Sidor

tisdag 7 augusti 2018

Kräftskiva och ekorrar.

Så är vi då inne på sista semesterveckan.
Det har gått fort, samtidigt som sommaren varit jättelång och jag har känt mig ledig länge.
Skum känsla.
I lördags vickade vi av barnen hos farmor för ett dygn. Dom skulle bada och kika på pride.
Farmor förbereder sig som bäst för att sälja huset. Hon har bott där i 40 år drygt och har ju hunnit samla på sig en hel del grejer, som nu rensas, säljs och skänks.
Hon kan säkert sälja om sisådär 5-10 år! :-)
(Jag vet ju bara hur mycket grejer vi samlat på oss på 15 år och har då flyttat ett par gånger. Tänk att bo över 40! Det är ett jättejobb att göra...)

Hon har ju även fått förvara lite barngrejer som vi och kusinerna vuxit ur genom åren, så nu hämtade vi en matstol och en bilbarnstol till lilla barnbarnet.
Perfekt ju!
Den ska bara fräschas till lite...


Vi skulle på kräftskiva och grundade lite på pizza hut innan.
Och där kan man numer få milkshake! Det är helt nytt där. Mumma!

Det var tryckande varmt och åskan hängde över oss när vi kom tillbaks. Usch!
Men, bara att ta en dusch och hoppa i festkläderna.
Jag äter inte så mycket kräftor, för jag tycker att det är så meckigt att få loss det lilla kött man lyckas få loss.
Men den här förpackningen var bra, för det låg "bara" stjärtar också förutom hela kräftor! :-)

 Jag satte på mig kläderna jag köpte efter tandis. :-)
Till min stora förvåning var både kjolen och toppen lite stora! (Med tanke på allt jag ätit och hur lite jag tränat denna sommar.....)
Men, toppen behöver jag sy lite i för den är "kryssad" fram och bak och är man som jag storbystad så glipar det lite.
Men med ett litet stygn så ordnar det sig.
Och även kjolen går att sy in lite i midjan om så behövs.
Jag älskar färgerna! :-)
 Vi samlades hos närmsta grannen som var värd detta år.
Kräftskivan startade vi för 4-5 år sedan och den växer varje år. Första åren var vi ett par familjer och kanske 15 personer, nu är vi över 40 personer och 1/3 av området är med.
Det är jättekul!
Det gör att man träffas, lär känna varandra och har lättare att pipa över och prata om det är något som behöver pratas om.
Vi har toppengrannar verkligen!
 Grannen vi var hos nu, hade av en slump hittat ett tält på rea som var jättebra! Stort och rejält.
När vi suttit och ätit en stund, drog det in åska och det regnade floder.
Det bokstavligen sprutade regn av taket utan att regna in! Toppen!

 Nu ska vi dela kostnaden med honom så att vi kan använda tältet när vi behöver.
Förhoppningsvis ska vi ju ställa till med bröllop här om ett par år och då är det bra med många stora tält! :-)

Morgonen efter, var vi kanske inte uppe med tuppen, men vi var uppe hyfsat tidigt. Klockan 11 samlades delar av oss för att riva tält och städa.
Värdinnan svängde ihop en lunch till alla vilket inte alls var dumt! :-) Det var galet varmt!

Efter städningen åkte vi för att hämta barnen och en bit utanför vårt område mötte vi regnet och sen regnade det hela vägen nästan, för att sen gå över till ösregn och åska.
När vi var nästan framme ringde äldsta sonen, som tillsammans med sambon och sonen tagit en promenad till farmor för att bada med småsyskonen och bad oss att köpa ersättning till lille F.
Så, jag stannade vid en Ica i närheten och parkerade ett par meter ifrån ingången. På den metern blev jag totalt dränkt! :-)
Men det var så skönt att det sköljde av världen lite.
När vi åkte från farmor var det 15 grader. Halvvägs ut 20 och när vi klev ur här på landet var det nästan 30 grader igen...
Men man känner ändå att det är lite svalare i vinden.

På kvällen fick vi en fantastiskt himmel, som så ofta efter en storm.
Himlen bokstavligen glödde!
 Igår vaknade vi till knappa 20 grader vilket var otroligt skönt!
Jag har gått i tunn strandkjol och bikinitopp nästan hela sommaren. Det har inte gått att ha något annat.
Men nu klev jag i trädgårdsbrallorna och en t-shirt. Så skönt! :-)
 Vi har en A4:a med grejer som måste göras här ute, som vi bara inte orkat med på grund av värmen.
Det har inte gått.
Men, nu gav jag mig på förrådet som var inte direkt proppat med grejer, men ostädat.
Allt åkte ut och sen plockade vi i ordning rummet och fyllde en bil med skräp.
Så skönt!
 Jag passade på att städa runt huset också och ställa i ordning saker på de hyllor vi har som förvaring bakom huset.
Mycket av det ska in i växthuset när det väl blir byggt.
Så nu känns det mer städat här igen. Jag får ju klåda när det är ostädat och rörigt, vilket det lätt blir.

Lilleman ville ner till havet och paddla i sin gummibåt så vi släpade ner den..
 Jag passade på att torka ur båten lite och ge mig på stolarna som var otroligt smutsiga. Det har fastnat koda från träd på dem och sen fiber från när man suttit i stolarna.
Kapellet har inte suttit på båten under försommaren då det varit på tvätt och den som lämnat den på tvätt glömt hämta det.
Men nu sitter kapellet på och det är även nyimpregnerat.
Maken kom ner för att kika vad vi gjorde och han provade en ny rengöring vi köpt, så nu är båten så fin och luktar bubbelgum! :-)

Det är kyligare på kvällarna nu känner man tydligt, men vi kunde ändå inte låta bli att ta ett kvällsdopp i det spegelblanka havet.
Så najs!
Idag har det varit lite svalare också, så jag har passat på att städa inne.
Skafferiet fick en genomgång, samt alla lådor och jag plockade ur lite kastruller och stekpannor som fick flytta till det andra köket.
Gräsmattan har vuxit lite i tuvor när det regnat så den gamla delen var ganska högt, medan den nya är nästan gul. Men jag klippte det som behövdes så att även det ser mer städat ut.

Barnen ville bada, så jag åkte med dem även om jag kände att det blåste lite väl mycket.
Men dom älskade de höga vågorna och badade säkert en timme, trots att det inte var särskilt varmt vare sig i vattnet eller i luften.
Vi har verkligen badat rekordmycket i år.

Det märks att många började jobba den här veckan för det är så tyst och lugnt på området.
Trots att det är varmt, känns det lite höstigt. Direkt när det är lite svalare, får man den känslan.
Och det är ju tur, för det gör att även vi får in känslan att återvända till vardagen. Även om jag inte alls är där än.
En granne som precis bestämt sig för att bo här även i vinter, frågade hur det känns att snart flytta hem igen och jag började nästan gråta.
Det ÄR jobbigt att ens tänka faktiskt.
Jag är glad över att äldsta sonen med familj kommer hit och är över helgen, så att jag får annat att tänka på.
Och det blir lättare att packa ihop oss och åka vi med när dom åker.
Det är verkligen en klump i magen....
När alla andra återvänder, så blir det ju något annat här ute, men jag kan ändå liksom känna hur det skulle kännas, att bli kvar.
I alla fall lite längre, till typ oktober.
Det är ju inte många år bort, att vi kan välja att stanna även när vi börjat jobba...

Jag har försökt att sitta och reflektera lite över hösten och påbörjat en lista på vad som ska hända i radhuset denna höst och vinter, för att liksom vända tillbaks tanken dit.

Samtidigt vet jag ju att när vi väl är tillbaks i stan, så rullar det ju på. Vi har en massa bokat under helgerna som kommer både augusti och september.
Det är en del nytt för barnen. Tiden kommer att flyga iväg.

Och vips är det vår! :-)
Jag kommer att sakna den här lilla filuren som nästan alltid sitter och tjattrar när vi äter frukost.
Dom är så söta, så söta!

Det blir bra. Men jag tillåter mig faktiskt att vara lite ledsen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar