Sidor

måndag 5 juni 2017

På andra sidan bommen...

Ah, vilken underbar dag! Underbar måndag, helt enkelt, som jag lätt skulle kunna vänja mig vid! :-)
Det började ju regna igår och har regnat hela natten och som det har behövts!
Man märker hur stora mängder man skulle behöva vattna när det inte regnar. Enorma mängder.
Nu är allt dock genomvattnat.

Vi satt och funderade i morse hur vi skulle lägga upp dagen. Det var lite mulet och blåste en del.
Maken behövde åka och fixa lite grejer och Lilleman ville klippa sig...
Hm...maken pep iväg på sitt uppdrag och jag städade baksidan av huset. Sidan gud glömde!
Här är det hyfsat lä och den del av trädgården som inte syns, så här har vi en hylla med krukor, slangar och annat jox.
Men, det blir ju lätt rörigt och löv letar sig in överallt. Så idag rensade jag ut två sopsäckar med plastkrukor och annat.
Nu är det lätt att flytta på hyllorna när huset ska målas.

 När maken kom hem fiskade jag med mig barnen för att åka och se om det fanns en klipptid.
På vägen svängde jag förbi för att försöka hitta en drivrem till gräsklipparen, men se det var lättar sagt än gjort.
Det slutade med att jag fick beställa en som jag ska hämta när jag åker ut på midsommar.
Vidare till nästa ställe, som visade sig att det inte fanns en enda tid för klippning av barn idag. Fasen.
In på Dollar Store för att köpa lite småsaker.
Där utanför har Ica öppnat en butik med blommor och vilka blommor dom har!
Fina, kraftiga och till bra pris.
Idag sålde man perenner 3 för 99:-!
Och lite annat fint. Så det fick följa med lite grejer hem.
Tre av dem satte jag vid den sten på baksidan som jag nu fyller upp med jord och blommor.
Förut låg det i skugga men efter att vi tagit bort två stora träd får de mer sol nu.
Fyra satte jag vid pergolan.
 Det lustiga är att runt pergolan, växer det nu mängder med smultron! Förut växte det kanske en planta eller två, men ju mer jag gräver runt där och jagar ogräs, fyller på jord och sätter växter.
Popp, så dyker det upp smultron. Hur härligt som helst! :-)

 Nu börjar det ta sig runt pergolan också!
En ros frös bort, så den har jag ersatt. Men klängväxterna tar sig nu med råge!

 Här har jag fyllt ut en massa och satt perenner och marktäckare. Jag sätter ett par plantor i taget och ser vilka som klarar sig.
Det är ett litet märkligt hörn av tomten, som har varit rena öken, både bokstavligen och bildligen.
Men ju mer "grönt" jag får, ju mer fukt kan det behålla, så jag tror att det kan bli ett jättefint hörn när allt tar sig.

Maken har byggt klart den jättestora dynlåda han bygger och har målat den första vändan.
Jag hann nästan två vändor på min köksstol, nu får den stå och torka.

Vi grillade lite middag (och grannarna behöver inte undra när vilken tid vi gör mat....det syns! ) och njöt av kvällen. Det är så ljuvligt, så ljuvligt!

Det är en så märklig känsla att vi ska åka härifrån nu. Tom så att barnen säger "till radhuset" nu och inte "hem".
När vi har varit här så mycket som vi gjort  nu i maj, pga alla långhelger osv, då kopplar vi jättefort bort allt annat.
Som maken sa idag "det känns jätteskumt att det finns en värld utanför bommen". Och så är det.
Det pågår ett liv "där ute"...:-)
Just nu har vi inte alls lust att återgår till det! :-D

Men, men. I morgon blir det frulle och sen packa ihop oss för att åka på kalas.
Det blir bra, att ta en sådan dag i goda vänners lag, innan det är jobbdags igen.
Det kommer att vara svårt att ha fokus de två dagarna jag ska jobba, men det är bara att bita ihop, för shit vad mycket jag har att göra!

Sen, blir det en massa sangria! :-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar