Sidor

fredag 23 februari 2018

Så vackert att det tar andan ur en...

Helg!
Veckan har känts lång, för att den inte vari lika hysterisk.
Men det är skönt att få landa lite och hinna reflektera. Det är en del efterarbete när vi haft större balunser och jag vill liksom "städa" lite efteråt.
Men, nu har jag ett par veckor som är rätt fullbokade, men som ändå rullar på liksom.
Det är skönt.
Och - nu är det sportlov! Vi är ju inte lediga, men det är som ledigt ändå när barnen är lediga. Och dom behöver det.
Lite märkligt, med tanke på att det blir ljusare att de är trötta nu. Vi har ju hållit oss friska, men det märks att dom inte är helt på topp. Det är lite ont i huvudet, lite ont i magen, lite halvhängigt, så det blir bra att få sova en vecka nu.
Och jag kan tassa iväg till jobbet utan att behöva tjata på någon! :-)

Jag har tagit torsdag och fredag ledigt, så att vi får en långhelg och kan vara på landet. Jag behöver inte en hel vecka, det kommer så mycket ledigt ändå snart med alla röda, kläm och halvdagar.

Det märks verkligen att ljuset har återvänt! Att det är ljus när man går hem framåt 17 är inte vanligt.

Jag testade att göra gluten och sockerfria pannkakor häromkvällen och barnen gillade dem!
Wow!
Flera ägg, massa grädde och fiberhusk. Dom blir maffiga och mättande. Men goda! Mums!

Jag fick även paketet med de två klänningar jag klickade hem före ett tag sen.
Oftast brukar jag ha panik dagarna innan vår gala och springa runt och kika vad jag ska ha på mig.
Men, dessa två (svarta, även om en ser blå ut) är jättesköna!
Sitter som pyjamas och är lätta att "klä upp" med lite blingbling. Det blir bra! :-)

Maken hade tenta i fredags. Stackaren.
Han hade tokjobbiga dagar innan, för att hans långdragna influensa snodde en vecka av plugg från honom.
Men han åkte ändå in, på uppmaning av mig för att skriva den på vinst och förlust. Nu kan vi bara hoppas att han slipper tenta om.
Han hade ett annat möte inbokat på eftermiddagen, men eftersom han behövde alla skrivtimmar, så hann han inte dit.
Så, då kunde vi åka till landet lite tidigare än vi annars planerat.
Vi behövde handla lite men det var nästan ljust fortfarande när vi kom ut. Det märks att det verkligen blivit ljusare bara på de veckor vi inte varit här.

Fyrhjulingarna var sura på oss och vägrade starta, så det var bara att sätta dem på laddning och ta kväll.

I morse vakande jag ganska tidigt.
Stora dottern och hennes kille kom förbi och åt frukost. Hur mysigt som helst!
Annars blir det ju ofta fika eller middag, men det är ju jättemysigt att äta en lång och god frulle. Dom är ju båda direkt smala, men gillar fattiga riddare och det petade jag i dem.
Jag hoppade över brödet och åt bacon och äggröra.

Sen klädde vi på oss alla kläder vi hittade och gick ut.
-10 och rätt mycket snö.
Och - så vackert! Sååå vackert.

Alldeles vindstilla. Havet slår sakta mot stenarna med ett underbart kluck.
Solen värmer lite grand och snön glittrar som diamanter.

 Att ställa sig här nere, med näsan mot solen och bara höra vattnet och en och annan fågel....
Det går inte att förklara.
Det händer något långt in i mig.... Jag andras plötsligt ända ner i lungorna på något vis.
Och det är så härligt att det är fantastiskt vackert här alla årstider.
Nu på vintern.
På våren när allt är ljust ljust grönt.
På sommaren när värmen dallrar över bryggorna.
Och på hösten, när allt skiftar i gult och rött.

Bästa stället på jorden! :-)

Nu har vi ju varit i stan rätt länge av olika orsaker och det kändes lite "sådär" att åka ut igår.
Men, när jag väl står här så känner jag ju - det är ju här jag ska vara.
Som alltid.
Vad kan slå det här?

Idag har vi mest såsat runt.
Hälsat på grannarna, åkt fyrhjuling och haft skoj.
När det är fruset och snö, får man åka på fler ställen än annars och det är ju jätteskoj.
Den lilla som bara är bakhjulsdriven är som en liten vildhäst och det gäller att ha tungan rätt i munnen!
Den stora är stadigare och lite lika "lekig" men otroligt skoj att köra!

I morgon ska jag nog klä på mig lite mer än jag var idag och ta hjälmen. Idag körde jag med mössa vilket går bra på den lilla som inte går lika fort.
Men den stora går fortare och river upp snö så det bara sprutar över en och då behöver man hjälm.
Jag längtar tills barnen är lite äldre, då ska vi ha två stora och åka på lite längre utflykter.
Som allt annat just nu känns det som....vänta, på "sen"... :-)
Jag hatar att behöva vänta och det enda jag gör är att vänta, känns det som.

Nåja, härlig dag!
På kvällen samlade vi ihop oss hos en granne och grillade korv. Hur mysigt som helst.
Det är så härlig jargong här ute och galna upptåg.

Det blir riktigt mysigt att få fyra hela dagar här snart och vi hoppas på mer snö! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar