Sidor

fredag 12 juli 2013

Åka lådbil och motorbåt!

Igår åkte vi på lite barnäventyr.
Till lådbilslandet. Jag har aldrig varit där, men hört att det ska vara kul för barn som är i våra barns ålder.
Och, det ligger rätt nära, så det kändes som en lagom tripp.
Vi fick iofs ställa klockan för att komma iväg i lagom tid! ;-)

Det kostar 300:- per barn att gå in. (gratis för vuxna) och man fick en remsa med 5 åk. Jag tyckte att det kändes lite lite för de pengarna, men när vi kom in på området så märkte vi snart att alla åk inte skulle gå åt.

Hoppborg och karusell var gratis. Och en "äventyrsbana" där man skulle gå balans, hänga i ringar, svinga i rep och sist åka linbana.
Den banan drog ungarna ett par vändor. Lilleman som en mindre vessla!
Verkligen hans element!
Sen åktes det lådbilar av allehanda slag.
Men, som på alla andra ställen så köas det mest...
 Under tiden vi köade, tittade Lilleman ut den bil som såg ut att gå snabbast och den var han snabb som attan att hoppa i när det blev hans tur.
Lillsyrran fick hänga på, för hon vågade inte riktigt köra själv.
De var toksöta där dom for omkring och det var nog inte helt tokigt att dom var två och fick lite tyngd, för de låg först av alla bilar hela tiden och till och med varvade några! :-)

Sen blev det lite större bilar och större bana.
Liten kusin vågade inte åka själv, men eftersom Lilleman är hans stora idol i alla kategorier och han troligen skulle bada isvak, om bara store kusinen hoppade i först, så vågade han åka med, i stora lastbilen! :-)
 Och som dom åkte, runt, runt i säkert 10 minuter! Jätte länge fick man köra, så det dyra inträdet var nog inte så dyrt när man tänker efter. Det är ju bensindrivna bilar!
Minime var dock tveksam till om hon vågade åka själv.
Att det var kusinens tur att åka med storebror var inget snack, men sen blev det lite läskigt.
Tills hon fick syn på den bil hon bara skulle åka!
Så, jag fick snällt stega fram till en av killarna som jobbade där och fråga snällt om man kunde "paxa" den rosa bilen.
Och jodå, gick så fint så.Vi fick ställa oss i "målfållan" och vänta...

Sen, fick hon sin bil! Rosa! "det ser ut som en godisbil" konstaterade hon och sen åkte hon ett par varv.
Men hon tröttnade ganska fort. "nu vet jag att jag kan köra" meddelade hon och var nöjd så! :-)
Kul hur olika det där är! Jag har ju alltid varit galen i bilar och tom ägt stora amerikanare med V8, åkt på power meets och drag race.
Min svåger är totalt bilgalen och svärfar körde folkrace som ung.
Lilleman älskar allt som rullar och går fort.
Minime är inte alls intresserad.
Stora dottern gillar bilar och när det går fort! Hon är aldrig så lycklig som när hon får åka nercabbat och fort!
Stora sonen är inte alls intresserad. Han tog körkort för att han "måste" och det var bra att ha, men när han åkte nercabbat med maken första gången väste han "Jag vill inte dööööö" när det gick lite fort! :-D

Nåja, efter ett par åk här och där så blev det då linbana igen.
Plus lunch och lite fika.
 Sen var vi tvungna att återvända hem igen.
Men, nästa gång ska vi vara där när dom öppnar för att slippa köa, man gör lätt en 3-4 timmar där!
Och, vi fick åk över, som vi kan utnyttja nästa gång.
Tydligen fanns en billigare ingång, där man bara betalade för karusell och lekplatsen.
Kul ställe helt klart!

Sen racade vi hem och tog emot lite middagsgäster.
Det blev en liten miniinvigning av altanen som var klar så när som på två brädor! :-)
Den har ju sett så gigantisk ut, men när vi bar upp det stora bordet och 6 stolar, så känns den inte alls för stor.
Den blev perfekt!
 Kvällen var varm och jätteskön!
 Vi lyckades nästan se solnedgången! ;-)


I morse hade vi ställt klockan igen. Vi är ju inte så "hemma" i denna skärgård och hade stämt träff med en granne för att ta en sväng med båten.
I samlad tropp drog vi iväg till Trosa.

 Vi älskar Trosa, men har aldrig åkt dit sjövägen.
Nu blev det äntligen av.
Och vilket väder! Strålande sol och jättevarmt!

Jäklars vilka fina båtar som ligger där!
Vi åkte ju små tvålkoppar i jämförelse! :-)

Tokhärlig miljö!
Guldkant och vardagslyx!
Vi strosade runt lite, åt en galet god lunch, vilken känns som "sista middagen" på ett tag, eftersom vi drar igång med ett par dagars fasta nu.
Sen, hittade vi en liten inredningsaffär som hade så mycket fint. En riktigt "ninabutik"..
Grannen som var med hittade lite grejer och när makarna dök upp efter en stund, mumlades det ju över "skit vi inte behöver"...
Jag hade inte med några pengar och köpte inget..
När vi var på väg ut ur butiken frågade maken om jag inte skulle ha nåt och jag konstaterade att jag inte orkade höra pipet om "allt skit som står i vägen och som vi inte behöver", så jag avstod.
Då vänder han på klacken och går in i butiken igen och kommer ut med en skitsnygg hink och sex stycken ljushållare.
"för det var väl det här du ville ha, va?" konstaterade han! :-)

Hinken ska alltså fyllas med vatten. I lägger man lite rosblad eller blommor och dessa små koppar med värmeljus i!
Så snyggt!
Och nu har jag ju hittat inköpsstrategin! ;-)
Sen återvände vi hemåt igen.
 Väl hemma, fortsatte vi med terassen. Det ska ju göras lite sidor och småfix. Spaljéer ska upp runt nästan hela och en trappa ska byggas.
Sen har vi nästa etapp. Sidan som förut gick in en sväng, ska nu bli rak.

Jag fick snällt gräva upp två rosor till och flytta dom.
Och kapa Rhododendronbusken rätt mycket.
Här ska det ju bli nytt golv och en bredare sittbänk, eftersom vi alltid grillar på den här änden och då vill man sitta. :-)
 Under tiden maken roar sig med det, ska jag slipa och måla möbler.
Jag har äntligen fått igenom att det mesta borde vara vitt!
Snart, har jag även gått igenom att undervåningen på huset också ska bli vitt! ;-)
Man får liksom ta det i etapper!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar