Sidor

lördag 29 oktober 2016

Semester!

Veckorna dansar iväg.. Och plötsligt, så är vi höstlovslediga!
Semester!
Vi funderade en stund igår på om vi någonsin haft semester på höstlovet. Vi tror inte det. Det brukar vare en eller annan dag och inhopp av farmor, syskon och fritids. Typ.
Men, i år bestämde jag mig för att vara ledig.
Det passade bra för att veckan ligger mitt emellan en massa jobb. Maken har galet många övertidstimmar att plocka ut som också är bra att ta nu.
Så, semester blev det! :-)

Veckan som gått börjades med HLR kurs.
Jag har gått förut, men man behöver ju fräscha upp minnet med jämna mellanrum.

Vi gick igenom en hel del sjukdomsfall och fick pröva på hjärtstopp "live".
Väldigt nyttigt. Vi fick också en lite snabb genomgång av hjärtstartare. Jag har gått en sån kurs, men det är ett tag sedan.
Det visade sig att fler önskade gå den, så nu råddar jag ihop en sån kurs för ett par per avdelning och våning.
Det behövs! Man blir lätt paralyserad om någon får hjärtstopp.
Veckan gick i rekordfart och på torsdag morgon, samlade jag ihop mig, ett par kollegor och en hel del grejer och åkte iväg på konferens.
Vi har planerat den under ganska lång tid och det var en hel del som skulle funka.
Stället har vi varit på 8 år på raken, så dom är vana med oss. :-) Flera som skulle delta förberedde sig och jag förberedde för drygt 50 gäster, med namnskyltar osv innan jag välkomnade dem i dörren.

Sen körde vi full fart fram till middagen.

 Jag hann upp på rummet för att duscha innan vi satte oss till bord för en 3 timmar lång middag.
Sen blev det mingel och vissa badade, både varmt bubbel och i havet! (dårar!)
Jag tassade upp till sängen vid 00:30 och det var galet skönt att lägga sig i en kall säng!
Dagen hade varit jätteintressant med mycket samarbete och dialog.
Under middagen, pratade vi om jätteintressanta saker och likadant under minglet. Skratt och även svårare ämnen.
Det är ett otroligt gäng som samlas varje år. Högt uppsatta politiker, som är precis som "vem som helst" och pratar barn och vardagspussel. Högt uppsatta tjänstemän som är precis lika lättsamma och högt uppsatta personer i framgångsrika företag, samt en mängd egenföretagare, som bjuder på sig själva.
Det är en varm stämning där alla vill varandra väl och ett dygn som vi alla ser fram emot.
Fantastiskt roligt och ett privilegium att kunna var med.
Att sitta mitt i rummet och känna in stämningen bland alla är grymt!

Vi som planerat hela konferensen, "jobbade" från 7 på morgonen tills vi gick och la oss. Man blir lite mör! :-)
Det är ju alltid lite spänt för att allt ska gå i lås och att vi ska hålla tiderna.

Jag vakade vanlig tid dagen efter och det är alltid så najs att gå och sätta sig till färdig frukost.
Och det är alltid lika kul att ses sådär "dagen efter". Som vi garvade åt incidenter som hänt kvällen innan!
Borttapade rumsnycklar, nycklar som slutat funka. Badincidenter och sms: som råkat gå fel efter ett par glas champagne! :-)
Flera hade tappat rösterna helt! Och två som jag höll ett öga på kvällen innan, låtsades som att det regnade. ;-)
Jag hoppas dock att dom kände samma elektricitet som det såg ut som.

Vi åkte till kontoret efter att vi samlat ihop grejer från dagen innan, checkat ut oss och tackat för oss.
Ett par timmars jobb skulle hinnas med även om jag inte tror att vi var speciellt effektiva!
Vi var några som sågs i köket när vi hämtade kaffe och i kunde bara konstatera att man inte var jättepigg! ;-)
Jag drack tre glas vin utslaget över 6 timmar, så bakis var jag inte. Men man blir som sagt trött och luften går ur en lite när man ser att 50 gäster har roligt och allt går bra.
Vi som jobbat med det kunde med gott samvete skriva "semester" på våra dörrar när vi åkte hem!
Jag skrev semester och min rumskompis skrev "gnägg" :-) Hon ska till Spanien och rida!

Jag kände mig både trött och lite "hurven" när jag hämtade barnen på fritids, så det blev middag och sen la jag mig på sängen för att läsa lite.
Jo visst. Jag slocknade på rot! :-) Båda barnen kände sig lite småruttna också, med ont i halsen och frusna.
Så även dom låg och vilade. Så skönt med större barn!!
Jag kröp i säng "på riktigt" vid 22 och vaknade av att Minime kom in till mig strax efter 9 i morse!

Lilleman hade lite ont i halsen men Minime var pigg.
Solen sken från en klar himmel! najs!
 Vi packade ihop oss, fyllde bilen och drog iväg. Först stoppet blev coop för att fylla kylen, sen blev det Pizza Hut!
Det var jättemycket folk! Löningshelg!
 Minime äter alltid pannkakor! :-)

Väl ute på landet kan vi konstatera att det nu ÄR höst! Alla löv är borta och det har blåst rejäla högar överallt.
Nu när björken tappat alla löv, så ser man verkligen hur mycket rosen har tagit över hela trädet!

Maken satte fast "flärpen" på skrotstenen som alltid lossnar när det blåser. Det är ski irriterande att ligga och lyssna på den på nätterna.."dunk, dunk, dunk"..
Få se hur länge den håller nu..
Vi hann plocka lite ute, stänga av vattnet i lilla huset och räfsa av lite innan det började skymma.
Det är jättemörkt här ute! :-)
Mysigt med brasa, bok och varmt te!
Jag har tänt lyktor och marschaller.
Sen är det soffan och ett glas vin. Just nu är det här och nu som gäller.
Räkningar, jobb, kalas och tandläkartider, det är sen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar