Sidor

söndag 21 april 2024

Spår och födelsedag.

Att det blev skitkallt igen och faktiskt även har snöat är mitt fel! 
Förra helgen rensade jag undan vinterkläder och tog fram lite tunnare jackor och letat upp alla vår och sommarskor. 
Jag insåg att alla mina gympadojjor är på upphällningen, så jag behöver ha lite koll på reor framöver..

Nåja, det började med att jag behövde städa groventrén. Där någonstans visste jag att det låg ett par kylmattor till hundarna. 
Bella har letat sig till kallt golv flera kvällar och nätter, redan nu! (Hur ska det gå när det blir varmt på riktigt?) 
Hon är så knäpp och lägger sig alltid på golvet precis framför vår sovrumsdörr, vilket är lite farligt, med tanke på att någon kan öppna den dörren utan att veta att hon ligger där. 
Men, för att hitta dem behövde jag leta i några lådor och framför lådorna stod det mängder med bråte.
Den där ytan blir lätt en plats där vi ställer papper, pant, plast och ställer grejer "så länge" och det blir attans rörigt.
Där går vi också ut och in med hundarna och det blir smutsigt helt enkelt. 
Idag var första gången som jag faktiskt spolade av dem med trädgårds slangen innan dom fick gå in! :-)

Jag hittade mattorna och Bella blev så glad! Jag vet att det låter märkligt, men man kan se på en hund när de är glada och hon blev helt till sig när jag visade henne mattan och sprang och la sig på den direkt! 

Man får verkligen vara uppmärksam med henne så att hon inte går varm. Hon behöver doppa tassarna i vatten när man är ute och ligga i skuggan. 
Heidi är inte alls lika känslig. 

På lördagen hade vi jättevarmt och skönt och jag städade av uteplatsen vid köket, ställde fram lite möbler och satt en lång stund i solen och bara njöt. 
Hundarna fick vara med ute och  dom är ju så ovana med det att allt var spännande. Det tar alltid en stund på våren att tagga ner och inte skälla på allt. 
Men, redan nu vill Bella gå ner och lägga sig i gräset än att ligga i skuggan på altanen. 

Det var så skönt att kunna sitta ute och bara njuta av livet! :-) 
Och så skönt var det ju typ bara den lördagen - sen kom regnet och kylan!

Hela söndagen regnade bort, men det var rätt varmt. 
Regnet är bra, för det behöver både skölja bort damm och pollen, men även trädgården behöver det. 
Och det är ganska mysigt att vara inne och fixa när det är skitväder ute. 

Men - sen kom kylan igen! 
Jädrar vad kallt det har varit och är! Minusgrader flera morgnar och det blåser iskallt. Fy fasen, inte ett dugg kul! 
Man är så less nu och skulle vilja börja peta runt i trädgården. 
Men - jag får jobba på min acceptans och göra annat medans man väntar på värme!

Den här lördagen hade vi sista kursdagen på den kurs jag gått med Bella, Första två har vi jobbar på balans och trix, nu sista gången fick vi äntligen gå ut i skogen och öva på spår och sök.
Hon gillade ju preparat sök och det gick jättebra. Jag har inte tränat så mycket på det hemma, men hon gillar det och fixa det galant när vi väl testar. 

Nu var vi som sagt ut i skogen och la först ett spår, där hon skulle spåra mig och få godis med jämna mellanrum och sen hitta en godisgömma. 
Det gick fort och rätt bra, men hon var lite nervös runt de andra hundarna som var med för att vara helt koncentrerad. 
Vi gjorde bara ett spår så jag tror att hon gör det bättre nästa gång vi lägger ett. 
Sen gick vi en bit in och satte upp en spårruta. 
Man markerar upp en större ruta, som man sen går fram och tillbaks i för att sätta sin doft och förvirra lite. 
Sen lägger man ut ett par föremål eller ett par högar med gods/korv eller liknande och låter det ligga en stund.
Sen får hunden gå in och leta, när den hittar föremålet får den beröm. Hittar den godis/mat kommer ju belöningen direkt. 
Tanken är att den ska lära sig att hitta sånt som inte luktar mig. 
Första gången var hon lite förvirrad och skulle ha koll på de andra hundarna. Andra gången gick det bättre och sista gången då slog hon på nosen och hittade alla tre föremålen på direkten. 

Jag har gjort ett kit så att dom kan söka doft från preparatsök, eller så lägger jag ett blodpulverspår eller en kombination. 
Sen kan vi variera med att lägga ett spår efter oss och dom får leta efter någon av oss. Det går att variera i det oändliga. 
Det fina med det är att Bella blir helt sopslut av att träna sök och spår. Hon får använda huvudet på ett sätt som hon inte gör dagligdax och hon blir så lugn av det. 
Hon som håller i kursen sa att hon trodde att Bella skulle bli lugnare generellt om hon fick använda nosen mer. 
Och det tror jag med.

När vi kom hem från kusen var huset fullt av folk som var här och firade vår minsting som fyllt 1 år. 
Bella regerade knappt på det utan gick upp och la sig. Sen när hon fick komma ner, då la hon sig i en soffa och sov, trots att det var mycket folk här och flera som hon inte kände. Då brukar hon känna det på doften och skälla, men inte nu. 
Hon sov bort hela kvällen trots att dottern med familj sov kvar och lilleman sprang runt och lekte och tjoade. Hon rörde sig inte ur fläcken! 

Båda hundarna är så fina runt lillkillen! 
Dom slickar så försiktigt på honom och resursförsvara inte ens sin mat fast han går runt dem när dom äter. 
Jag har stenkoll på dem när dom äter eller sover, men det går jättebra. 

Lillkillen gillar djur och blir så glad när dom kommer springande vilket jag vill behålla! 


Nu har så lintotten fyllt ett år! Helt otroligt att det gått ett år, samtidigt som det känns som att han alltid funnits.
Förra året var det jättevarmt när dom kom hem från BB som i morgon. Vi satt ute i solen för att han hade lite gulsot och han var ute i bara blöja och filt!
Det hade man inte gjort idag precis. Det snöar!!

Nåja vi hade fullt hus och jättetrevligt. Åt god tårta och han fick massa fina presenter. 


Det är så roligt att dom sover kvar när vi har party! :-) Dom skulle iväg på ett annat kalas idag och det var närmare att åka härifrån. Och jag tycker att det är så mysigt att dom stannar kvar så att vi hinner prata om allt som vi missat! 

Vi åt god middag och tittade på film. 
Sen är det så härligt att höra tjattret när man vaknar på morgonen och sen äta en lång frukost. 

Lille fjant kände direkt att det fanns pankisar! :-) 

Det snöar som sagt och är så jäkla kallt! Visst det är april, men lite varmare än ett par plusgrader brukar det vara. 
Nu längtar jag till att kunna fixa i trädgården och inte behöva ha vantar och mössa!

Usch. Det är inte lätt att hålla humöret uppe när det är så in i bängen kallt hela tiden. Regn och blås, fine, men denna jäkla kyla!
Den går genom märg och ben. Bläh. 
Men det är bara att bita ihop - förr eller senare kommer värmen hoppas jag... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar