Sidor

lördag 21 september 2013

Ibland blir det inte som man tänkt, men bra ändå!

Ibland blir det inte alls som man tänkt sig..
Vi pep iväg till landet så snart vi kunde igår. Vi hade gräs att klippa och en massa ved att ta hand om.
Gräsklipparen hade varit på "terapi", så nu jäklars skulle det klippas.

Innan vi åkte ut, hälsade vi på barnens farmor en sväng och blev lite sena. Maken hämtade upp pizza för att vi inte skulle behöva ställa oss och laga mat det första vi gjorde.
Och det var ju tur!
När jag öppnade dörren kände jag att det var ovanligt kallt i huset.
Vi håller alltid en 12-13 graders grundvärme i huvudhuset. Nu kändes det betydligt kallare inne än ute.
Och, det visade sig snabbt varför.
Vi hade ingen ström. Ingenstans i huset!
Bäck svart!
Attans. Det har hänt förut, men då har huvudsäkringen gått.
Som sagt, tur att maken dök upp med varm pizza! :-)
Vi felsökte lite själva men kom snabbt fram till att vi inte hittade felet, så vi ringde jouren.
Värme har vi ju. Det är ju bara att elda utav attsingen.
Och man klarar sig ju med ljus för att det inte ska vara helt mörkt.
Men, utan ström, inget vatten.
Och ingen spis.
Och ingen kyl eller frys.
När jag kikade in i frysen kunde jag konstaterat att strömmen måste ha gått redan förra helgen, för det var inte mycket fruset där inte.
Jag fick slänga allt i både kyl och frys. Så fick jag dom städade inför vintern! ;-)

Efter en stund kom Elkillarna. De skrapade sig i huvudet och letade och letade.
Sen sa en av killarna.
"Hm...ni har en ny ros här, va? När grävde ni ner den?"
- Öhh, förra helgen!
"troligen har ni orsaken där, gräv upp den!"
VA? Det var ju jag som grävt ner den, men inte så djupt att jag hittat en el ledning. Väl?
Det borde jag väl ha märkt?
Bara att hämta spade och gräva upp rosen.
När jag lyfte den och all jord, kunde jag konstatera att jag inte hade någon elsladd där.
Tills jag la mig på alla fyra och grävde undan jord med händerna.
Jomenvisst!
Ett par cm under, tittade en sladd fram som jag precis kommit åt med det vassa på spaden så att höljet var brutet!
Och där kom det ju in fukt och hoppsa, så gick huvudsäkringen.
Mjaha.
Vi kunde ju lättat konstatera, att den ledningen gick till lilla huset, som vi stängt för vintern.
Men- det förklarade ju inte varför stora huset var svart!
Så, mera leta...
Efter del funderande, där vi slog på en grej i taget, så hittade vi felet.
Vattenpumpen.
När man slog igång den så gick säkringarna så att det small!
Jävlars.
Efter en stund kunde maken konstatera att förlängningsdosan som låg där, var inte för utomhusbruk, vilket syntes.
Så den byttes ut.
Och vips, så hade vi ström i huset igen!
*phjuu*
Men jäkligt pinsamt ändå! ;-)

Nåja, elkillarna åkte och vi gjorde kväll.
Vi hade ju varit inställda på att åka hem, men blev kvar.
Nu hade vi ju vatten.

I morse väcktes jag av maken, som varit ner på toa. Inget vatten!
Efter lite mickel kunde vi konstatera att pumpen nog gått åt ändå. För den pumpade upp vatten om man gör det manuellt, men inte annars.
Vi har haft problem med den till och från förut, men nu är den nog död, dessvärre.
Nåja. Duscha var inte att tänka på, men toaletterna funkar ju och man kan diska osv, om man bara fyller på med jämna mellanrum.
Vi tog en tidig frukost, när vi ändå var uppe.
Gräset skulle ju klippas innan vi började med veden, men det var galet blött.
Och långt.
Men, vi lyfte klipparen ur bilen och drog igång.
Och det gick ju bra, en stund.
Sen, när lite mer än hälften var klippt, så börjar den låta märkligt, och vi kunde konstatera att en drivrem gått av och en kniv var böjd på mitten!
Fint!
Då tittade maken och jag på varandra och bestämde på stående fot.
"Vi ska INTE ta fram vare sig sågen eller vedklyven idag. Vi ska åka hem!" :-)

Minime skulle på kalas kl 14 och jag hade lovat att hon skulle få åka på det även om vi då behövde åka ifrån landet.
Men, nu packade vi ihop oss alla och åkte hem.
Det var inte meningen att vi skulle vara där idag!
Vi är ju inte vidskepliga någon av oss och kan nog kalla oss ateister. Men det blev lite för mycket nu! ;-)

Så, in med gräsklipparen i bilen igen. Ett sms till elektrikern, med önskan om hjälp nästa vecka och sen åkte vi.
Och det var inte helt dumt.
Jag har en massa här hemma som behöver fixas med.
Riktigt skönt med en hemma helg. Även om vi är hemma mycket iom att vi jobbar hemifrån en del, så är det mysigt att bara vara och pyssla.
Jag har burit in alla dynor från baksidan och lagt dom på tork i solen på balkongen, pysslat om alla orkidéer och städat lite.
Nu ska jag inventera alla vinterskor, jackor och underställ.
Det som fattas, ska införskaffas i morgon.
Sen är vi höstklara! :-)

Så, ibland blir det inte som man tänkt, men bra ändå! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar