Sidor

onsdag 23 juni 2021

Snart midsommar!

Sommaren är här! Och den har bara börjat! 
Sista veckan innan skolavslutning var ljuvlig. Varmt, soligt och morgonpromenaderna himla mysiga! 
Jag ska tänka på dessa morgnar när det är minusgrader och snöstorm i vinter.


Jag var med minime till närmsta sjö flera kvällar och även Bella fick hänga på. Hon badar om barnen badar. 

Så kom skolavslutningen, äntligen. Det har varit ett långt jäkla skolår! 
Vi gjorde små buketter till lärarna som barnen lämnade.


Minime började dagen med frukost tillsammans med en kompis. Sen tog vi en gemensam lunch som också blev Bellas premiär för restaurangbesök. Enda problemet var värmen som var helt obeskrivlig. 


Tur att det fanns skugga under bordet.


Maken tog med sig Minime och hunden och drog till landet. Jag stannade kvar och storstädade huset under tiden lilleman firade av sig med kompisar. Det var så skönt att sen lämna ett ny städat hus. 

Vi hade inte varit på landet på två veckor och jäklar vad det vuxit.


Det var totalt vildvuxet i växthuset så blommor behövde flyttas ut, få nya krukor och flyttas om. Så mysigt att stå där och pyssla. 


Förra året grävde vi ju en trädgårdsdamm. Den blev mycket större än jag tänkt och vi blev inte riktigt klara innan hösten kom. 
En stor damm behöver lite annat underhåll, pumpar och växter än en liten och jag kände att det hinner jag inte med. 
Så nu bestämde jag att den skulle fyllas igen. 
Först tänkte jag att hela skulle fyllas och bli blomplantering, men sen sparade jag en liten del. 
Den är mycket mindre och går fort att tömma om man behöver. 


Och det blev ändå en stor del som går till blommor. Plus att det visade sig att just i denna damm, gillar Bella att bada!
Inte i vanlig plastpool utan här! 

Veckan har varit galen varm! Vi jobbar ju fortfarande och det var bara att bära in en ac i rummet för att inte dö!
Jag är ändå himla glad över att vi inte behöver vara kvar i radhuset i den här värmen, utan är på landet. 
Det går att gå ut med jämna mellanrum och få lite luft. Ställa sig under vattenslangen eller faktiskt ta ett dopp i havet.
Jag hade blivit galen av att inte kunna vara här när det är så varmt. 


Morgonrundan är ljuvlig, även om vi behöver gå tidigare och tidigare pga av värmen. 

Jag satt på en sten och tittade ut över havet häromdagen och bara nöjt! Tänk att vi bor här!
Och att sommaren bara har börjat! 
Fantastiskt!


Allt i trädgården har varit lite senare i år pga den kalla våren, men nu har allt slagit ut. Det fullkomligt exploderar! 


Pionerna är otroligt vackra. 


Förra året plockade maken med sig en liten stickling från en vildros som finns längs vägen vi tar när vi är ute och går.
Nu har den vuxit på sig helt galet mycket och blommar!!

Drivbänken är helt övervuxen nu och jag måste flytta bort flera rosor ganska snart. 
Jag har också tre klematis som måste flyttas då allt runtomkring vuxit galet mycket. Vi ska bygga lite runt vår grillplats och där ska flera bo, men jag måste nog flytta lite fler tror jag och då är det ju toppen att jag har den gamla dammen att flytta saker till. 

Men -nu är det ju snart midsommar! VA!
Vart tog maj och juni vägen?
Tiden rullar iväg så fort. 

Jag jobbar ett antal veckor till innan det är semester och jag hoppas att det inte blir ett nyval i september!
Det kan nämligen innebära att det ryker lite semester och jag blir inkallad för tjänstgöring...
Jag håller tummarna för att det inte händer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar