Sidor

tisdag 1 november 2016

Höstlov is da shit!

Vilken fin idé det var att ta semester nu! :-)
Suga ut det sista av hösten! Nu har många av de vackra löven singlat till marken, men det är fortfarande härliga färger.
Jag gissar att det var förra helgen jag skulle ha varit här och fotat. :-)

 Brandgult i topparna på träden.. det blir ett så speciellt ljus när solen skiner. Svårt att fota med telefonen..
Den riktiga kameran glömde jag hemma...
I söndags var det strålande sol. Vi satt rätt länge på bryggan och bara njöt, av lugnet, klucket mot bryggan, fåglarna som svepte förbi.
Det är så ljuvligt den här årstiden också.
 I lördags träffade vi på några grannar, men det är ju väldigt lugnt här nu.

Efter att vi grejat lite ute, hoppade jag igång en gryta. Det är så höst, att moffa ihop lite kött och rotfrukter som får stå och puttra halva dagen.

 Barnen hittade en påse med Duplo som dom började bygga med. Det är så lustigt, dom har mängder av vanlig lego, men Duplo funkade tydligen bättre!
Sen blir jag alltid lite chockad när dom leker, utan att bråka. Det blir oftare och oftare som tur är.

Igår morse sov vi som små grisar, men vakande ju i hyfsad tid tack vare klockändringen! :-)
Båda barnen kom och la sig hos oss och vi låg i en hög en stund.
Sen var jag tvungen att gå och ringa ett samtal. Det märktes att det var lov! Ingen telefonkö och ingen väntetid.
Tjopp!
Sen slog vi till med lite hotellfrukost. Ägg, bacon, kaffe och juice! :-)

 Efter frukosten var det bara att klä  på sig och gå ut. +3 grader visade termometern, så det blev vantar på!
 Jag har krattat en massa löv och lagt runt rosor och blommor för att ge lite värme åt deras små fötter.
Alla krukor har samlats in och tömts. De pelargoner som jag tror kan vara något att ha nästa sommar, klipptes ner och planterades om innan de fick flytta in i huset.

 Maken städade ur förrådet/ garaget för att kunna köra in gräsklipparen och lite annat jox.
Jag satte mig en stund på trappan med en kopp te och bara njöt.
Solen stod lågt, trots att klockan bara var 14 och gav jättefina skuggor. Det var otroligt tyst.
En och annan fågel kvittrade, en båt hördes långt, långt bort, i övrigt var det tyst.
När man sitter så, kan man nästan tro att vi är ensamma i hela världen!

Det är svårt att tänka att vi bara behöver åka 15 minuter för att vara i ett "centrum" om än litet och 50 minuter för att vara mitt I stan.
Men när man sitter här ute, känns det som att vi är jättelångt borta.
 Vi tände en massa ljus för det är så mysigt i mörkret. Folk undra väl när jag hamstrar gravljus, men de brinner ju så mycket längre än vanliga ljus.

Det är inte alls dumt att slappa med ett glas bubbel till brasan när man varit ute och fixat hela dagen.

 Minime hittade en låda tomtebloss som hon eldade upp.
I morse vaknade vi till blåst och spöregn. Det formligen öste ner mellan varven.
Vilket tur att vi hade gjort allt som behövde göras ute igår!
Nu blev det en lång och härlig frukost.
När vi precis ätit klart, läst tidningen och funderade på när vi skulle åka hem, gick strömmen!
Hm.. vi blir direkt lite bekymrade eftersom att vi haft en del el problem, bland annat pga en dräneringspump.
Men, nu hade inte någon säkring gått. Märkligt. Vi ringde el leverantören men dom hade ingen aning.
Efter en stund ringde vi en granne för att höra om de också var strömlösa och han kunde berätta att det var ett planerat avbrott.( En lite skamsen kundservice ringde tillbaks efter en stund och bekräftade det. Lite pinsamt att de inte visste om det! ;-) )
Då slog det mig att vi ju fått en lapp i postlådan för ett tag sen att det skulle vara ett planerat avbrott, jag kopplade bara inte datumet!
Jaha, då packade vi ihop oss och åkte hem.
Vi hade planerat att åka idag, men kanske inte redan innan lunch. :-)

Hemma var det jättekallt!
Det blir ju så när huset stått tomt ett par dagar. Inga datorer och ingen matlagning.
Så vi fick snällt dra igång lite värme.
Och en massa ljus! :-)
 Jag frös som en hund och gav till slut upp. Vad gör man när man fryser och har semester?
Tränar! :-)
Jag har ju i vanlig höstordning kommit av mig med träningen. Jag gör ju alltid det.
Märkligt efter alla turer hos coacher och självhjälps trams, så har jag inte knäckt den koden!
Varför går det jättebra att träna från januari till juli...för att sen bara lägga ner över semestern och inte träna på hela långa hösten?? Den coach som lyckas ändra det är en bra sådan! ;-)

Nu skyller jag ju på mitt onda knä, men det är ju bara larv.
Jag kan träna annat som inte belastar knät så mycket. Jag ska ändå inte träna cardio, så det är bara att bita ihop och gräva fram vikterna.
Jag ska till läkaren snart och visa mitt knä. Inte för att jag tror att dom gör något åt det.
Äta nåt skit vill jag ju inte...heller....:-)

Nåja, nu har vi landat hemma och planerat resten av veckan.
Ett par biobesök ska vi hinna med, ett tandläkarbesök, byta däck på båda bilarna, hyra ut barnen ett dygn...och lite så. :-)
Höstlov är ett fantastiskt påfund!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar