Sidor

söndag 4 augusti 2019

Upploppet.

Nu knaprar vi på de sista semesterdagarna. Drygt en vecka kvar och prick en vecka kvar här på landet.
Som alltid är det sorgligt...inte att semestern är slut direkt, för jag trivs på jobbet och med rutiner i vardagen, det brukar vara skönt att komma igång igen när hösten kommer.
Det är skönt när baren börjar skolan igen också. Men -det blir liksom en dubbelsorg när jag inte vill flytta från landet.
Svårt att förklara, men hade jag kunna bo kvar, då hade det liksom bara varit "jaha nu är semestern slut" och så förändras inte så mycket annat.
Nu gör det ju det.
För det är ju här jag vill vara, jämt.

Vi har senaste dagarna fixat och grejat, gjort ett staket av spillvirke osv. Och när vi stod på vedbacken tillsammans med stora dottern och svärsonen och kapade, sågade, målade och hade oss, då slog det mig - det är ju det här jag skulle vilja ha jämt.
Hantverket.
Vara utomhus, skapa. Jäklars att man inte fattade det vid yngre år! :-)
Nu får man liksom bita i det sura äpplet och inse att man får skapa och njuta på fritiden och vara en kontorsråtta i vardagen! ;-)
(Och ja- det ÄR inte lika kul att vara hantverkare när det är minus fem men ändå regnar, i sidled!)

Nåja, vi har haft fantastiska veckor här och än har vi en lång och förhoppningsvis fin höst, här.
Dock är det ju så att direkt när jag börjar jobba, så är ju kalendern full, även på helgerna. Vips!
Så, vi hinner troligen inte ut igen förrän i slutet av september! Dah!

Nåja, jag har njutit mer av skogen här än jag någonsin gjort! Plockat massor med blåbär för jösses så mycket blåbär det finns!
Och man behöver inte gå långt alls. Men -det här! Åh! Solsken, doften av blåbärsris, fågelkvitter och lugn.
Det är helt fantastiskt..

och som sagt, mängder med blåbär! Stora!
Jag har plockat cirka 15 liter hittills och ska nog ut minst en vända till.
Häromdagen när jag gick, trodde jag att alla skulle vara plockade eller helt enkelt slut, men jag hittade massor. De små lämnade jag och plockade bara de stora, ca 4 liter till.


Det är ju så gott! Att koka lite havregrynsgröt, med kanel och sen ösa blåbär över gröten med lite mjölk. Ah! Så gott!

Det är också härligt att kunna plocka ihop en snygg bukett direkt ur trädgården. Så mysigt.


Det jag också är jätteglad över är att jag hållit i träningen hela semestern.
Som jag har tänkt på och planerat varje sommar, men inte pallat att genomföra. Nu har jag det!
Varje kväll lägger jag fram kläderna och ställer klockan på 7:30 och varje dag, nästan är jag ute klockan 8:00 för min PW.
När vi var i DK hittade maken en jättefin magväska till mig. Jag gnäller jämt på att träningsbyxor inte har fickor, vilket dom inte har!
Man kan kanske få ned en liten nyckel i en ficka på ryggen, men telefon går inte alls. I några brallor.
Nu kan jag ha med telefonen och nycklar! :-) Och det har tom reflexer, vilket är toppen när det blir lite mörkt.
Jag hade väskan härom morgonen och det är så mycket skönare att ha telefonen i väskan än fastsatt på armen.
Och det som är fantastiskt kul är att jag nu orkar mycket mer än i början av semestern. Då tog jag en kort runda på typ 35 minuter och var helt slut.
Sen förlängde jag rundan och den tog dryga timmen i början typ en timme och ett par minuter.
Härom morgonen gjorde jag exakt den rundan på 44 minuter! Så jag förlängde den med "grundrundan" för att komma upp i en timme, men det blev ändå under timmen.
Helg galet!
Men, den morgonen kände jag direkt att jag hade så lätta fötter och att jag skulle orka springa mer än jag brukar.
Lite lustigt också att jag hade haft uppehåll i träningen alla dagar i DK och sen tog maken och jag en lång, men ganska långsam PW morgonen innan. Vi sprang inget alls utan gick, dock fort.
Och morgonen efter gick det sååå bra.
Toppen!
Det är första gången jag är i bättre form efter semestern än innan.

Jag brukar alltid ha panik över att behöva klämma mig i jeansen när det blir kallare, för att dom knappt går att knäppa.
Denna höst slipper jag det. Jag har inte gått ner mer än innan semestern, men heller inte upp vilket är fantastiskt!
Men, jag rör på mig betydligt mer än vanligt och försöker tänka på maten, även om det blir lite fuskande och en del vin.
Men det känns så bra!
Jag kommer att sakna att kunna göra youga på terassen, i solen under bar himmel!
Galet najs!
Jag beställde också två nya kokböcker, som är utan gluten och socker. Mycket gott i dem!

Jag har funderat mycket under sommaren och bestämt mig för nya rutiner i höst.
Det är ju alltid som "nyår" för mig när semestern är slut, för då väntar ett helt jobbår och massor ska hända.
Det är perfekt att sätta nya rutiner och nu har jag så otroligt bra rutiner för träningen som ska med i höst.
5 dagar i veckan ska det tränas på morgonen.
Och jag ska lägga mer tid på att baka och laga bra mat. Jag ska lägga mer tid på att läsa böcker.
Nu under semestern har jag knappt öppnat datorn och det har varit så skönt!
Jag lägger allt för mycket tid på att läsa annat, nu är det slut med det.

Helt nya rutiner har jag bestämt mig för och det är så skönt!

Men- nu ska jag njuta för fulla muggar av de sista lediga dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar