Sidor

fredag 17 augusti 2018

Första dagarna, check!

Första jobbveckan över.
Så smart av mig att bara jobba tre dagar första veckan! Eller, som en kollega sa "jäklar så rutinerat"! :-D
Det var alldeles lagom många dagar och jag känner rent spontant att tre dagar i veckan skulle vara lagom alla veckor!
Lite chockad var jag på onsdag morgon av att bara gå upp.
Väl på jobbet så upptäckte jag att någon suttit vid min plats. Det har varit otroligt varmt i huset, så de stackare som jobbat har suttit i källaren där det är svalt.
Och det är ju ok, men denna någon har snott min laddsladd till den docka där jag dockar in datorn så att tangentbord och skärmar funkar.
Så, det tog en stund innan jag fattade varför det inte funkade (jag brukar aldrig dra ur den sladden..)

Jag hade haft lite ångest över mängden mail. Är man ledig under höstlovet eller påsklovet, så brukar det vänta ett par hundra mail på en vecka.
Nu hade jag varit borta i fem, men jag hade bara drygt 100 mail, varav många var skräpmail. Skönt! :-)
 Jag hade även oroat mig lite över lite bokningar till nästa vecka och att det skulle vara problem med dem.
Så, när jag såg ett par mail som var kopplade till det blev jag lite svettig, men när jag frågade berörda så visade det sig att de hade behövt göra ändringar och gjort det också.
Så mailen jag hade var endast för min kännedom. Phju!

Men, jag kan ju inte påstå att jag var mer än där första dagen!
Vi har fått en ny kollega och chefen på den sektionen bad mig hålla honom lite sällskap första dagarna, för hon var tvungen att springa på en massa möten. Det är ju lite härligt när chefer kommer till mig och säger "kan du ta hand om xx? Jag hinner inte riktigt och du är så bra på det"... och då är det inte ens på vår sektion. :-)
Det känns bra att man tycker att jag är bra på att ta emot och ta hand om folk som är nya.
Man får säga mycket om vår organisation, men jag har aldrig blivit så väl mottagen hos någon annan arbetsgivare och har nog aldrig jobbat i en organisation där alla är så vänliga och omtänksamma.
Det finns ingen som är jobbig, dryg eller elak, vilket man varit med om på andra ställen.
Sen gillar man kanske inte alla eller känner att man inte har något gemensamt, men det är en fantastiskt fin sammanhållning.

Nåja, det blev en ganska kort första dag. När jag kom hem, ropade jag till mig barnen och så drog vi till Ikea.
Jag orkade inte göra middag och maken var ute och for.
Efter mat så shoppade vi loss på lådor i olika storlekar. Rätt många! :-)
 Jag kunde inte låta bli utan köpte även filtarna jag tittat på så länge!
Den rosa har jag klämt på varje gång jag varit på Ikea sen typ i vintras och nu unnade jag mig den.
Minime ville ha en blå.
Det blir ju så galet najs att lägga sig under den när det är kallt ute!
 Jag älskar ju muggar av alla de slag och jag köpte mig en ny till jobbet. Det är ju liksom roligare att dricka ur egen mugg! :-)
Nu är det ju höst och då dricker jag mer te än kaffe. Kaffet i våra automater är ju inte heller speciellt goda, utan rent äckligt egentligen.

Väl hemma, tvingade jag Minime att plocka in allt sitt småplock i små lådor och sen storstädade jag och lilleman hans rum.
Han har haft en sorts hylla i sitt rum som har varit som en trappa, med lådor i. Men lådorna har inte haft lock så det har samlat massa damm där i.
Nu tömde vi den och han fick plocka igenom alla grejer och slänga det som han inte längre ville ha.
Allt där fyllde 1,5 låda.
Sen fyllde vi resterande med grejer som fanns på hans skrivbord och i hans hyllor. Han har ju massor med lego, som stått och samlat damm.
Tanken var att det inte ska ligga något smått fram alls, utan när det ska städas där, så ska allt i lådor och man kan torka damm på alla ytor och sen bara dammsuga.
Toppen!
Och herregud så dammigt det var!

 Även Minime röjde, men hon har haft lite bättre ordning redan innan, för vi slängde ut hennes trappmöbel för ett tag sedan.
Men nu ligger alla hennes små grejer också i små lådor med lock. Vi körde genomskinligt rakt igenom just så att dom ska se vad dom har i lådorna.
 Resten av dagarna har gått i lagom takt och jag har försökt vara snäll med mig, för man är ju trött.
Idag slutade jag också lite tidigare och mötte upp Lilleman för att gå och klippa honom.
Hans hår växer som ogräs och han ser ju ut som en monchichi direkt. Och nu har vi en kille som klipper honom så bra!
Han blir så snygg! :-) Även storebror åker till samma frisör även om han bor rätt långt bort.
Väl hemma så bestämde jag mig för att sätta igång med träningen.
Det är dags! :-)
Hela sommaren har varit för varm för att röra sig! Till när man inte är i toppenform! Man kan ju dö! ;-)
Men nu är det mer än dags. Jag måste få till tiden.

 Det blev 40 på bandet där jag varvade att springa en minut och gå snabbt ett par minuter emellan.
Intervaller är perfekt att väcka kroppen med.
Sen körde jag lite styrka, men det ska bli mycket mer av det också. Nu måste jag planera in tiden.

Idag har jag också tagit ett annat personlig beslut, som jag tänkt på ett tag.
Nu letade jag fram info, kollade med maken att det funkar och sen med chefen. Det ska bli så kul om det går i lås! :-)
Och det känns bra att båda sa "ja! Klart du ska!" :-)
Nu hoppas jag att det blir av.

Väl hemma, blev himlen mörk och det blåste halvstorm. Det gick inte att missa att det var åska på gång och plötsligt öppnade himlen sig.
Mysigt! :-)
 Det är ju jättevarmt på dagarna och man går i kjol och utan strumpor, men så snart det blir lite sämre väder så blir det... höst! :-)
Men det är ju jätteskönt det med.
Dock vete katten hur jag ska packa när vi ska till Danmark nästa vecka... Vi får bara ha handbagage vilket kan bli en utmaning.

Nåja, jag tände en massa ljus och njöt av det dåliga vädret!

Så, fösta veckan kändes bra.
Det känns som att när skolan börjar nästa vecka och vi har varit iväg på vår tjänsteresa, då blir resten av hösten en rätt bra höst.
Mycket planering och förberedelse men bara ett par stora grejer som ska gå av stapeln, för mig.
Jag hoppas att det innebär att jag kan lägga mycket tid på, mig. Med träning, bra kost och sånt som är kul.

Det ser bra ut! :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar