Sidor

tisdag 21 maj 2019

Bröllopsdag och regn.

Idag är den ingen vanlig dag. Idag är det vår bröllopsdag!
Som vi glömde bort!
Vi ÄR ju för dåliga! Men, den här dagen försvinner liksom mellan stora sonens födelsedag och morsdag och en massa annat jox.
Tur att vi har fejjan, som påminde maken i morse. Han kom ner i köket och grattade mig och jag skämdes som en hund!
Man får inte glömma sånt juh!
Det var en härlig dag! Och vi är lika kära idag...nej mer...på ett annat sätt!
14 år har gått och det är ju galet hur mycket vi hunnit med under de åren. Och hur mycket har inte familjen vuxit?
Då var vi fyra och nu är vi nio! :-)

Ung var man också för 14 år sedan! :-D
Och smal...*harklar*


Vi är ju otroligt strikta med vad vi äter och dricker numer, men idag blev det ett par glas vin till den grillade biffen.
Man firar ju inte bröllopsdag varje dag liksom. :-)

Så det blev ju en mysig kväll trots allt. :-)
Bara att äta en god middag hemma och liksom bara konstatera att vi haft 14 år med både glädje och sorg men vi sitter ändå här nu och har det jäkligt bra.
Och efter så pass många år, har vi fler gemensamma projekt än någonsin. Vi är på en bra plats både i livet och i äktenskapet.
Och sånt ska man inte ta för givet utan stanna upp och njuta av. Och det gjorde vi i stillhet idag. :-)

Det är en "vanlig" vecka även denna vecka och jag började med att gå och ge blod. Känns bra att dela med sig...
Man "ska" ju egentligen inte träna den dagen man gett blod, men jag brukar se till att dricka mycket vätska under dagen och då brukar det funka.
Det var tungt, för det var varmt och jag var inte ett dugg träningssugen, men se det gick bra ändå.
Jag älskar att börja med mina motlutsminutrar, för när man kört en eller två vändor (vilket går ganska fort när man räknar minuter) så är det så lätt att springa sen.
Så att köra 50 minuter är inga problem alls...

Det har varit ett par riktigt varma dagar nu.
Jag älskar att man kan öppna dörren ut redan på morgonen och dricka kaffe till fågelkvittret...
Och det blommar ju rätt fint här på baksidan också, trots att den får ytterst lite tlc.

Jag har äntligen kunna fiska fram mina kjolar och shorts! Najs. Och dubbelnajs för att vissa som jag inte kunnat ha på rätt länge, nu går på.
Men jag upptäckte att jag hade brist på t-shirts. Endera är de för stora eller så är färgen inte längre rätt.
Vitt är liksom inte vitt tex.
Så idag unnade jag mig en hög med nya i roliga färger.

Det är sjukt varmt även på kontoret, där det alltid är kallt. Vi sitter ju på souterrängvåningen, men nu vill man ju öppna dörren ut till innergården och då strömmar värmen in. Vilket ju är galet skönt!
Man får en spanienkänsla, men det är varmt. :-)

Idag hade jag köpt med mig lunch, med bland annat lax. Den brukar alltid vara bra, men idag var laxen inte bra. Den kändes rå! :-(
Och det funkar ju på sushi osv, men inte när man tror att den är gravad. Urk.
Så jag åt inte mycket.
Och även om jag nu äter ganska lite, så blev det FÖR lite. Jag kikade efter mellis i vår automat men det fanns bara socker! :-( Choklad och cola typ.. och yoghurt och juice. Socker, socker.
Som tur var fanns det en påse morötter kvar och jag hade några tomater i en låda.

Det fick gå.
Samtidigt är jag så stolt över mig själv som står där vid automaten och är hungrig, men väljer inte kexchokladen eller powerbaren.
Utan går därifrån.
För ett par månader sen hade jag inte gjort det.
Men jag är SÅ klar med socker. Och det är så skönt att ha kommit dit.

Det ska tydligen bli ännu varmare i morgon men sen komma regn till helgen.
Skönt för allt på landet som behöver vatten, men mindre kul för vi som ska jobba, ute, hela lördagen!
Tur att vi står i ett tält, men skittråkigt om det blir få besök....

Förra helgen skulle vi ju egentligen inte åkt till landet heller, men efter lite om och men, så åkte vi ut.
Just maj _måste_ vi vara där. Att ens tänka att att inte åka ut på hela maj, var ju galen från start. :-)

Men, först gick jag hem från jobbet i sakta mak. Det blommar ju så fantastiskt vackert överallt! Man kan inte bara gå förbi utan att dra in dofterna långt ner i magen.
Man blir nästan lite religiös! :-)

Doften......ah... Nu slår även syrenerna ut!
Mina favoriter all time. Man blir helt lyrisk av doften.

Väl ute på landet kunde jag njuta av den fullt blommande rhododendronen. Jag trodde att jag inte skulle hinna se den i år.
Den är maffig nu och full av humlor och bin! :-)
Vi tog en sväng över till grannarna för att se hur deras bygge utvecklar sig (det byggs ju alltid någonstans häromkring..hos alla! :-))
Sen kom dom över till oss, för vi hade ett träd som vi behöver flytta på och dom ville ha.
Perfekt ju!
Vi fundera lite om den skulle kapas ner, grävas upp eller dras upp...
Men, det finns ju andra grejer. Han hämtade helt enkel sin hjullastare, petade ner gafflarna där rötterna mest troligt fanns och lyfte sen bara upp den.
Plopp. Sen körde han hem den och grävde ner den hos sig. ;-)
Det såg lite lustigt ut när han körde iväg med rot och allt.

Dock var det lite kyligt på kvällen, så vi kröp i säng ganska tidigt.
Det gjorde att både maken och jag var uppe med tuppen på lördag och tog ett varv i skogen. Jag hade noll spring i benen dock, så det blev bara en liten sväng.
Ibland går det inte alls. Men, vi gick en redig pw i alla fall.
Och äggröra till frulle, mums. Som jag älskar att äta frukost på landet!
Jag la ett par timmar på fredagskvällen på att vattna alla blommor, det var sååå torrt!
Men det blommar! :-)
Så söt blå färg..
Jag har nog aldrig sett en ful blomma! Allt är fint!

Nu är även växthuset tätt. Det fattades ju 5 glasrutor när vi satte upp det och i förra veckan hittade jag ett glasmästeri som hade glas på lager.
Toppen! Så nu satte vi in dem och fick tätt tak!
Det är lite lätt rörigt fortfarande för att det fattas en bänk att ställa blommor på till vänster av bilden.

Maken tillverkar en just nu och den blir ju fantastiskt fin! Den ska torka till lite, sen ställer vi in den och jag kan städa huset. Det är lite rörigt nu.

Det ska även köpas in lite växter och tomatplantor!

Senare på lördagen hoppade vi ur trädgårdskläderna för att åka till sonen som fyllt år.
Jag hade min nya favorit från Cellbes på mig. En klänning som känns som pyjamas!
Som jag älskar kläder som är mjuka och sköna. :-)
Och den här är även snygg!
Vår lille sonson var i sitt esse när vi kom.
Lite snopen över att vi kom till honom! Han kommer ju nästan alltid till oss! Det tog en stund innan han visade att han kunde gå. Sånt visar man ju inte för vem som helst.
Och sen babblade han och sprang runt och visade sina grejer. I vanlig ordning så är det ju Minime som är mest poppis.
Hon fick puss hon! Det fick iofs även maken, men han tjatade lite längre än hon behövde göra. :-)

Vi käkade gott och babblade i timmar.
Det är ett helt galet gäng när vi kommer igång och man garvar så att man har ont i magen!
Och helt fantastiskt är det att sitta mitt i och titta på dessa underbara människor och veta att dom är våra! :-) Vårt gäng!

Vi åkte tillbaks ut landet och till min stora glädje vaknade jag till under natten och hörde att det regnade. Så mysigt och så efterlängtat.
Eftersom att jag hade vattnade på fredag kvällen var det ju guld att det fyllde på mer under natten och då även kunde tränga längre ner i myllan.
Det regnade även lite då och då under söndagen vilket ju var toppen.
På bara ett par timmar säger det ju bara "bang" överallt och man nästan ser hur allt växer!

Det har frösått sig lite olika blommor i gräsmattan helt plötsligt.
Jag tror att det här är små styvmorsvioler.
Jättesöta och jag har ingen aning om vart de kommer ifrån. Troligen fåglar som sått dem hos oss..

Varje liten blomma är ju helt magisk när man tittar på nära håll! :-)

Maken får inte nog av träfix. :-) Och det blir ju så fint!

Det ska bli spännande att åka ut nästa helg och se hur mycket det har vuxit då!
Helt galet vad allt som verkligen är etablerat växer fort.
Om det även regnar nu helgen lär det ju ha vuxit rejält.

Då är det ju långhelg och jag har planer på att gräva upp ca 10 rosor och flytta dem.
Nu har alla fått en chans att visa att dom trivs där dom står och det gör dom bevisligen inte, så nu får dom nytt hem.
Men det kräver att stället dit dom ska flyttas ska vara klart, vilket det nog snart är.
Och jag måste få hem mängder med jord.
Men vi är flera grannar som har samma behov så vi ska samköra ett större lass.

Det finns liksom alltid något att pyssla med. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar