar! :-) Det ska det göra på Valborg och nu är man extra glad, då det är så torrt i markerna.
Men -vart tog den här våren vägen?
Det är verkligen som när man kommer till krönet av backen, där i januari, sen håller man i styret och låter cykeln rulla nerför, till sommaren! :-)
Och nu slår allt ut! Det är sådär härligt neongrönt överallt och körsbär och äpplen blommar. Så vackert!
Jag njuter hejdlöst över att det nu är klänningstider! :-) Klart man kan ha det på sommaren också, men det kräver ju tjocka strumpor och lång jacka/ kappa osv.
Nu njuter jag av alla mina klänningar och kjolar!
Jag älskar omlottklänningar!
Och som sagt, kjolar.
Det är liksom...fritt! :-) Så härligt.
På vintrarna blir det liksom jeans, jeans och mera jeans.
Nu kan jag även gräva lite längre bak i garderoben och ha nästan alla mina kläder!
Inte klokt vad 8 kg kan göra!
Det är ju dumt att ha en full garderob med kläder som man inte kan ha.
Dock känner jag att jag nu är på en så kallad "platå" igen, vilket alltid händer när man går ner i vikt (ja även upp! :-) ) så det dröjer nog tills jag kan ha alla kläder...

Alltså det går så lätt att gå upp på morgonen och knata till jobbet, när solen skiner och det bara är skönt!
Jag försöker gå lite olika vägar varje morgon för att få lite variation.
 På jobbet i tisdags var det...tomt!
I detta rum där vi sitter en 25-26 personer var det jag och Mats som jobbade! Soptomt!
Aptråkigt! :-)
Vi är ca 110 personer på min avdelning och vi var väl kanske 20 som jobbade på plats, det märks liksom. :-)
Jag rev av mailen och lite annat, sen gick jag hem. Väl hemma mötte jag denna himmel!
Åska?! Det kom en skur och sen var det inte mer med det....
Stora dottern som kom förbi oss för att följa med till landet klagade över huvudvärk, så åska var det helt klart.
 Så snart de små kom hem från skolan hoppade vi i bilen och drog ut på landet.
Det kändes jättemärkligt eftersom vi var där i söndags.
Jag kommer ju att börja bo där ute och pendla när barnen är lite större, om sisådär 5-6 år. Då kommer jag att bo här under sommarhalvåret har jag bestämt, om inte alla dagar i veckan så åtminstone 5 av dem. :-)

På hemvägen från jobbet köpte jag med mig blommor på torget. Lite onödigt dyra, men jag ville plantera min stock och hade inte tid att åka till något annat ställe...
Och visst blev det fint?
Lite tagetes och lobelia i olika färger som ska växa över kanten. Jag hoppas att det blir fint.
 På kvällen gick vi över till dottern och svärsonen för att ha en liten Valborgsbrasa. Det är inte eldningsförbud här ute, men man ska vara extra försiktigt, så någon vanlig brasa avstod vi ifrån.
Men såhär har man full koll! :-)
 Svärsonen fyllde år första maj men vi firade honom redan dagen innan av en anledning. Presenten!
Han är en person som helst inte vill vara inomhus alls. Han vill helst äta ute året runt och maken hittade den perfekta presenten...
En snygg låda....
 ...innehållande flera grytor och stekpannor som går att ha på öppen eld. Jättefina!

Vi testade dem genom att grilla korv! :-)
Hur mysigt som helst..
 Att sitta och titta på elden, prata lite, sitta lite tysta och bara njuta. Det är mindfulness när det är som bäst!
 Eld är vackert och fascinerande...man kan titta på det hur länge som helst.

 Det blev ganska kallt, så vi satt inte ute speciellt länge.

Dock, glömde vi alla att stänga av våra väckarklockor på telefonerna när vi kröp i säng, så det gick larm lite titt som tätt mellan 06 och 08.15! :-)
Jag gick upp när sista larmet gick.
Det regnade lite lätt, så jag drog igång en brasa, yogade, åt lite frukost och funderade på att ge mig ut "min runda".
Det tog emot lite.. men va fasen... lite regn är ju bara mysigt. Så på med skorna och regnjackan och sen tog jag min vanliga runda.
Sååå fint i skogen! Och doften!

Efter lite mer än halva vägen, kommer man till bryggorna och där kunde jag inte låta bli att yoga lite för att dra ut rygg och ben. Det är så vilsamt och vackert där nere, så i sommar kommer jag att ta med mig yogamattan tidiga morgnar.
Bättre blir det ju inte.

Svärsonen firade även lite dagen efter, för lite fler än bara vi närmast sörjande! ;-)
Nu testades även grytan och det gick jättebra! Toppen.
Vi är ju en familj som hellre är ute än inne, det flesta av oss får jag väl säga, så presenterna blir ofta aktivitetspresenter.
 Det dök även upp en granne som Lilleman längtat efter länge! De här två alltså....
När vovven var valp, var han lite lätt "pigg" men Lilleman var en av de personerna som kunde lugna ner honom och fick det att funka att gå i koppel med.
Det var liksom kärlek vid första ögonkastet.
Nu är det ganska länge sen dom träffats, men vofsen kände direkt igen honom och blev sådär glad som hundar kan bli, svansen går så att hela hunden går i vågor och man liksom ser hur han helst skulle vilja krypa ur skinnet liksom.
Han får inte hoppa, men nu kunde han bara inte hålla sig utan liksom kröp upp och la tassarna på Lillemans ben och pussade och pussade honom! :-)
Sen fick lilleman följa med dem hem och gå med vofsen och återigen gick han så fint i koppel så hussen konstaterade att det är något "fel" för när dom går ut med honom så drar han och trasslar. Nu gick han så fint. :-)
Lilleman har så bra hand med hundar.

 Vi har en granne som ska ha barn snart, som redan frågat om Lilleman kan börja motionera deras hundar när dom inte hinner.
Och det vill han ju! :-)
Toppen när man kan låna andras när vi är allergiska.

Det är så mysigt att sitta vid en brasa och det här är toppen! Dock var just den här lite för rutten för att gå att göra till en blomlåda av sen, tyvärr.
Nästa gång vi hittar en sån pass gammal, ska vi vattna den innan, så att det bara är själva veden vi lägger på som brinner.
Nåja, det var bara att åka hemåt igen efter festandet. :-)
Det kändes rätt konstigt.
Nu kommer det tyvärr att dröja rätt länge innan vi har tid att åka ut igen. Maj brukar vara full av aktiviteter, men i år går det till historien tror jag.
Mest är det maken som har full kalender, nästan löjligt full. Jag kommer att vara lite gräsänka till en bit in i juni.
Dock kommer jag att behöva susa iväg ut och vattna misstänker jag. Det härliga regn som vi nu fått i flera dagar kommer troligen inte att räcka om och när det blir varmt igen.
Som tur är kommer det ju massa lediga dagar i början av juni och då hinner vi fixa till så att det är fint till midsommar.

Fördelen med att vara hemma hela maj, är ju att maten och gymmet går lite bättre än på landet.
Märkligt, men nu går det bra med sockersuget. Det är borta nu. Nu måste jag jobba med vanan och på landet har vi alltid ätit liiite godare.
Så det är lättare att låta bli här. Och jag har gymmet här.

Igår hittade jag ett nytt cardiopass som Olga lagt ut. Jag älskar hennes Cardiopass på löpband.
Mycket motlut! :-)
Vilket ju är grymt effektivt.
Snällare mot knäna än att springa.
Jag kan verkligen längta till dessa pass och jag bestämde redan igår att jag skulle köra i dag.
Och det gick toppenbra!
Fyra vändor där jag ökade fem steg i taget, från 5,0 till 6,5. Man är jättesvettig sen! :-)


Det gäller att ha rätt sorts musik också. E - type har rätt "oumpf" liksom. :-)

Det är så oerhört viktigt att hitta rätt musik.
Vissa gånger går träningen skit för att jag hela tiden letar rätt musik! :-)
Men idag gick det finfint!
Hela passet och sen hade jag drygt 10 minuter kvar, så då sprang jag 7 av dem på lätta fötter.

Fördelen med att ha lufsat lite ute, vilket alltid är jobbigare än löpband, är att just löpband känns lätt sen! :-)
Och när man kört 50 minuter motlut, då känns det liksom lätt att springa på 2% motlut. Så knäpp är ju kroppen.

Just nu njuter jag otroligt av att ha en kropp som funkar. Det ska man inte ta föregivet alls.
Det är tungt just nu, då tre personer som står oss nära är svårt sjuka.
För ett tag sen tänkte jag "ok, två.. olyckor kommer ofta i tre... vem blir den tredje?"
Och visst. Nu är dom tre. :-(
Det är fruktansvärt för alla anhöriga. Oron, sorgen, att hela livet ställs på ända.
Man ska ta vara på varje dag man har. Göra det bästa av det. Hela tiden.
Ju äldre man blir ju mer medveten om det blir man.
Och man måste ta hand om sig. Man har en kropp och ett liv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar