Sidor

lördag 13 februari 2021

iskallt.

Brr, veckan har varit kall!
Att vi ligger på minus 10-12 grader i flera veckor är inte vanligt. Det känns som att allt börjar bli mer än djupfryst nu. 
Men det är vackert.
Och bättre än slask och regn i sidled, faktiskt.
Kanske vi kommer att vara med om takdropp sådär som det ska vara runt påsk. Det brukar ju vara magiskt.
Jag har passat på och göra is lyktor när vi äntligen haft kyla. 

Lättast är faktiskt att ta ett mjölkpaket!

Jag fyllde ett 2,5 literspaket vilket blev perfekt.
När jag skar den i halva, blev det bottenfruset så man måste ha lite mer vatten. 
Jag har sett bilder på när folk frusit i kakformar och allt möjligt och det blir jättefint!

I vanlig ordning så "vaknar jag" lagom till onsdagen. :-) Det är som förgjort!
Måndag är så tung och tisdagen är lite bättre men seg. Den här veckan hade jag ont i nacken på tisdagen och kände mig kall och "hurven" så jag körde en hel del värmekudde. 
Jag behövde fylla kyl och frys och åkte så sent jag kunde trots att jag var trött och inte hade lust alls.
Men, när jag väl gjort det och passat på att ta ett trevligt samtal under tiden, så piggande jag på mig.
Och sen rullar veckan iväg.
Så helt klart är det så att när jag är som lägst, så behöver jag röra på mig, göra något, så släpper det. 

Njuter gör jag också av mina bebisar!!
Det här är kul. 
När det är så jäkla kallt ute, så vaknar sommarhoppet inne. Här växer pelargoner så det knakar. 
Underbart! 

Jag har gett dem lite större krukor nu och ny jord. 
Den jord jag sådde i var gammal jord från växthuset, men nu fick dom nytt och fräscht.
Även palettbladen tittar upp och där ska det bli riktigt spännande att se hur dom klarar sig. 

Jag sådde även det första tomaterna nu. Det kan hända att jag är lite tidigt ute, men jag tänker att dom ska få växa sig tjocka och feta innan jag tar ut dem på landet.
Nu när det är så kallt, är det även kallt inne i stora huset när vi inte är där, så det visar sig om blommorna tycker att det är för kallt.
Det ska bli lite intressant att se vad som frusit ihjäl när det blir vår. Det är ovanligt att det är så här pass kallt även på landet.
Vissa saker som står i växthuset kan ligga lite risigt till. 

Jag har haft en ganska lugn vecka på alla plan och försökt njuta av det fullt ut. Det är lite konstigt med tanke på hur länge "det nya sättet att leva" har hållit på, att man hela tiden hittar nya lager liksom.
Vi fick nya direktiv häromdagen, vilket är att distansjobbet och uppmaning att inte ha externa kontakter förlängs ända till sommarsemestern. 
Inte alls oväntat tänker jag, men jag vet att många blev deppade av det. 
Men, det finns inga alternativ tänker jag. Smittotalet är fortfarande högt även om det märks att man nu börjar bli avtrubbade. 
Plötsligt är det här "normalt" liksom. Ingen höjer på ögonbrynet över dödssiffror längre. 
Man orkar inte ta till sig det.

Nåja, helgen verkar bli fin och den ska njutas av. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar