Sidor

lördag 2 mars 2019

För första gången...

För första gången någonsin, vad jag kan minnas, så har jag bytt semester mot sjukdom!
Har aldrig hänt förr.
Iofs så har jag ju länge varit egen företagare och då jobbar man ju vare sig man är frisk eller sjuk.
Men i fredags hade jag semester, men vaknade och var helt galet förkyld, så då mailade jag HR och bytte semesterdag mot sjukdag.
Har man semester vill man ju vara frisk!
Jag kände redan i onsdags att något var på gång, hade ont i halsen och var lite allmänt seg.
På torsdagen hade jag inte ont i halsen, men huvudet var allmänt tjockt, så jag jobbade hemifrån.
Men, alla i hela familjen har varit förkylda så det var ju min tur..

Men - innan jag blev skruttig, så hann jag jubla över att jag kunde byta vinterskor mot gympadojjor! Wee!
 Kontoret var soptomt, alla på sportlovsledighet, så jag passade på att pumpa upp bollen och sitta på den! :-)
Förra veckan fick vi testa motionscyklar vilket jag gillade massor!
Nu ska vi köpa in flera stycken så att det står en i varje storrum. Det blir min nya grej tror jag.
Cykla en timme på morgonen och en halvtimme på eftermiddagen när man börjar känna sig trött i huvudet.
Jag älskar vardagsmotion, som att gå till jobbet och kunna cykla medans man jobbar. Det är ju suveränt!
Och jag kände att jag behövde lite ny inspiration till träning nu. Jag kämpar ju med att hitta min grej.
Jag vill träna på morgonen men det kan inte var några långa pass, så tidigt vill jag inte gå upp.
Och jag vill inte träna på gymmet då. Och jag kan inte stå på löpbandet varje morgon och sen gå till jobbet, då lär jag få problem med mitt knä igen.
Så; jag gick till bokhandeln och köpte två nya böcker med det jag gillar. Styrka med kroppsvikt och tabatapass!

 Jag måste göra det jag tycker är skoj!
Här får jag 15 minuter, med ganska tuff kondition och styrka. Man ställer helt enkelt klockan på 15 minuter och sen kör man så många varv man orkar av olika pass.
Finns tiden kan man köra två olika pass 15 minuter vardera eller förlänga passen.
Jag älskar Paolos bok!
Han har ett nybörjar- sett där man har olika pass som räcker i 11 dagar och tränar olika delar av kroppen.
Så snart jag är frisk ska jag påbörja dessa 11 dagar.
 Finns tid och ork sen så kan jag göra gym med maken på kvällarna.
Och där emellan blir det vardagsmotion och lunchpromenader.
Jag måste få in träningsrutinen nu, det bara är så.

Nåja.
Veckan var lite märklig på flera sätt.
Barnen var en sväng hos farmor och maken och jag fick lite tid för oss själva, vilket var superskönt.
Det gör vi allt för sällan.

Det hände lite grejer som gjorde att vi verkligen vart tvungna att sätta oss ner och göra upp lite nya planer.
Tänka ett par vändor och se vad vi kan påverka och vad vi inte kan påverka.
Samtidigt är det som att vissa saker har fallit på plats, som jag inte kan förklara.
Det är som att något länge har "slirat" men att hjulen nu hoppat på plats så att allt snurrar som det ska.
Och det känns bra.
Nu blir det bra, det vet jag!
Man måste liksom komma till ett vägskäl där man bara kan välja höger eller vänster.

Under tiden jag ynkade mig i torsdags så åkte maken med minime på lite shopping. Hon hittade skor som jag också vill ha!
VA!
Jag måste ut och kika lite kom jag på. :-)

 Sen hittade han två superfina trädgårdsböcker till stora dottern... Jag passade på att läsa dem innan hon får dem! :-)
Man kan inte läsa för många böcker om trädgård!
 På kvällen packade vi ihop oss och åkte till landet.
Så skönt att var här även om jag är skruttig.
Lördagen fick jag snällt tillbringa inne trots att solen sken!
Men jag passade på att städa ett skafferi, hallen och lite andra ställen som behövde plockas i ordning.
Det blir ju lätt rörigt inne när man är ute hela tiden! :-)

Och vi bestämde oss när vi åkte ut att vi inte skulle handla med något onyttigt alls!
Det blir ju lätt både fikabröd och godis när vi åker ut hit vilket inte är hållbart.
Så jag köpte massor med bär. Gott med Turkisk yoghurt till...

 Jag längtade till frukosten i morse... Massa frukt och bär! :-)

 Idag mådde jag lite bättre och det var varmare ute, så jag paltade på mig allt jag kunde hitta och var ute en stund.
Satt i solen och drack kaffe. En granne kom och snackade lite strunt. (och satt en bra bit ifrån mig! :-D)
Och jag planterade om några pelargoner och satte lite frön.
Maken har hunnit med en massa småsaker som vi legat efter med.
Det är så skönt att vara här lite längre än bara fredag till söndag. Man hinner med småsaker som man annars inte gör.
Jag kan bara tänka mig hur det skulle se ut här om vi hade ett par timmar varje kväll att lägga på stället och inte bar helger och lov.
Men, men....
Nu blir det en period där vi bara är ute varannan helg igen, för att det finns annat vi måste göra och då känns det skönt att vi inte ligger tokmycket efter nu.

Nu hoppas jag att vi alla piggnar på oss till en ny jobb och skolvecka. Tänk att vi är inne i mars!
En spännande månad där jag har ett stort jobb som ska förberedas.
Det går troligen bra, som det brukar.

Sen - är det vår! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar