Sidor

tisdag 6 augusti 2019

Åska, rosor och insynsskydd.

Nu har vi fått rejält med regn ett par dagar. Nästan varje natt har det regnat, vilket vi märkt på morgnarna! :-)
Även i morse var det riktigt blött när jag gick upp, men solen tittade fram och det var riktigt varmt.
Så, det blev min vanliga PW och idag gick det så bra igen!
Igår var det tungt och jag fick stanna flera gånger och fixa skorna och lite annat. Och det var liksom bara tungt. Det är ju så ibland.
Men i morse kände jag direkt att fötterna var lättare och när jag tagit min vanliga runda visste jag att det gått snabbare än igår.
Så skönt!
Jag kunde inte låta bli att stanna och fota i vår hamn. Spegelblankt och alldeles, alldeles stilla. Och tyst.
Inte ens fåglarna kvittrade, så jag förstod att det var åska på gång. Friskt efter regnet, men ändå klibbigt och liksom stilla och tyst.
Man kan liksom känna åskan i luften innan man hör den...

 Och det har mullrat hela dagen. Stora bubbliga moln har snurrat runt, runt hela dagen, men det har inte dragit över oss ändå.

Igår både regnade det och var solsken samtidigt! :-) Lattjo!

Alla blommor mår så bra av allt regn och det är ju skönt att slippa lägga timmar på att vattna varje kväll/ morgon.
Och som det blommar! Vissa rosor är inne på både andra och tredje vändningen blomning nu.
Några har jag varit duktig med att klippa bort det som blommat över och där kommer nya knoppar nu.
Det kan jag dock inte göra riktigt överallt. :-)
Riktigt roligt är det ju i min drivbänk, där jag satte alla ledsna rosor, som knappt vuxit på flera år och absolut inte blommat.
Nu blommar en vit som jag inte sett blomma tidigare. Kraftig och vackert.

 Och den här har jag aldrig sett ha knopp, även en gul har knopp nu som jag inte sett blomma tidigare.
 Även denna blommar för första gången.

 Fantastiskt att jag kunde fylla en hel lång drivbänk med befintliga blommor!
Så vackra!
 Flera av blommorna i bänken kommer att behöva flyttas och jag har en plan för dem. :-)

Ett litet projekt vi fixat med senaste veckan är en idé som jag såg i en trädgårdstidning.
Både grannen närmast och vi har tagit ner träd på ett ställe där våra tomter möts. Vi har även grävt bort gamla bärbuskar som inte mått bra.
Nu är det liksom ett "hål" i allt det gröna vilket inte varit så snyggt och gjort att vi har haft insyn rakt in på deras terrass vilket känts lite dumt när de haft gäster och vi varit ute på den sidan av tomten.

Men, jag bad svärsonen att spara spillvirke när han kapat annat till sig och jag fick en hög med långa, smala pinnar som jag tog till vara.

 Stora dottern tog yxan och gjorde dem spetsiga i ena änden och sen eldade vi den änden så att den ska stå emot väta bättre.

Sen oljade vi pinnarna och slog ner dem i backen.
Färgen var en som vi haft till bänkar men inte gillade där. Det blev inte bra, men här passade det gråa jättebra. Dock räckte den inte riktigt hela vägen, så det blev även lite svart som vi blandade med linolja för att ljusa upp den lite. Jag gillar färgen!
Den försvinner liksom i det gröna.

 Tanken är att jag ska fråga svärsonens bror lite snällt om han kan svänga förbi med sin lilla grävare och sätta skopan i backen precis framför och gräva upp lite lera. Det kommer att ta mig månader att gräva det för hand, för det är rena blåleran i backen.
Jag ska lägga ny jord innan jag kan plantera något alls. Det är inte mycket som klarar lera...
Men. ur drivbänken ska jag flytta två klätterrosor och jag har klematis, humle och murgröna i växthuset som jag väntar få rötter på, som ska sättas här.

Jag har massa små bebisar i växthuset som väntar på rötter och jag hoppas verkligen att det går vägen, för OM det gör det, då kommer jag inte att behöva köpa en endaste framöver utan kommer att kunna sätta nya överallt där det behöver fyllas på.
Jag har en klematis som gått totalt bananas som jag nu försöker få nya skott av då den är så kraftig och växer helt galet.
Den skulle jag vilja ha på flera stället. Den behöver inte ens blomma,utan funkar som insynsskydd.

En murgröna jag har på ett ställe är också otroligt kraftig och grön, så jag hoppas få skott av den med.
Det är så spännande! :-)

Jag knaprar ju på sista semesterdagarna nu och det är med blandade känslor.
En del av mig går runt med en ledsen bubbla i magen. Det är precis som när man vet att någon man älskar ska åka bort...
Jag har ju alltid en längtan hit som ligger och skvalpar i bakgrunden.
Samtidigt så börjar jag sakta men säkert längta till jobbet, faktiskt.
Att klä upp sig lite och måla naglarna! :-)
Och här, så är vi som i en liten bubbla! Jag ser knappt på nyheterna och läser inte alltid tidningen varje dag.
Det är så extremt olika vardagen, där jag läser extremt mycket nyheter och följer med olika flöden och måste ha koll på politiken osv.
Här är jag så bortkopplad från det vilket är skönt, men samtidigt blir man ju väldigt "off" :-)
Så det är blandade känslor verkligen.
Men jag tror att jag måste få gå runt här och vara ledsen nu, för att vara i nuet när vi väl flyttar hem.

Troligen är det sista sommaren som vi måste anpassa oss till barnen. Nästa sommar kommer vi att kunna flytta ut tidigare och hem senare, för att dom klarar sig själva även här som dom gör i radhuset.
Det skulle ju vara underbart att kunna göra så eftersom att jag nu börjar jobba en onsdag, att kunna köra första dagarna härifrån.. smygstarta liksom.

Nåja, det gäller att njuta av dessa dagar nu och verkligen fylla hela kroppen med minnen, dofter och känslan.

Vi får ett rätt mysigt avslut här sista dagarna också, då vi ska följa med dottern och svärsonen på flera visningar.
Dom letar ju hus här ute också nu. Dom bor ju redan här men i ett hus som står på en släktings tomt. Båda vet att dom vill bo här permanent så småningom och letar nu ett hus att renovera. Dom får bo i hennes studentbostad tills hon pluggat klart om ett par år, men hus kan ju också ta rätt många år att renovera. :-)
Mysigt att vi får hänga med på visningarna, så spännande!

Vi har verkligen haft ljuvliga dagar här ute denna sommar...och en härlig sommar!
Underbar på alla sätt och en fantastisk semester. Så mycket var oroligt och osäkert innan vi gick på semestern och så mycket har löst sig.
Vi har upplevt mycket, umgåtts mycket och skrattat massor.
Solen har skinit och det har varit varmt, utan att vara så fruktansvärt varmt som förra sommaren.

Jag kan inte klaga på något alls denna sommar.
Nu ÄR jag fulltankad inför hösten och en kall vinter. Det blir bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar