Sidor

söndag 5 maj 2019

Frisk luft och gottis!

Nu är jag inne i ett flow! Ett träningsflow! :-)
Men det har tagit tid banne mig. Men - nu känns det faktiskt som att jag inte kommer att ramla av hästen denna gång.
Så. många. gånger. som jag har tränat bra en period och sen bara slutat. Rakt av. Plopp. Och sen har det gått månader.
Vad är skillnaden den här gången då? Jo, jag har på något vis hittat ett sätt att få det kul. Motivationen finns ju inte. OM den finns så är den svårhittad.
Så jag bara gör. I 20 minuter. Inte mer. Jag "måste" inte mer än 20 minuter. Vad som helst i 20 minuter. En promenad, lite styrka, lite mage, lite vad som helst i 20 minuter. Yoga funkar också.
Men något varje dag, faktiskt. Promenad till jobbet räknas i värsta fall.
Och det har gjort att när jag väl har träningskläderna på mig, är i gymmet eller ute, då blir det ju ofta mer än 20 minuter.
Det som också är annorlunda, det är att jag prioriterar träningen. Före precis allt annat än att ge barnen mat.
Nu är dom (äntligen) så stora, så dom fråga ofta "får jag äta på rummet, i vardagsrummet eller får jag läsa/ titta på tv samtidigt?"
Och det får dom- bara dom äter. Men, det innebär också att jag inte har dåligt samvete över att jag inte sitter med dom och äter. Och att jag då inte heller äter.
Jag kan inte äta strax innan jag ska träna, det går bara inte. Så jag matar dem, tränar och sen äter jag. :-)
Och maken är sällan hemma vid middagen. Så honom tänker jag inte på alls runt maten! :-D

Men det gör att jag nu plötsligt hittat tid och lust att träna och det går bra!
Jag var rätt slut i ben och rumpa från cardion när jag gick hem igår, men ändå gick jag direkt till gymmet.
Jag är ju hemma strax efter 15 på fredagar och då är det ju bara dumt att inte träna.
Så idag blev det mage- Härligt!

Mindre härligt var det att titta ut igår morse!
Snö.
Och minusgrader! Aprilväder i maj.

 Bara att ta fram stövlarna igen. Tur att jag inte la in dom så långt bort.

 Det har varit väldigt lugna dagar på jobbet. Det märks att många tagit ledig den här veckan. Alla som inte har barn kan man konstatera, för vi måste ju anpassa oss efter skolan.
Det är ju också något som blir bättre när man inte längre behöver göra det. Alla resor är ju hälften så dyra utanför lovveckor! :-(
Nåja, jag unnade mig att gå lite tidigare idag i fredags då jag har flextimmar att ta av.
Jag kan välja att gå över torget när jag går hem vilket jag gjorde och då går det inte att låta bli att köpa jordgubbar.
Dom är från Spanien, men ändå sååå goda! Små och söta.
Det är ju sommarens guld!

Efter att ha städat badrummen och köket var jag helt slut och la mig i sängen och tittade på trädgårdstider, helt slut. :-)
Plötsligt kommer Lilleman infarande och hojtar "det haglar!!" och oj vad det haglade! Stora och hårda!
 Det blåste stamtidigt och drev in hagel på balkongen!
Helt galet. Och kallt som fasen blev det samtidigt.

 När det sen dragit förbi, så blev himlen så vacker! Liksom bubbliga moln i ljust, ljust blått och rosa!

 Jag var ganska mör när jag vaknade, men hade lovat barnen att hitta på något skoj, utomhus, idag.
Vi har lovat dem att de helger vi inte är på landet, ska vi göra något skoj utomhus här.
Behovet att vara ute är så stort hos oss alla och det finns massor med fina grönområden här. Man ska bara komma sig dit liksom. :-)

Jag har varit sugen på att cykla länge, men har inte vetat vart. Cykla går ju så fort, så man behöver liksom ha ett mål.
Och, så slog det mig häromdagen att jag aldrig har cyklat den brandgata som går rakt igenom ett grönområde.
Vi har varit i området och vid sjön som hör till, men vi har aldrig cyklat vägen igenom som kommer ut till ett stort handelsområde.
Men idag!
Lilleman var ju glad som en hund som ska få gå ut. Minime inte lika. Men henne mutade jag med att om hon cyklade med, så skulle vi gå in på Dollar Store! :-)
Och så lättmutad är hon!

Vi åt frukost och sen klädde vi oss varmt, med vantar och allt och drog iväg.
Det är en jättefin väg.
 Lång och rak. Och ljuger lite när man är i början av den, för sen kommer en lååååång backe!
Vi var helt slut i benen när vi var uppe. :-)

 Det är lite drygt 3 km en väg och är en skön väg, helt utan trafik. Och det märks att Minime vuxit på sig sen förra sommaren, nu orkade hon cykla både snabbare och längre..och även uppför.
Förra sommaren bröt hon ihop vid varenda backe! :-)

Jag har inte haft mina kammobrallor på ett bra tag..och nu måste jag verkligen köpa ett skärp.
Dom sitter bra, men när jag lägger grejer i fickorna på sidorna av benen så rasar dom av. :-)

 Det var jättemysigt att cykla och det går fortare att cykla till köpområdet än att ta bil helt klart.
Inte alls dumt att susa på cykelvägar och se hur biltrafiken korkade ihop och folk tutade på varandra som galningar!
Det är sjukt mycket folk överallt numer..

Väl hemma åt vi lunch. Jag kan lova att vi alla var rätt hungriga! :-)
Det var så skönt med frisk luft och motion i ett.

Och ännu mer motion blev det! :-)
Jag pep i väg och fyllde kylen med massor av frukt och grönt och middagsmat. Men när jag kom hem kände jag att klockan inte var så mycket ändå, så jag tog mig ett Olgapass.
Jag älskar cardiopassen där man inte behöver springa för att komma upp i puls och bli helt slut.
Hennes motlutspass är inte att leka med!
Jag skrev ihop ett eget utifrån det jag körde häromdagen. Nu tog jag bara två "varv" och körde alla höjder i 2 minuter i stället för en.
Alltså. Fy. Fan. Det gick bra ett varv, men när jag var mitt i varv två trodde jag att jag skulle tuppa av en sväng.
Löjligt jobbigt utan att man springer.

 Men, sen när man kört det här i 50 minuter, då är det liksom inget problem att köra ner bandet på 2% och springa.
Men nu måste jag vara rädd om mitt knä, så jag måste vara lite försiktig.
Troligen kommer jag inte att komma ur sängen i morgon... Jag har så slut i benen. :-)

Jag fixade ihop lite gott till fikat efter middagen. Nu är det dags att börja gucka ihop lite gott som är sockerfritt.
Jag brukar ju köpa det på ett café, men det är ju vansinnigt dyrt. Och går lätt att göra själv.
Dock ska man ju komma ihåg att det är "högoktanigt" så man ska inte äta några mängder av den orsaken, men oftast så vill man inte det heller.

Nu hittade jag ett recept på Zetas.se med svarta bönor.
Massa gott i!
Man mixar ihop en banan och svarta bönor och sen i med allt annat... Moff, moff..

Smetar ut på ett bakplåtspapper och körde i ugn en kvart.
Sen penslade jag på lite mörkt bakchoklad och lät det stelna. Gott! :-)
Jag kommer att sova som en liten gris efter en dag med mycket motion och mycket frisk luft!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar