Sidor

torsdag 4 juli 2013

Klorin och rotborste..

Nu är det sådär besvärligt igen. Vad är det för dag?
Datum ska vi inte ens prata om!
Det började redan för ett par dagar sen, när vi blandade ihop dagarna och var när att åka på ett kundmöte en hel dag för tidigt! ;-)
Som tur var, kom vi på det när vi jämförde kalender med barnvakten!
Men, det blev en sväng till stora staden ändå, för att träffa dotterns nya rektor.
Spännande värre! :-)
Pga förändringar på den skola hon går i nu, så har hon sökt sig till ett nytt gymnasium. Ett jätte poppis ställe, där det är långa köer för att komma in år ett.
Att få en plats år två, är nästan omöjligt. Kön är jätte lång.


Dottern har legat i som en iller för att få till ett möte. Intresset var ganska svalt, tills hon skickade in betygen hon fick nu.
Tack vare de höga betygen, så har man gjort plats till henne. Ställt in en extra stol, nästan! ;-)
Rektorn var en trevlig Engelsman med en helt underbar dialekt!
Nu ska det bara dubbelkollas att hon kan läsa de ämnen hon vill och hon ska tänka en sista vända.
Men, det är coolt att det jobb hon lagt ner verkligen lönat sig!
Som hon har pluggat. Hon har inte haft en minut över till annat. Vi har hittat henne över böckerna både sent och tidigt. Vardag som helg.
Tom så att vi ibland förbjudit henne och tvingat henne att ta en läxfri dag!
(För att hitta henne läsa en fransk roman eller körkortsboken i stället! ;-))
Men, nu fick hon valuta för slitet. DE erbjuder henne en plats och hon ska fundera lite! ;-)
Jag hoppas att hon väljer att börja där, för det är mycket närmare hem då! ;-)
Ja, jag är egoistisk och hoppas att vi ser mer av henne om hon pluggar på vår sida av stan! ;-)

Nåja, vi åkte förbi den nya Tele 2 stadion på väg in.
Den är enorm! Och rätt fin, faktiskt..

Det som fascinerar mig är att den får plats!
Vi har företagshälsovården i huset bakom och vi brukade parkera där bygget nu står.
Det var helt omöjligt att föreställa sig att man skulle få in detta ufo på den platsen! ;-)

På hemvägen svängde vi förbi Blomsterlandet. Eller, inte vi. Maken och barnen gjorde annat..;-)
Det blev några vita Pelargoner...
 Och lite annat smått och gott..

Det märks att vi inte var ute nåt alls innan midsommar. Jag "ligger efter" med småblommor! ;-)
Krasse, som jag alltid har är ju för sent nu. Finns inte ett frö att köpa.
Jag köpte också ett par jordgubbsplantor. De jag satte förra året har frusit bort!

Under kvällen fortsatte vi med dansbanan! ;-)
Jäklars vilken tid det tar med konstruktionen. Det är ett jäkla mätande...Men kommer att bli fantastiskt bra!

 Vi fick ett avbrott i allt spikande, när grannarna hojtade och bjöd in oss på fika.
Och, fika tackar man inte nej till! ;-)
Vi fikade och babblade till ganska sent..
Barnen hittade husets nu vuxna döttrars leklåda. Sen var dom nöjda! :-)

Idag var vi uppe med tuppen igen.
För, idag var det kundmöte! ;-)
Och lite annat kontorsjobb. Vi dumpade av barnen hos farmor och drog till stan.
Barnen gick på parkteater under tiden vi var borta. Och hälsade på hos sin kusin och klappade på kusinen i magen.
När vi jobbat klart och skulle hämta upp barnen, för att dra till nästa ställe, då tog det stop.
Minime grät stora krokodiltårar, för hon hade inte hunnit bada i farmors pool.
Och det är klart, då kan man ju inte åka hem heller!
Så vi blev kvar och doppade barnen en stund.

Just nu är hon inne i en period där hon är så genomgo hela ungen. Inte alls samma gapande och skrikande som tidigare, eller hysteriska trotsutbrott.
Nu är hon mycket mer resonabel och "stor". Och, när hon då inte kastar saker och skriker när hon inte får som hon vill, utan tittar på mig med sina stoooora blå, lägger huvudet på sned och snyftar "men snälla mammaaa"...
Ja, då är jag ju råkörd!
Det går inte att säga nej! :-)

Sen pep vi iväg till nästa ställe där vi skulle hämta upp lite grejer till landet efter ett depåstop på Gyllene Måsen.
Jag körde ut till landet.
Halvvägs somnade båda barnen - och maken!
De satt som små fågelungar och snarkade..Kul sällskap! ;-)

Det innebär att klockan nu är 23:00 och ungarna är vakna!
Tur att vi får sova i morgon..

Eftersom vi spikar altan hela dagarna nu, så har jag inte hunnit med så mycket trädgårdsplanering.
Men, jag har drömmar kan jag tala om!
Jag älskar ju rosor, men har snöat in lite för smalt känner jag..
Eftersom jag vill ha en maffig trädgård så måste jag tänka om där..

Häromdagen hittade jag två tidningar, där röda tråden var rosor..och jag fick mer vatten på min kvarn!

 Jag menar, kolla!!....
För att inte prat om det här!
En klängros som helt tagit över ett körsbärsträd!
Wow!
Så nu har jag en lång lista på vilka rosor jag är ute efter. Det ska petas ner både här och där!
Parkrosor, buskrosor och klängrosor.
Inga "fina" Austinrosor eller annat fancy.
Näe, mer är mer! Som alltid! ;-)

Jag var ju ute på stöldräd kvällen innan vi åkte ut.
Till parken hemma för att få tag på den vita maffiga rosen som växer överallt.
Det gick sådär!
Tur att jag inte ska försörja mig på stöld! Jag hade svultit ihjäl! ;-)
Grejen är den att de som växer i parken är enorma och rötterna löjligt tjocka.
Att ha med sig en liten spade går inte.
Och att ta en stor spade och gräva som en galning..njäe, det gör jag bara inte.
Så, jag klippte av lite skott här och där och ställde i vatten.
Det ska gå att få rötter på det viset, även om det troligen tar hela jäkla sommaren.
Skotten är fortfarande gröna och har inte vissnat i alla fall...
Så, hälften vunnet...Får jag bara en ynka liten rot, så kommer jag att kunna få fler rosor av den ganska lätt.

Häromdagen plockade jag första fästingen på mig. Usch!
I kväll blev jag helt galet biten av mygg, när vi var ute och nu känns det som att det kryper en massa små djur på mig.
Blir att duscha med rotborste och Klorin! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar