Sidor

fredag 9 april 2021

Påskvecka och ledighet.

Påskhelgen har gått och påsklovsveckan har nästan gått. 
Det är så otroligt skönt att ha semester hela påsklovet. Det har känts som en lång ledighet.
Jag behövde ledigheten och det är skönt att vila huvudet innan jag ska dra igång ett nytt uppdrag, med helt nya arbetsuppgifter.
Men det är också skönt att ha en vecka på landet, för det är en hel del som ska göras nu inför våren. 

Vi drog ut lite tidigare än vi först tänkt, pga att vi alla var lite småförkylda och barnen inte fick vara i skolan.
Och hela vårt bostadsområde blev utan internet i drygt ett dygn. Det går inte att jobba utan internet och Lilleman kunde inte gå på distans utan internet. 
Så när vi märket att timmarna tickade iväg och både jag och maken hade båda dagarna innan påsk fullsmetade med möten, så packade vi och drog. 
Vi hade helt galet varmt och fint, vilket vi ju inte hade någon större glädje av, iom att vi satt i möte hela dagarna. 
Men det var ändå skönt att vara här innan "alla andra" dök upp för att fira påsk. 

Det var fantastiskt att öppna dörren till pumphuset när vi kom ut. Inte bara har vi en ny hydropress som ger ett bra vattentryck utan även dessa tre filter är installerade nu. 
De har legat i ett förråd ett tag men nu blev det ju ett bra läge att låta installera dem också. 
Det här innebär att vi nu kan dricka vattnet direkt ur kranen! Weee!
Efter ett x antal år, så slipper vi släpa med oss vatten. 
Dessa filter tar bort främst kalk och humus som vi har mycket av. Vattnet har varit tjänligt, men inte smakat gott och ibland sett ut som te i färgen. 


Det tog en stund för Bella att fatta att vi var här, sen ville hon inte vara inne. Men, hon vågar inte riktigt var ute heller, så hon satt i dörröppningen när jag jobbade och vaktade ägorna. :-)


Jag åkte till Granngården för att köpa mer foder till henne och passade på att köpa en ny sele, då den hon hade blivit för trång. 


Hon växer och har gått upp prick 1 kg sen vi köpte henne för 4 veckor sedan.  Hon har även vuxit på höjden, men vi mätte henne tyvärr inte då, men hon har nog vuxit ett par cm också. Det blir spännande att se hur stor hon blir till slut. 

Jag köpte också en billigare sele att ha i löplinan. Det känns inte bra att hon har "bara" halsband då hon ofta springer som en dåre och så tar linan slut. Hennes stackars hals mår inte bra av det. 
Dock är den lite meckig att sätta på, så man ska vet att hon ska ha den stora dela av dagen, annars blir det den andra selen som är suveränt bra. 


Vi firade inte påsken något särskilt, men lite påsk blommor är ju alltid fint, så några planterades vid infarten. 
Vi har haft helt fantastiska dagar, varma och soliga. Lite blåsigt men skönt. 
Jag började med att klippa ner min gigantiska honungsros rejält. Nästan så att det gjorde ont i mig, men den blev för tung. 
Nu hoppas jag att den börjar om lite grand. Jag har yngre rosor som växer också som är på väg upp. 

En av dagarna kom stora sonen med familj hit vilket var fantastiskt! Vi har inte träffat dem sen jul!
Galet ju!
Nästan så att man är orolig att barnbarnet inte ska känna igen oss!
Men han hittade växthuset och lekstugan som sig bör. Han blir så stor! Snart 3 år vilket ju är helt knasigt. 
Vi har ju tappat jättemycket av hans första år. Han var ju 1,5 när pandemin drog in, så vi tappade hela förra våren. Sen kunde vi ju umgås en del över sommaren, men hela hösten och vintern har gått bort. 
Det är jättemycket tid före ett litet barn. 


Att ha alla barn samlade för lunch var så härligt! Som jag längtat! Vi håller ju varandra uppdaterade trots att vi inte träffas, men det är ju inte samma sak. 


Vi hoppas på en varm vår, så att vi kan ses ut så ofta det bara går. Vaccinet lär ju dröja, så det kan man inte hänga upp livet på känner jag. 

Jag har satt första fröna! 
Det blev två olika rosenbönor. Det gäller att börja med något som växer fort. :-)

Jag har beställt 5 nya glasrutor till växthuset som måste bytas. Nu tog jag "glas" som är mer plats och ska hålla i evigheter. 
Jag kommer att byta ut vartefter så att hela huset snart är i krossbart glas. 
När dom är på plats, ska jag så lite mer saker. 
Fördelen nu är att dottern bor granne med oss och tills dom renoverat badrum och lite sånt, går dom hit till oss och duschar. Då kan hon vattna i samma veva. :-)
Det blir toppen!

En morgon vaknade vi till snöstorm! Va fasen liksom.
Jag hörde under natten att det rev och slet i huset. Minime som sover med hunden nu hade varit ute med henne tidigt på morgonen och aldrig förr hade en hund kissat så snabbt. :-)

Jag tog henne på den lite längre morgonpromenaden och det var helt galet! Snöade i sidled och vräkte ner. 
Usch. 
Men man vet ju att det är så här i april alltid. När man precis bytt däck på bilen och krattat och fixat- då snöar det! 
Men sen har vi haft flera sköna dagar igen.
Regnat lite och blåst iskallt, men sen plötsligt så har solenn visat sig och så har allt varit förlåtet igen! :-)
Jag fullkomligt älskar mina morgonpromenader. 
Nu är dom ännu roligare när jag har sällskap. :-) 


Det finns många spännande ställen att nosa på här där mycket är skog. Det finns också mycket blött gräs och lera. Hon blir ofta rätt smutsigt och lerig. 
Hon är inte helt överlycklig av att behöva bada sen. :-) Men med den tjocka pälsen är det ett måste. 
Även då vi duschar i ljummet/ varmt vatten blir hon jätte kall sen och det tar tid att blir varm. Hon är jätte sur länge efteråt och det märks på hela henne.
Jag bäddade ner henne under en filt och där låg hon ganska länge. 


Senare på dagen ville hon absolut vara ute med mig, men var fortfarande kall, så då blev det sova under filten. :-) Hon är så söt!


Men hon har blivit otroligt trygg senaste veckorna. Idag låg hon på terrassen och sov, när maken körde motorsågen på tomten. Det hade aldrig hänt för ett par veckor sedan. 
Hon var rädd för allt. 
Nu är hon van vid att allt låter. Drömmen är att hon ska sitta med på fyrhjulingen och åka. :-) Men dit är det långt, den är väldigt läskig. 

Vi är ju väldigt restriktiva med vilka vi träffar och vart vi åker. Det är handla mat på sin höjd, inget annat. 
Idag var vi dock tvungna att åka till Arken Zoo för att köpa hundmat. Hon äter bara en sorts fryst blötfoder. Allt annat rastas.
Möjligen äter hon köttfärs och fisk. 
Torrfoder går helt bort. 
Jag har också upptäckt att grillad kyckling inte går alls. Hon får ont i magen. 
Nåja, vi åkte en sväng till Arken och nu är hon minsann med i valpklubben också! :-)
Man är ju lite knasig. Men hur gulligt?
Och damen i kassan sa "nästa gång ni kommer hit, så är Bella välkommen också. Ni har en hundingång på baksidan!" :-)
Jamen man smälter ju!


Och ja, det finns ju lika mycket grejer till hundar som det gör till barn! Och allt villhöver man ha! :-)

Det har som sagt varit ett riktigt aprilväder senaste dagarna. Vi har haft regn, snö, hagel, blåst, sol och blåst igen. 
Senaste dygnet har det blåst storm! 
Men mellan varven har det varit riktigt skönt och jag är ute varje minut som det är fint väder. Jag kan inte vara inne. 
Så jag och passat på att klyva ved. Vår ved klyv har fått sönder, så det var bara att ta till yxan. Men det är ju perfekt träning. 
Minime testade också och nu har hon vuxit så pass, att hon når upp bra att klyva på kubben! Och som hon har klyvt ved! Hon är jätteduktigt vilket är så kul att se. 


Det är så skönt att klyva ved som ligger, stapla och kratta. Det blir så fint! Så nystädat.
Och det är så härligt att börja våren med att ha det hyfsat städat. 


Så nu känns det som att vi hunnit fixa till rätt mycket ute. våren kan komma!
Jag är inte ett dugg sugen på att återvända till stan, men det är ju bara att packa ihop sig och åka. 
Som tur är så kommer jag att ha så mycket jobb och en massa privata grejer som måste ordnas, så jag kommer inte att hinna gnälla över att inte vara här ute. 

Vi har haft härliga veckor och jag lägger dom i den mjuka minnesbanken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar