Sidor

fredag 26 april 2019

Nu är sommaren här!

Den här veckan har ju gått rasande fort. Har inte hunnit nåt känns det som, men det har jag ju. Massor! :-)

Det har varit varmt och skönt hela veckan, redan sommarvärme. Vilket är lite läskigt samtidigt.
Det SKA inte vara såhär varmt i april. Grundvattnet är redan på minus och det är bevattningsförbud på många ställen. Och det brinner redan i många skogar. Det är snustorrt och har inte regnat på rätt länge. Och när det regnade senast så var det varken länge eller ihållande.
Jag har redan tagit till mig alla bevattningstips jag har kunnat få om just hur man vattnar när det troligen blir ännu en sommar varmare än varmast utan regn.

Det gäller att vattna sällan, men när man väl vattnar så är det rotblöta som gäller. Det gör att växterna letar sig låååångt ner i backen med rötterna för att hitta vatten.
Vattnar man sällan, så letar dom vatten. Vattnar man ofta blir dom lite lata.
Vattnar man lite när man vattnar, så letar sig rötterna uppåt, till vattnet som lägger sig lite ovanpå.
Rotblöter man, så fortsätter roten neråt.
Så, så kommer det att bli. Jag kommer att vattna ett ställe i taget, om kvällen och verkligen rotblöta.
Sen får det vara där emellan. Då borde vattnet i vår brunn räcka.
Men - jag har också ett projekt där jag ska leta tankar, att pumpa upp vatten i om vinterhalvåret. Vi har nämligen det bekymret att vi har löjligt mycket grundvatten, som vi pumpar upp och skjutsar ut i ett dike under vinterhalvåret, för att inte allt annat på tomten ska dränkas (eller flyta upp)
Och det känns ju himla dumt, när jag skulle vilja spara det till sommarhalvåret!
Maken är med på konceptet men vill inte lägga en spänn på själva tankarna och då behöver jag hitta det som är gratis eller nästan gratis. :-)

Nåja, jag har njutit varje dag av färska jordgubbar, köpta på torget! :-) Mums!
Färska bär är verkligen ljuvligt!
 Och nu slår allt ut! Verkligen allt! Det var inte grönt i måndags, men nu är det sådär neongrönt överallt. Ljuvligt.
 Och äntligen! Nu är det dags för klänningar och kjol! Jag älskar det! Har kjol så ofta jag bara kan.
Det var även lite kul när jag häromdagen drog på mig mina nya skor och insåg att färgen var exakt rätt till en flera år gammal klänning! :-)
Just gammelrosa är min favoritfärg och man kan säga att det märks. Lite.... :-D
 Och det som är lite skoj nu, är att plötsligt kan jag ha det mesta i min garderob igen!
Det tog tid innan min kropp reagerade på att jag tagit bort allt socker, vitt bröd och det mesta av pastan.
I början av sockerdetoxen tränade jag nästan varje dag, för att få bort kliet i kroppen. Men nu tränar jag ett par gånger i veckan och det jag tycker är kul. Det räcker. Sen ser jag till att få så mycket vardagsmotion som det bara går.
Första veckorna hände det inget alls, annat än att jag kämpade mot suget och kände att kroppen sakta men säkert liksom blev lugn och lätt.
Flera personer frågade "oj, nu har du gått ner en del va?! men nej. Jag stod helt still på vågen.
Vilket inte gjorde mig något, för det är inte därför jag nu slutat med socker.

Men, nu plötsligt har det hänt grejer!
Senaste veckorna har det rasat kilon och nu väger jag 7,5 kg mindre än i februari när jag bestämde mig för att det nu fick vara slut med sockret.
Igen...
Jag har ju gjort det förut och rasat i vikt då med. Men- nu är jag nästan 50 och mitt i klimakteriet, jag visste inte om kroppen skulle reagera likadant som förr.
Det är ju allmänt känt att det kan hända lite vad som helst då. Men - jag mår så mycket bättre i kroppen utan socker och jag fick det även bekräftat av en läkare för ett tag sen, att man borde sluta med socker och gluten när man går in i klimakteriet, för att det hjälper mot en hel del symptom. :-)

Och - det är ju inte dumt att få in en halv hand i linningen på kjolen! Det här har alltid varit min "känna efter hur de står till" kjol. Sitter den tight väger jag för mycket och det har den gjort ganska länge.
Nu sitter den löst! :-)
 Så, det är en skön bieffekt av att ha tagit bort sockret!
Och jag äter mig mätt, varje dag! Och äter gott!
Folk frågar ibland "men vad äter du då?"..
Tja, jag kan räkna upp det jag inte äter:
Godis, kakor, bullar, choklad, glass, juice, läsk, yoghurt, vitt bröd, ris, vit pasta.
Allt annat äter jag ju.
Jag har koll på innehållsförteckningen på allt som jag inte själv gör från grunden, så att det innehåller så lite socker som möjligt, helst mindre än 5%.
Då rensas det bort en del per automatik. Ta tex fruktyoghurt som innehåller ibland så mycket som 24% socker!

Men- det finns ju massa annat att äta! :-) Tex det här! Pokepow! Så. Jäkla. Gott!

Nu är det inte heller längre en daglig kamp. Jag tänker inte på socker hela tiden, jag behöver inte hela tiden göra ett aktivt val att INTE äta det.
Nu är suget borta och det är mer vanan som ska bort. Igår när vi fikade på jobbet, hade vi mackor och massa grönt.
Jag skar upp en bull- längd till kollegorna och en bit ramlade av, full av socker och kanel. Och det var såå nära att jag helt enkelt stoppat in den i munnen, sådär som man gör, av ren vana.
Det är svårt för andra att förstå hur stort det här är för mig. Hur viktigt beslut det var. Att nu är det nog.
Jag har inte råd att misshandla min kropp, så enkelt är det. Jag ska orka länge. Jag har mängder av personer runt mig som jag älskar och ska orka vara stöd för länge.  Då måste jag ta hand om mig!
Jag måste unna mig hälsa helt enkelt.

När jag känner mig som 25 inuti, så måste även kroppen hänga med. Och för mig är det sockret som är boven.
Och så gott är det ju faktiskt inte. :-)
Plus att det faktiskt är rätt härligt att dra på sig ett par brallor i storlek 38 och inte 42! Brallor med rosa rosor på! :-D
Nu ligger jag i sängen på landet och njuter av en kväll tillsammans med nästan alla barn.
Det har varit galet varmt även idag och verkar bli en fin helg.
Och allt växer så att det knakar..

Och jag ska börja läsa Fredrik Backmans nya bok!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar