Sidor

torsdag 18 april 2019

Värmen är här!

Det känns som att jag varit ledig jättelänge nu. 5 dagar vilket är halva tiden av ledigheten!
Alltså, 10 lediga dagar är ju helt magiskt.
Jag har sagt det länge och säger det igen - så snart barnen är så stora att dom klarar sig själva, då kommer jag att börja pyttsa ut min semester över året.
I stället för att ha 6 veckor på raken, ska halva tiden tas under vår och höst. Att vara ledig torsdag, fredag och måndag, ger 5 lediga dagar och då hinner man ju massor!
Och från april till juli behövs all tid man kan få här ute.
Det har varit ganska kallt på nätterna nu och blåst kallt, så växtligheten har stannat av lite.
Men idag hade vi 14 grader och strålande sol.
Det har formligen exploderat i trädgården och kommer att göra resten av veckan som tydligen ska vara lika fin.
Så, jag är så tacksam över att jag hunnit kratta och städa i stort sett hela tomten innan annat ska få mitt fokus.

Men, jag avslutade förra veckan med att slutföra min rotfyllning. Nu hoppas jag verkligen att det håller.
Tanden är fortfarande öm, men det kan den ju vara när man bråkat med den.
Jag orkar bara inte med den mer.

Lite synd om mig tyckte jag ju att det var, så jag tog en sväng på Inn & Finn och köpte lite påskpresenter till mig och döttrarna. :-)
(Det är inte orättvist mot killarna. Dom kan inte bry sig mindre om pyntet vi gillar! :-) )

Jag hittade värsta söta muggarna! En stor och en liten till mig och minime. Stora dottern fick en liknande.
Det finns även annat i det här porslinet som kommer att få följa med hem! Så sött!
Jag hittade också jättesöta saker att hänga i träden, av plåt! Dom borde hålla! :-)
Nyckelpiga...
 En flygande nyckelpiga..
 Stora dottern fick en groda...
 och två getingar! :-)
Men dom får hänga här hos mig tills hon har en bra plats att hänga dem på.

Det har varit ganska kallt på dagarna, blåst kallt, så man har snällt fått klä på sig.
På kvällarna har det varit isande kallt så snart solen gått ner och varit flera minusgrader på nätterna.

En kväll satt vi hos stora dottern och hennes sambo och njöt av öppen eld. Han hade huggit ur en stock och hällt i lite kol som vi eldade.
Jättefint och mysigt! Den brann rätt många timmar utan att brinna rakt igenom...

Dagen efter åkte maken och hämtade den. Han har fattat att jag vill ha ALLT som går att göra fina saker av.
Vi fyllde den med vatten, lät den torka och nu har jag tjärat den! :-)

När den torkat, ska den fyllas med jord och blommor.
Jag har också hunnit åka och fylla bilen från golv till tak med jord. Bokstavligen!
Och lite frön fick följa med hem.
Jag "förkör" inga i år utan sådde ut dem direkt, så kommer dom när dom kommer tänker jag.
Trots att det varit kallt, har det varit helt magiska kvällar med en solnedgång som nästan gör en religiös! (Vilket jag också hunnit bli "anklagad" för i veckan! *haha*)

Spegelblankt vatten och alldeles tyst, förutom alla fåglar som har konferens en bit ut på en liten ö.
Vi har ett svanpar som byggt bo i en av våra hamnar. Jag vet inte om det är så där jättesmart ställe, för dom kommer troligen att bli skrämda när alla lägger i sina båtar...
Med lite tur kanske dom hinner kläcka sina ägg innan dess.
Lilleman och jag fick se värsta uppvisningen av hanen en av kvällarna. Han klev upp på en sten, ropade på honan som var en bra bit ut och började fixa till sig. Han ruskade på sig, tvättade fjädrar och var jättekaxig.
Sen kom hon paddlande och paddlade förbi honom utan att ge honom en endaste blick! :-)
Det var härligt att titta på dem.
Jag har ju ett annat projekt som jag hade hoppats hinna med den här veckan.
När jag fyllde år, fick jag ett litet växthus av stora dottern och svärsonen. Han jobbar med bland annat rivningar och ramlar över de mest coola grejer som folk bara vill bli av med.
Strax innan jag fyllde år, messade han en bild på ett litet växthus som någon ville att han skulle åka och slänga!
Ett vilab garden! VA! Sånt slänger man ju inte. Så han plockade ner det i minsta beståndsdel och körde hit det till mig! :-)
Men, innan vi kan bygga ihop det, krävs ju en massa förarbete.
Vi har valt plats. Lagt på markduk, sen grus, sen mer markduk, sen har vi krattat ut gruset, paddat gruset, mätt, vägt av, krattat mer, mätt och krattat.
Huset stod på lekablock tidigare, men det har vi inga. Dock räddade vi fyra slipers från en granne som skulle slänga dem.
(Man slänger inte slipers!!)
Så, nu har vi mätt dem och lagt ut dem som dom ska ligga och så har jag tjärat dem så att dom ska hålla massa år.
Dom är aningen för korta, så vi ska skarva lite med sten vi har.

Vi sparade ju all sten från skorstenen i gamla huset vi rev.
Så där har vi valt ut de finaste och knackat dem rena... Nu väntar vi på att slipersen ska torka och att vi kan lägga dem på plats.
SEN ska vi se om vi får ihop huset! Det ligger som ett plockepinn på gräsmattan just nu.

Vi varvar jobb med lite latande. :-) Här uppe på berget har man bra utsikt! Det är magiskt!

Det går inte att få nog av dessa solnedgångar och jag skulle verkligen vilja bo så att jag har den här utsikten från köksbordet!
Det finns på min bucketlist!
Idag tog vi en sväng till närmsta handelsträdgård. Det är ganska tunt med växter såhär tidigt på säsongen, men jag hittade flox, nävor och lite annat fint.
Jag sätter en massa marktäckande nu och hoppas att dom tar sig. Dom behövs för att hålla jorden fuktig och fylla ut där det är lite allmänt tomt och fult! :-)

 Det blir mycket utfyllnadsblommor i år.
Jag har några idéer som jag vill testa, men det blir inga nya planteringar. OM vi inte får klart den enorma blomlådan som ska vara vid ett av de nya husen i stället för staket.
Där ska jag bara ha vita rosor och vita kantblommor. Det kommer att bli magiskt!

Det har också varit lite märkliga dagar här.
Man upphör liksom aldrig att förvånas över hur vuxna människor kan bete sig. Människor som är så vuxna att dom tom börjar bli övermogna!
Den avundsjuka som tittade fram gjorde mig först mållös och sen blev jag irriterad. ("oj vad arg du kan bli, fick jag höra, men jag var inte alls arg. Jag var först förvånad, sen irriterad och sen höll jag på att garva ihjäl mig för att det var så sjukt komiskt.)
Alltså. När folk hellre hittar på, antar och snackar skit än frågar hur saker ligger till. Pratar skit och sprider dynga.
Och sen gör bort sig så att det smäller om det. Det är både komiskt men också tragiskt att se.
Många har länge tänkt att vi struntar i det, det är inte värt energin. Ingen bryr sig.
Men, så träffade skiten fläkten.
Dvs. det kom dynga och personen visste inte att jag var på plats bland alla människor som var närvarande.
Så när jag reser på mig och frågar "Menar du MIG???!!"... då blev det lite spännande!
Och jag är väl den första på många år som tagit diskussionen, tror jag.
Det mest lustiga är att det sen har dykt upp personer som jag aldrig sett förr (det är rätt många hushåll här) och frågat. "vad i hela friden var det där??"...."Vad menade personen?"... "Alltså jag blev helt mållös, vem säger något sånt??"
Så, jag känner ju stödet.
En grej, som nu har blivit jättekul i grannskapet var att vi under många år har haft en vimpel hägnade på ett hus.
En vimpel som kommer från min hembyggd.
Och det har tydligen orsakat att folk tisslat och tasslat och tja...
Nu fick jag höra "Där Svenska kyrkan håller till"....?! Va?
Jag frågade vad man menade med det och började ju sedan skatta när jag förstod vad som menades.
Och så fick personen skämmas över att inte veta det och att inte ha tagit reda på det.
Jag menar, man kan ju liksom bara stanna när man går förbi och fråga!!
Men - det roliga nu är att vår garage numer går under namnet "lilla kapellet"...:-)
Och när folk hör av sig avslutar man alltid med lite olika välsignelser, böner och så vidare.
Ett par undrade om jag kunde viga dem framåt sommaren! :-)
Hysteriskt kul!

Men som sagt, jag är faktiskt rätt förvånad över vad avundsjuka kan göra med folk.
Det måste bevisligen göra ont.
Själv förstår jag det ju inte eftersom jag oerhört sällan, faktiskt nästan aldrig, är avundsjuk på andra människor.
Det är ju liksom inte lönt.

Nåja. Vi var många som fick oss ett gott skratt.

Vi avslutade gårdagskvällen med en lite utflykt igen och hittade ett helt nytt ställe som var magiskt fint.
Det är svårt att förstå att vi är bara någon km ifrån vår tomt som består av 99% lera!
Otroligt vackra stenhällar och en skog som ser ut som en riktigt trollskog!

Och  man imponeras ju över träd och växter, hur är det ens möjligt att växa här, rakt ur berget?

Idag skiner solen igen och det ska vi njuta av hela dagen! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar