Sidor

fredag 1 januari 2016

Årets första dag.

Årets första dag.
2016. tjo!

2015  avslutade med en grymt lugn dag innan vi åkte iväg till min svåger och svägerska.
De har pyttiga barn, så det är liksom bäst att vara där dom kan röja fullt (läs: det inte finns så många trappor och smålego! :-) ) och även gå och lägga sig när det är dags.
Min svägerska hade dukat jättefint.

 Och jättegod mat!
Dock fotade jag bara förrätten kom jag på.
 Under tiden vi väntade på tolvslaget och barnen kikade på film, hade vi lite vinprovning.
Vi körde ganska enkelt. Vilken är billigast och vilken är dyrast?
(Jag som körde bil, luktade och fuktade tungan..)

 Men, vi prickade alla in den dyraste! Som också är den godaste! :-)
En Amarone är en amaroner! :-)
En stund innan 12 slaget gick vi ut.
Det var plusgrader och riktigt skönt ute.

Vi fick ihop en snögubbe med ögon  av vindruvor och en jordgubbsnäsa! :-)

 Vi drack alkoholfritt bubbel och skålade in nya året.

 Det sköts jättemycket fina fyrverkerier.
Jag älskar fyrverkerier.
Trots att jag vet att många inte gör det. Att hundar och djur inte är så förtjusta osv.
Sen kan jag också tycka att det är galet att bränna så mycket pengar!
Men, man skulle kunna reglera det.
OM man förbjöd privatpersoner att köpa fyrverkerier och i stället hade någon form av "kommunal" fyrverkeri eller något liknande.
Då skulle alla som gillar det få fyrverkerier mellan 00 till 00:15 och varken innan eller efter.
Nåja. 00:30 åkte vi hemåt.
Alldeles lagom.
Dock, har jag planer för att återuppta "riktigt" nyårsfirande nu när barnen är större.
Min förhoppning är att 2016 ska innebära att jag orkar ta tag i det sociala livet igen.
Det är ett av mina nyårslöften!
Vi har knappt umgåtts med någon senaste åren för att vi inte riktigt har orkat. Det har varit full spätta konstant, plus att både maken och jag träffat sjuka mängder människor i jobbet. Vi har inte orkat träffa folk på lediga dagar.
Men det hoppas jag blir ändring på nu.

Idag sov vi löjligt länge.
Sen har jag röjt och städat i tvättstuga och hall. Som jag har slängt grejer! :-)
Men nu är huset städat från golv till tak hela huset.
Så skönt!
Att börja nya året med rent och fint. Och såpdoft! Åh...

Nyårslöften då?
Tja. jag har inga "riktiga".
Mer så att jag ska göra sånt jag tycker om. Spendera mindre tid med sånt som inte ger något, egentligen.
Jag blir lätt sittande med datorn och läser...skräp. :-)
I stället för att läsa det jag verkligen gillar och inget mer.
Så, mindre skärmtid och fler "riktiga" böcker. Färre bloggar som egentligen inte är bra och mer kreativitet.
Som att måla, rita, handarbeta.
Lägga tid på sådant som verkligen ger något. På riktigt.
Få utlopp för min kreativitet.

Ett annat löfte är att hålla efter och sluta curla. Typ.
Jag lägger massor med tid på att plocka efter personer i hushållet som kan plocka själva.
Och städar en massa som skulle kunna undvikas med att jobba mer förebyggande! :-)
Hösten har varit rörigt, vilket har inneburit att jag inte riktigt orkat vara så ordningsam och "förebyggande" som jag egentligen är.
Men, nu är jag där.
Jag är grym på att jobba så professionellt. Jag stressar sällan just för att jag alltid ligger steget före och tom har saker färdiga veckor innan det verkligen behöver vara klart.
Det är dags att införa det även privat.
Jag tror att 2016 blir ett bra år. Jag känner det liksom på mig! :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar