Sidor

lördag 23 mars 2019

Veckorna ramlar iväg och snart är det vår!

Dagarna ramlar iväg. Veckorna likaså!
Jag önskar ju att dagarna skulle innehålla guldbollen varje morgon, men så är inte fallet.

Det är ju själva fasen vad det har regnat, snöat och ruskat!
Men det är ju mars trots allt, så det kan ju inte riktigt bli vår, än.

Och, man har ju fyllt år. Sakta men väldigt säkert närmar jag mig 50! :-) Men inte riktigt än.
Jag har dock ingen större åldersnoja. Känner mig som ...tja 36 kanske?
I huvudet är jag kanske 30.. *hehe*.
Jag har ju lagt om livet ganska rejält nu faktiskt, tillsammans med maken. Det var liksom inte läge att göra annat.
Man blir som sagt inte yngre, så nu införs mycket mer rörelse i alla former än tidigare och en helt annan kost.
Mer om det någon annan gång, men - just nu känner jag mig piggare än på flera år.
Sen får jag ju lite lätt panik, när jag tänker på att om 20 år (alla VET ju hur snabbt 20 år går!!) då är jag 68 år!
Det kan jag inte förlika mig med lika lätt...

I helgen firade jag i dagarna två! :-) Nästan.
Jag bjöd på lunch på landet för nära och kära. Vi grillade hamburgare och korv. Gott!
Eftersom att jag nu dragit ner på sockret betydligt och så gott det går, köpte jag lite specialgodis till mig och de andra som inte kan äta gluten.
De här är rawfood, utan socker, utan gluten, utan laktos. Och fantastiskt gott!

De andra fick mumsa sockertårta! :-)

Och lite mer sött fanns ju också! Denna lilla filur som är sötare än socker!
Dock gillar han inte att ha alla dessa kläder som man måste ha på sig när det är kallt och blött. Usch för dem! :-)
Däremot stod han på insidan av altandörren och tittade ut och ville nog gärna vara där trots allt.
Sötgurka!

Mina kära familjemedlemmar känner ju mig väl, ja även grannarna! :-)
Lyktor! Det gillar jag ju och fick flera. MUMMA!

Fler lyktor! :-)
Kan man få för många?
Och en underbar trädgårdsbok!
Man kanske inte tror det, men jag ÄR lite lat i trädgården och strävar inte efter någon som helst perfektion.
Jag gillar vildvuxet och att låta trädgården själv bestämma liksom. Men ändå genomtänkt.
Det är ju inte så att det får växa vad som helst var som helst, men jag gillar att sätta växter som blir vildvuxna.
Riktigt fina presenter fick jag...
Och en riktigt oväntad av äldsta dottern med sambo. Men det visar jag sen... :-)

Jag har kommit igång riktigt bra med träningen. Och inte blivit förkyld som man ju alltid blir så snart man kommer igång.
Och mina knän har hållit! Wow på det med!
Jag jobbar på att hitta andra sätt att "belöna" mig och att ta till när sockersuget dyker upp, vilket det ju gör lite då och då.
Jag kan ju inte äta äpplen, tyvärr, eftersom att jag älskar äpplen. Men, är dom varma eller tillagade på något sätt så funkar det.
Så jag steker på äpplen i lite smör med massor av kanel. Det blir såå gott! Äppelpaj liksom.
Och så en klick kvarg på det (eller grädde) blir jättegott.

Det känns riktigt bra.
Jag har bestämt att jag ska träna 15 minuter om dagen. Något annat krav finns inte, men ofta när jag kört mitt 15 minuterspass, så har ju endorfinerna kickat igång och jag vill träna mer/ längre. :-)
Så kan man lura hjärnan.

Maken går och får hjälp och där har man slängt ut både våg och BMI tänk och väger muskelmassa och fett. Och det viktigaste av allt -VAR fettet sitter.
Och det lustigaste av allt efter ett par veckor, ökat kaloriintag. När musklerna växer så behöver de mer mat helt enkelt. Ofta tror man ju tvärsom.
Den här gången är det inte heller något gissande, utan tät och övervakad mätning av proffs.
Nu måste vi hitta en långsiktig lösning och allt som inte går att leva med i långa loppet går bort.

Nåja.
Solen återvände häromdagen och det kändes som vår.
Jag jobbade sent i torsdags och gick sen till ett annat möte och när jag klev ut genom dörren 18:30 kändes det varmt i luften! Som en sommarkväll...
Och i fredags morse var det helt underbart väder.
Vi hade en heldag med massa folk och olika möten. Tre olika målgrupper, tre olika tider, men som gick omlott.
Kul och effektivt. Och uppskattat.
Mycket kaffe blev det! :-) (men ingen kaka till kaffet...)

Det blev en bra dag.
Nu går jag ju in i upptakten inför nästa fredags stora projekt. Otroligt kul, otroligt mycket jobb och förberedelse.
Men när det sen går av stapeln då brukar luften gå ur mig! :-)
Och resterande del av våren är bara härligt!

Jag kunde inte låta bli att gå via H&M på vägen hem. Jag såg en helt underbart fin sommarklänning i skyltfönstret när jag gick förbi häromdagen. Röd, blommig och det viktigaste av allt - omlott!
Som jag älskar omlottmodeller. Det är väldigt smickrande om man som mig har kort överkropp och stora "boobar" :-)
Det sitter bättre helt enkelt.
H&M har varit lite knepig butik genom åren. Drar man större än 36 har man sällan hittat kläder. Allt är så smått och så smalt. "Slim" på det mesta. (Har det funnits större storlekar har de alltid varit slut..)
Men, nu har något hänt!
Nu har man fattat att största delen av kvinnor faktiskt är kurviga och drar liiite större. Så klänningen fanns tom upp i storlek 44!
Men storlekar är lite lattjo.
Klänningen blev storlek 40. Den blommiga kjolen fick jag ta storlek 44.
Sen hittade jag brallorna nedan. Så härligt tyg och mönster, älsk på den! Brallorna blev storlek 42...jag köpte en knytblus till som funkade i 40 och sen köpte jag en längre blus i samma tyg där jag fick gå ner till 38 och tom 36 hade suttit bra.
Det är ju lite märkligt! Det går liksom inte att bara lyfta av galgen och tro att 40 funkar rakt över!
Skumt.
(På Cellbes är 40, 40 på alla plagg.)

Nåja, jag blev tokförälskad i det här mönstret och kommer att längta till värmen ännu mer nu! :-)

Idag blir det trädgårdsmässan! DET är vårtecken!
Jag misstänker att det kommer att vara galet mycket folk dock, men sånt får man ta.
Det jag vill kika mest på är Bokashi och hur det funkar.
Mässan måste man bara på annars blir det inte sommar. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar