Sidor

lördag 6 april 2024

Kontorspremiär.

Så har påskhelgen kommit och gått. 

Mycket mat och mycket umgänge med familjen. Mysigt! 

Det är inte lika mycket "måsten" runt dessa storhelger som med Julen, så jag gillar dem mer. Nu bara träffas man och käkar.
De små barnen fick varsitt ägg, men det var Minime som hade fixat dem, så det var ju lätt för mig! :-D
Även hon fick ett ägg.
För ett tag sen var hon iväg och köpte byxor som var väldigt nödvändigt och hade då även sett en kofta som hon tyckte var jättefin, men lite för dyr. 
Jag la det på minnet och smet in i butiken dagen innan påsk och köpte den. Jag råkade tom ha 25% av just den dagen. :-)
Hon blev överlycklig och har haft den nästan varje dag sen dess. Jag blir ju lika glad som hon när jag väl träffar rätt med kläder! ;-)

Jag har också unnat mig en ny klänning. Som "tröst" för att hjärnan får jobba för högtryck nu! :-)
Det är sällan jag köper något märke eller så, men när Johanna Toftby lanserade en ny kollektion fastande jag verkligen för den här. 
Den var så jag!
Blommig och med härliga volanger och rymd. 

Den blir perfekt till sommaren! 
Det kändes som att våren var på väg där ett par påskdagar. Solsken och varmt! Ljuvligt!

Men så i måndags.. då blev det värsta snöovädret! Det vräkte ner! 
Den enda som blev glad över det var Bella! 

Sen har det snöat lite varje dag hela veckan. Man blir ju så trött på det! Jag vill ha vår nu! Även om den aldrig har kommit i april någonsin tidigare! :-)
Jag får sitta på händerna så att jag inte planterar frön för tidigt!

Den här veckan påbörjade projektet "ha med hundar till kontoret". Jag har valt att ta med dem en och en, för att ge dem en chans att vänja sig vid ny miljö, dofter och människor. 
Bella har ju varit med en gång tidigare, då hade jag med henne en fredag halva dagen och det gick ju bra. 
Då låg hon och spejade hela tiden och kunde inte slappna av riktigt. 

Nu fick hon följa med på torsdagen och jag märkte att hon kände igen sig. Åka hiss är inte kul, men om jag lyfter henne så funkar det. 
Hon kände igen sig på kontoret och taggade ner rätt fort. Hon låg till och med och sov rätt djupt efter bara en stund. 

Men, sen kom S som jag delar rum med och hade med sig sin hund. Då satte sig Bella upp och skällde lite när hon såg henne. 
S och jag funderade en stund och sen sa vi "ok, vi rycker plåstret på en gång" och så gick vi till ett konferensrum, stängde dörren och släppte loss dem. :-)
Dom är lika stora och hennes hund är jättesnäll. Bella är ju mest rädd men har ju aldrig morrat eller bitit åt någon hund. 
Hon skäller och låter, men hon är rädd. 
Nu jagades hon runt en stund och sen nosade dom på varandra. Sen när vi gick till vårt rum och satte dom bakom varsitt galler, då la dom sig ner och sov båda! 
Det gick jättebra!
Jag var tom iväg på lunch och hon låg tyst i rummet, jag gick på möte och hon låg kvar. Helt galet!
Två vändor var jag ut med henen och hon både kissade och bajsade.
Är hon riktigt stressad så tar hon inte godis och hon gör inte ifrån sig. 
En stor sten föll från mitt bröst, för helt säker var jag inte på att det skulle gå ens i närheten så här bra. 
Men jag har ju märkt är vi varit på olika kurser att hon funkar bra när man är inne och hon fått vänja sig lite. 
Hade vi inte bott där det finns så mycket rådjur, då hade hon nästan aldrig dragit upp i varv. 
Dock sov hon bort hela fredagen, för hon var så trött! :-)

På fredagen tog jag med Heidi. 
Just fredagar är lugna, inte alla är inne och S som har hund jobbar hemma. Så hon fick börja en lugn dag. 
Hon är inte alls lika rädd, så hon travade ju iväg in och sprang runt utan problem. 
Det roligaste var att de två "gubbar" som jobbar på kontoret och är störst, dom blev helt sålda på henne! :-)
Så är det nästan jämt! :-)
Stora, långa killar, som man skulle kunna tro går igång på schäfrar tycker alltid att Heidi är så söt! 

Hon skötte sig också jättebra! Hon gick omkring lite, men kunde också tagga ner och sova lite. Ibland satt hon i mitt knä och så ville hon gärna hälsa på alla som tittade in i rummet. (Det gör inte Bella) 

Hon pep lite när jag gick och åt lunch, så hon fick följa med och låg på golvet bredvid mig. (Och tiggde lite av en kollega! :-D )

Min chef hade sin hund med sig också, men han sitter i eget rum på andra sidan korridoren, så hon såg honom inte, men hon kände nog doften av honom, så hon "buffade" lite. 

När vi sen skulle gå hem, lyckades hon smita mellan gallret och sprang ut ur rummet och då såg hon honom!
Då började hon skälla och sprang mot rummet, men jag hann få tag på selen och fiskade upp henne. 
Sen lugnade hon ner sig. 
Så det gick också bra. Hon pallade ju att vara med hela dagen!
Nu måste jag hitta en dag där hon kan vara med och träffa rumskompisen också, så att vi får dra av det plåstret. 
Någon fredag framöver ska dom få följa med båda och så övar vi lite i taget. 
När Minime går på sommarlov ska jag ha med dem varannan dag och träna på hela upplägget. 
Hade jag inte delat rum med ännu en person, som sitter i telefonen i stort sett hela dagarna, hade det inte varit någon problem alls.
Då hade vi kunnat stänga dörren om alla tre hundarna och så hade ingen störts. :-)
Men det ger sig nog. 
Det är skönt att ha gjort första testdagarna. 
Tanken är att dom ska vara med mer till hösten när Minime får längre dagar och Lilleman är ute på praktik flera dagar i veckan. 
 
Dom blir ju äldre och lugnare dom också. 

Jag går en kurs med Bella nu där jag får lära mig fler roliga trix och knep som gör att dom behöver använda huvudet mer än vanligt. 
Det är kul! 
Nu ska vi bara få de där +15 grader som det pratats om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar