Sidor

onsdag 25 september 2013

Det gäller att ta ut glädjen i förskott, jag har hört.

Isch, nu är det kallt på morgnarna!
Jag kikade på telefonen i morse, hur det stod till med vädret och såg +19 grader och sol!
Det lät ju najs!
Ända tills jag uppdaterade funktionen och den visade mer realistiska grader. +3 och molnigt!
Så, nu finns det ingen återvändo, bara att inse det.
Inte ens mitt på dagen blir det speciellt varmt, även om solen visar sig.
Mitt på dagen såg det ut som snömoln på himlen!

Jag tog en sväng till centrum på lunchen och sprang på dessa godingar, som gör hösten mer dräglig..och varm! ;-)
Fingervantar med "blingbling" :-) Man kan aldrig få för mycket blingbling!
Ett par till mig och ett par till stora dottern.
Det är lite coolt att vi kan samsas om kläder numer..;-)

Direkt på morgonen var vi iväg på kvartsamtal med Lilleman. Man kan inte annat än bli imponerad över hur mycket dom hinner med på dom ändå ganska få skoltimmarna.
Vi fick med oss "målkartan" hem, med det som barnen ska ha uppnått när dom går i trean.
Kan vara kul att hålla lite koll på att han ligger där han ska.
Plus att det är kul att se exakt vad det är dom ska kunna.
Lilleman kan det han ska och lite till.

Minime sitter med varje gång vi gör läxor och är jätteintresserad av bokstäver. Så, hennes läsande är inte långt borta heller.
Hon går i samma fotspår som de större syskonen.
Bokmalar hela högen! ;-)
Räkna kan hon riktigt bra och på senaste föräldramötet på skolan fick vi fina tips om hur man kan få in räkning (och läsning..) i vardagen utan att barnen ens tänker på det.
Bara att räkna gafflar när man dukar till middagen är ju matte! :-)

Resten av dagen har jag plöjt genom en kvalitetsmanual, en personalhandbok och en företagspresentation.
Phjuu.. allt ska bli enhetligt när jag är klar.
Och det blir det! ;-)
Det som företaget gör, är helt jäkla obegripligt. För mig. Men miljö och kvalitetscertifierade kommer dom att bli! ;-)
Det är så kul att dra igång nya projekt, där det redan finns en massa att bita i.
Även om uppdragsgivaren sa "näe, vi har inte speciellt mycket dokumenterat". Det hade dom visst, visade det sig.
Om man kommer ut till en kund som inte har något alls, så är det också kul, men på ett annat vis.
Där börjar man liksom möblera ett helt tomt rum.
Det tar tid, men är jätte kul.
Och hos kunder där man redan har ganska mycket, men det är spretigt och rörigt, där är det som att städa en garderob.
Slänga sånt som inte är aktuellt, lappa och stoppa sådant som går att använda, köper lite nytt och så viker man och hänger allt fint.
:-)

Vi passade på att fira lite idag med.
Att vi fått en ny kund idag, att jag drar igång ett nytt projekt, att jag petat iväg en offert som blir fantastiskt kul om vi får igenom den.
Och sen firade vi lite allmänt, i förväg. För sådant som komma ska, om vi får bestämma! ;-)
Sen skålade vi för att vi helt enkelt är så jäkla bra! ;-)
Det måste man göra ibland när man är sin egen chef!

Våra säljcykler är så galet långa, att vi måste fira i förväg om det alls ska bli av! ;-)
För, när kunden väl kommer till skott, efter typ ett halvår, då drar det igång med dunder och brak..
Då hinner man inte hinka Asti inte! ;-)
(just den delen av att ta ut glädjen i förskott, den har jag tagit till mig big time! :-D )

När barnen hämtades gick båda i taket. Vi hade nämligen grävt fram ett par kartonger med böcker och film, som stått på lager sen januari.
Minime var helt otroligt lycklig! :-)
Och jag...för det ÄR inte kul att läsa samma bok 5152145ggr. För att man bara har en!
Nu kan vi variera oss lite grand, igen! ;-)

Stora dottern meddelade lyckligt att hon var lite rik idag.
Hon har nämligen, äntligen fått lön för sommarens jobb!
Tur att hon inte hade behövt dem för mat, då hade hon svultit ihjäl!
Jobbade gjorde hon nämligen strax efter midsommar! Och fick lön i september!
Dåligt, verkligen.
Och, hon har tjatat, för att få sina pengar. Till slut tipsade jag om att hota med mamma. Om hon gjort det vet jag inte, men lön fick hon som sagt idag.
Och jag har fostrat ansvarsfulla barn! *skitstolt*
För 2/3 satte hon in på sparkontot och resten ska hon leva för under hösten! :-)

Det är lite märkligt det där hur man tror att man kan behandla unga.
Stora sonen fick inte tillbaks sin deposition på rummet han hyrde under våren. Tanten han bott hos skyllde på allt möjligt löjligt.
Till slut meddelade han henne, en fredag, att om pengarna inte fanns på kontot på måndag, så skulle jag kontakta henne.
Och vips, plötsligt fanns pengarna! ;-)
Men det är ju sorgligt. Att man inte tror att ungdomarna pratar med sina föräldrar!
Är det något jag hamrat in i mina tonåringar så är det just det.
Det spelar ingen roll, vad dom gjort, hur dumt det än blivit eller hur dom än trasslat in sig.
Hem, till mig, kan dom alltid komma, så ordnar vi upp det.
Det enda jag begär tillbaks är att dom är ärliga.
Men hem, kan dom alltid komma.

Nåja, det har varit en otroligt bra dag, på alla vis.
Man borde dricka lite Asti, varje onsdag! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar