Sidor

onsdag 10 april 2019

Kyla från....norr?

Fy fasen vad kallt det är! Det blåser isvindar och är så grått så grått.
Ungefär som mitt humör har varit idag. Det är helt enkelt inte min vecka. Mycket skit på samma gång.
Det är lite rörigt just nu. Oroligt och sorgligt. För ett tag sedan fick vi information som vi absolut inte ville ha.
Skitinfo. Fan.
Jag får fan panik ibland över hur fruktansvärt snabbt livet vänder. Från noll till hundra.
Man måste ta till vara varje dag, säga till dem man älskar att man älskar dem. Leva varje jäkla dag!
Göra det som är kul och som man njuter av varje dag.
Så, när det tar slut, ska man kunna vara nöjd med hur det blev.
Men det är ändå faaaan. Det har hängt med en ledsen känsla senaste dagarna som inte går att tänka bort.

Sen mår jag själv lite sisådär. Äter en medicin som gör att jag känner mig lite....off. Som om jag gråtit i flera dagar eller har en förkylning på g.
Men, ändå skönt att medikamenterna hjälper... vilket iofs återstår att se om det gör.
Jag har känt mig inte helt kry ett tag men tänkt att det går över, det är åldern. :-) Vilket det faktiskt är.
Men, sen orkade jag inte utan sökte hjälp. Och som jag fick leta och leta innan jag bara ruttnade och åkte till akuten.
Kändes dumt när jag inte är såå sjuk, men det gick banne mig inte att få tid någonstans förrän i typ maj och bemötandet där var helt fantastiskt, trots att jag inte åkte till den mottagning dit jag "hör" utan valde något helt annat. Jag var både välkommen och välkommen tillbaks om det fortsätter att strula.
Det gick som sagt oväntat fort vilket förvånade mig. När man åker till akuten, då har man med sig både bok, laddare och mat! :-) Vilket inte behövdes denna gång.
Men- nu är det ett faktum att jag är en Klimakteriehäxan ! ;-)
Det är tur att vi är flera på jobbet, så att man inte behöver förklara så mycket utan det är mer "jaha, du med?"

Dock, gör ju det i kombination med oro för en person vi tycker mycket om och skitväder att jag inte är helt på topp nu.
Men det kan man inte alltid vara.
Jag var inte alls sugen på att träna när jag kom hem idag. Jag hade varit på ett möte, åkt tåg, stått på iskall perrong och var skitsur.
Maken åkte på ett möte och mötte mig bokstavligen i dörren och jag stod och tittade på sängen som såg galet skön ut en stund. Men sen hoppade jag i träningskläderna ändå och körde en runda.

Lite styrka, lite mage och 30 minuter på bandet.
Och sååå nöjd med att jag gick ner och körde en stund trots att jag hade noll lust.
Det gick lite sådär, men ändå!
Humöret höjdes ju direkt. Så funkar det ju.
Det märkliga är att nu när jag tränar lite mer sällan, så går jag ner i vikt! Det har ju inte varit min prio utan att få bort sockersuget och att orka mer i gymmet.
Ha kondition. Inte tro att jag ska dö av att köra ett tabatapass på 15 minuter.
Och det går jättebra nu. Och då plötsligt har jag gått ner nästan 5 kg!

Nåja, våren borde vara på väg om man tittar i kalendern och i helgen kändes det verkligen som att våren var på intågande.
(Men, egentligen är det bra att det är lite kallare nu, för då går det inte för fort. Jag vill hinna njuta av våren och varje grej som slår ut. )
Jag och barnen var iväg på lite äventyr på lördagen och stora dottern var inte sen att hänga på när jag föreslog att vi skulle titta in på Granngården.
Vi behövde köpa en present, men det råkade ju bli lite även till henne och mig! :-)

Hon blir om möjligt ännu mer trädgårdsintresserad än mig! Kul!
Vi hittade både present och lite blommor till oss också.

 Jag måste ha både jord och gödsel, men vi fick inte in det i bilen denna gång. Skönt att ha en lång ledighet där ute snart, då kan jag göra _allt_ som behövs i trädgården inför våren!
Vi har massa planer på vad som måste hända under veckan. Hoppas på hyfsat bra väder, trots att det verkligen borde komma lite regn.
Nu är allt dammigt och polligt.

Men alltså, det här.... Här, precis här, är kaffet som absolut godast. Finns ingen annanstans jag hellre vill sitta och dricka kaffet.
 Det var ändå så najs att kunna plantera ut några blommor trots att det är tidigt på säsongen.
Ett par förgätmigej.
 Och Penséer, som tål lite frost.
Dom är också vackra i sin enkelhet.
 Det finns en del som spirar redan. Flera kaprifoler visar att det blir ett fint kaprifolår i år! :-)

 Även rosorna är på gång. Dom är ju vackra redan från första bladet tittar fram.
Nu känns det som att de etablerade rosorna faktiskt är just etablerade.

Jag har en rabatt som ska få ett par rosor till denna sommar, en helt ny rabatt, men i övrigt så ska jag bara fylla på med grönt nu.
Hostor och nävor av alla de slag för att fylla på och öka grönskan. Och även, göra så att jorden håller sig fuktig längre. Mer marktäckare måste jag också ha.
Det är ju nästan lika roligt att planera som att plantera! :-)

Nu hoppas jag bara på att solen som är utlovad verkligen dyker upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar