Sidor

söndag 10 januari 2016

Skridskor och fredagsmys

Januari är igång!
Vi har haft flera vackra dagar med solsken och kallt.
Solen är ju magisk när den stiger!

 Vi har fått flera cm snö och det är verkligen "vinter". Så härligt!
Jag tycker att det är underbart!
Hellre såhär än slask och kladd. -5 som det har varit nu på dagarna är perfekt. Det är bara att klä på sig!
Snön gör det ljust och vackert och det är roligare att vara ute!

Mina orkidéer har mängder med knoppar och kommer att slå blomrekord tror jag.

 I torsdags började jag ju jobba.
Det gick bra att gå upp faktiskt! Det var - 15 i torsdags morse. Men så skönt att tassa till jobbet.
Vi var några tappra som började jobba den här veckan.
Jag hade glömt mitt lösen!
Eller, jag undrar om det ens var det, för när jag fick nytt från It så påpekade min dator att lösenordet gått ut.
Nåja, jag kunde konstatera att jag varit _ledig_ eftersom att jag inte mindes lösenordet!
Då har man kopplat av!
Nåja, in kom jag så småningom. Och hade en del mail att läsa in mig på.

 Jag köpte mig ju en pytteliten kaffekanna som jag tog med och eget kaffe!
Det är sån skillnad mot kaffet i automaterna.

 Första dagen flyttade jag även kontor!
Jag och kollegan jag delar rum med, bytte ju rum i november. Sen kom vår högsta chef och bad oss byta igen.
Hon hade legat vaken natten innan för att hon inte visste hur hon skulle berätta det för oss! :-)
Men, vi hade redan hört det när hon kom med nyheten och varit och kikat på ett annat rum som passade oss bättre.
Sen fick hon i uppdrag att prata med en annan chef om han kunde tänka sig att byta rum i sin tur.
Anledningen till bytet är att vi anställer en drös nya människor som ska få plats.
Och vissa mötesrum inte är lämpliga som mötesrum, vilket man inte insåg innan alla flyttade in.
Så nu blir det en rockad på ca 4 vändor! :-)
Men, vi fick ett jättebra rum nu!
Lagom stort (vi fick beställa nya skrivbord som var mindre än de vi hade innan) mot innergård, som är varmare än mot yttervägg som vi satt innan.
Och vi kan ha mötesbord, vilket underlättar enormt, eftersom vi saknar massor med mötesrum.
Vi har närmare till skrivare/ scanner och har ett kök mittemot rummet.
Dvs, kaffe och the! :-)
Sen blev rummet faktiskt riktigt mysigt.
Nu saknas bara skärmar mellan våra skrivbord sen är det perfekt.

 Nåja, fredagen hann jag med massor med jobb och har lagt en fin plan för våren.
Det är så spännande så det är inte klokt! :-)

När jag slutade för dagen, mötte maken och barnen upp mig i centrum.
Jag hade en massa ärenden att fixa, som gick jättefort!
Märkligt när man förbereder sig på köer och meck.

Vi åkte till Decathlon för att lilleman behövde nya skridskor nu när vi börjar spola banan i skolan.
Det har även spolats en isbana här i området på en fotbollsplan.
Hur smart som helst!
När vi väl stod i butiken undrade maken om inte vi också skulle köpa varsitt par. Och varför inte! :-)
Jag hittade ett par jättefina!
Jag köpte även Tulpaner!
Årets första! De är så vackra och nu blir det tulpaner ända till våren!

 Efter middagen gick jag ner i gymmet.
Och jag är så stolt över det! Att jag inte gled ner i soffan med ett glas vin, utan jag körde en timme i gymmet!
Bra där! :-)
Idag prövade vi så isen här i området.
Jag har inte stått på grillor på säkert 20 år! Men det gick bra!
Och var kul!
Men jävlar vad ont man får i fötterna! :-)
Jag åkte en stund och sen åkte stora dottern en stund.
Jättekul är det!
Idag hade vi planer på att åka lite längre bort, på en sjö, men vädret har inte varit det bästa.
Så det blev bara en tur till isen här i området.
Men det var så kul att se att den var full av både barn och vuxna. Skönt när folk gör något att det sedan används.

Jag är också jäkligt sugen på att fixa längdskidor. Jag älskar att åka långskidor och gjorde ju det massor som barn.
Det är så skönt nu när barnen är större och det går att göra mer saker ute. Klart att det går när dom är små med, men det är meckigare.
Plus att man även behöver "vara där" för att palla.
Och det är jag nu!
Det slog mig igår när jag gick igenom de första breven från skolan att jag bara har det nu.
Privata livet och barnens aktiviteter.
Och jobbet.
Inget företag! Jag har ju lämnat ifrån mig det lilla som är kvar innan företaget är borta.
Det är bara små grejer kvar.
Men inget som ska rapporteras varje månad.
Så. skönt!!
Jag har inte förstått hur mycket energi  det där har dragit och dränerat mig på!

Men nu. I år. då blir det ändring! :-)
Så mycket handlar om prioriteringar. Dygnet har 24 timmar vare sig man vill det eller inte.
Man jobbar 8, är iväg från hemmet minst 10. Sen sover man en sisådär 6-7 timmar.
Då återstår 7 timmar som ska förvaltas väl.
Jag måste använda dessa 7 till sådant som gör att jag mår bra.
Träningen måste jag hålla i. Och komma på vad som gör att jag alltid träna under våren och sen slutar i början av sommaren och sen struntar i det hela hösten.
Så har det varit under en ganska lång tid. Och jag fattar inte varför.
Den koden måste knäckas i år.
Det är bara att konstatera att jag inte längre är ung! Krämpor som inte finns kommer att komma förr eller senare.
Och då är det bättre att mota olle i grind.
Jag bryr mig som bekant inte så mycket om vikt. Alls. Men jag vill må bra och ha ork.
Plus att jag är en sockeråtta som mår jättedåligt av allt socker jag petar i mig.

Men, nu ska vi få igång vardagen. Med läxor och matsäckar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar