Sidor

söndag 13 november 2016

Storstädning.

Ordning. Jag är så beroende av ordning så det är inte klokt.
Trots att jag på något konstigt sätt fortfarande försöker låta det set ut som att det inte är så.
Men, har jag inte koll på mina grejer och händelser, då har jag inte koll på något!
Jag har den märkliga kombinationen av att behöva ordning och struktur, men är ganska slarvig.
Jag behöver inte ha koll på detaljer.
Maken däremot behöver kunna se helhet, hela tiden, för att fungera, men går gärna ner på detaljer.
Gör han något, så vet man att det är är perfekt utfört. Alltid.
Jag däremot kan "måla" med stora penseldrag, men börjar man syna sömmarna, så är det inte perfekt.
Vilket kan irritera mig. Att det inte är perfekt.
Att det ser bra ut men kan vara lite smutsigt i hörnen! ;-)
Att 99 % är bra, men jag kan ha missat att stava ett efternamn fel, eller jag kan ha missat att skicka en minnesanteckning.
Sånt irriterar mig.

Nåja, jag tycker inte att jag gör annat än plockar och städar här hemma. Tvättar, stryker och torkar.
Jämt.
Ändå är det inte perfekt på något sätt alls.
Och jag mår dåligt av att det inte är det. Att saker inte ligger på sin plats.
Länge, har Minimes rum sett ut som...tja..Aleppo!
Totalt kaos.
Hon har så mycket grejer och allt är "favoriter". Sen har hon lekt med 20% av sakerna.
Hon pysslar och ritar massor. Och allt sparas.
Hon byter kläder 4ggr per dag och det som inte bärs, slängs på golvet. Vi har hotat med lås på hennes garderob!
Jag har letat efter energi att ta tag i hennes rum länge. Nu var läget akut. Nästa helg fyller hon år och snart är det jul.
Idag klev jag in i hennes rum, sen vända jag mig till maken och sa "jag vet inte var jag ska börja, jag vill sätt mig ner och börja gråta"...så illa var det.
Då klev maken in. Han städar inte speciellt ofta, mest för att när han gör, så är det med tandborste.
Vilket vi sällan har tid med..
Men idag behövdes det. Så han rustade sig med sopsäckar och sen drog dom igång.
Efter ett antal timmar, hade dom fyllt en sopsäck med skräp, en sopsäck med mjukisdjur som ska få flytta till landet. Och plockat allt annat i ordning. På suddgumsnivå!
Så nu har hon ett storstädat rum! Nu kan hon leka på golvet och har hittat en massa barbisar som hon glömt!
Alla "småbarnsleksaker" är nu borta. Så skönt! Det känns som att resten av huset blev renare av bara farten.
Det var alltså en liten ovanligt present pappa i huset fick! :-D

Men han blev firad i morse med. Han fick en jättefin tjock tröja och en bok.
Nu ska vi läsa den och bli pigga och friska! ;-)

Vi drog iväg till farmor sen för att äta middag och fira familjens båda pappor. Och farfar som skulle ah fyllt 71 om han levt.
Till sommaren fyller farmor 70 och idag bestämde vi hur det ska firas och var! :-D
Det blir inte ett dugg synd om oss kan man säga....

Helgen har känts kort, det blir så när helgen går åt till en massa praktiskt.
I morgon är det måndag. Jag ska till doktorn och visa mitt knä, som man säkert inte gör något åt. Men jag behöver se om jag kan belasta det eller inte.
Sen är det utvecklingssamtal med Lilleman.
Den här veckan är en vecka där jag får hålla mig hemmavid. Det är skönt. Det blir rätt mycket kontorstid, vilket är skönt när jag inte satt på kontoret mer än typ en timme veckan som gick.
Nu hoppas jag komma i kapp med massor.

Helgen som kommer blir galen, igen. Kalas både lördag och söndag. Och sen åker jag bort i tre dagar.
Men SEN, sen kan vi börja fundera på jul. Just nu, orkar jag inte ens tänka att julen är en sex veckor bort.
Pallar inte ens tänka julklappar. Usch.
Men, jag får säkert känslan, så småningom. Jag har redan pratat med stora dottern om att hon ska komma hit och baka pepparkakor och pepparkakshus.
Det får bli i slutet av december, så får vi riktigt julkänsla. :-)

Nåja, i kväll har jag synkat kalendrar och fyllt flera onenote sidor med jobbsaker jag inte får glömma.
Städat även där.
Det känns mer städat, även om det är allmänt lite rörigt. Det känns som att det är ett par veckor nu som ska jobbas igenom.
Sen lugnar det ner sig.
Hoppas jag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar