Sidor

lördag 18 januari 2020

Sjukstuga och söta blommor

Nu är vardagen igång. Första hela veckan har jobbats igenom och nu märks det att alla är tillbaks.
Det är fullt upp och mycket roligare än när det är långsamt och man inte kan fylla hela dagen.
Nu är det ju tur att vi har flextid, så jag jobbade kortare dagar när det var lite och fyller nu upp dessa timmar.
Det är också tur med flextid när det dyker upp oväntade virus!

Barnen hann bara gå i 3 respektive 4 skoldagar, sen kroknade dom!
Hela veckan har dom legat hemma och hostat och hostat och febern har pendlat mellan 38 och 40,7 !
Det är flera år sedan dom varit så pass ruttna och det har gått åt en hel del medikamenter...

Det har varit otroligt segt. Jag mins inte när de senast hade feber i en hel vecka.

Det som är lite märkligt nu är ju att jag jobbat på som vanligt och nästan sovit som vanligt, trots att dom är så sjuka.
Tidigare blev ju hemmet som en mindre krigszon när barnen var så pass sjuka.

Men, jag var ändå trött på fredagen, för man sover ju lättare än vanligt, då man är beredd på att någon hostar eller kräks, vilket är lätt hänt med så hög feber. Och lite oroad är man ju alltid, vad det ska utveckla sig till.

Och jag känner själv att jag har haft något skit i kroppen, som jag försökt stävja hela veckan.
Någon konditionsträning har jag inte vågat mig på för att inte väcka något eventuellt virus som kroppen kämpar med.
Det har bara blivit yoga vilket också är bra. Träning är träning. :-)
Jag hoppas dock att få ett konditionspass i morgon, då det är så skönt att liksom avsluta helgen med en rejäl genomkörare.
Jag ska i alla fall testa. Jag borde ha blivit sjuk vi det här laget tänker jag.

Hur som, helgen blev ju rätt mycket lugnare än planerat.
Maken och jag skulle egentligen gått på fest på fredag kvällen, men vi orkade vi inte riktigt och ville inte lämna barnen själva heller och behöva sitta och ha koll på telefonen, så det blev en lugn hemmakväll.

I morse mådde Minime riktigt dåligt igen och hostade slem tills hon kräktes. Gumman. :-(
Jag hade hoppats att hon skulle vara piggare så att vi skulle kunna gå på Bio, men det får vi nog skjuta på också.
Jag tvärruttnade på allt vad baciller heter och storstädade hela huset från golv till tak. Tvättade allt som fanns i hennes säng, som kuddar och filtar och torkade alla golv osv.
Det känns verkligen som att det kryper runt baciller överallt. Urk!!

Nu känns det bättre, när hela huset doftar såpa.
Sen åkte jag iväg och träffade en kompis som tagit över en second hand butik. Lämnade skor, skridskor och lite urvuxna jeans.
Butiken var jättefin och det känns bra att ha någonstans att lämna allt man inte vill kasta.

Sen kunde jag inte hålla mig utan åkte till Plantagen.
Jag behövde känna lite doft av blommor och jord!
Förra året var jag lite sen på bollen och växthuset var inte klart, så jag sådde inte mycket och när jag väl gjorde kunde jag inte ställa in det i växthuset, så det växte lite dåligt.
Tomatplantorna köpte jag ganska sent.
Men i år! Nu har jag massa fina frön och ska så både här hemma i förväg och direkt i växthuset.

Jag köpte en massa frön med blommor för bin och fjärilar, som jag ska så ut lite överallt så snart det bara går.
Jag köpte flera pyttesmå blommor som var toksöta!

Och gjorde en blomgrupp av.
Nu njuter jag av dem och till våren kan jag plantera ut alla på landet. Win win!


Det blev ju inget land denna helg heller då annat var inplanerat, men förra helgen på landet var jätteskön.
Och vi hade flera olika väder inom ett par dygn. Regn, storm, sol och varma vårvindar.
Innan vi åkte hem på söndagen, var jag lite sugen på att sätta mig i solen och få de där första strålarna på nappen...
Lite galet med tanke på att vi är två veckor in i januari.

På lördagen tog vi oss första utomhuslunchen för detta år. Grillad vurre.

 Det blåste rätt duktigt, så korvarna blev nästan flamberade...

 På kvällen började det regna och det regnade nästan snö, så det blev jättekallt.
Då var det skönt att gå in och tända brasa och ligga i soffan under filten.

Och Lilleman kroknade som sagt redan då..
Han kände sig hängig på morgonen men tog en Ipren och var sen ute med oss. Men på eftermiddagen gick han in och la sig och plötsligt började han frysa.
Han låg fullt påklädd, med filt, på en kudde vid brasan och frös så att han skakade.
Och tja, febern kom ju som ett brev på posten....

På söndag morgon hade han 40 grader och han var febrig ända till torsdag morgon! Tur att vi inte visste det när vi åkte hemåt tidigt..

Men jag hann ta en promenad och njuta av havet. Det är så underbart att stå här och känna vinden och havet.
Fantastiskt! Jag har ett enormt behov av att se och känna hav.

Solen bröt fram och det var helt ljuvligt.
Men - vi var ju tvungna att packa ihop oss..

Det var riktigt synd om Lilleman att bli så rutten, han var så peppad på ny termin och kände ju med hela kroppen att han inte riktigt har tid att ligga sjuk, men det väljer man ju inte.

På tisdag morgon hade Minime en tid till läkare för att utreda astma. Maken skulle med så jag gjorde mig i ordning och var på väg till jobbet när maken ropade åt mig från sovrummet "minime har 38,9!
Jaha, sedär.
Men dom åkte ändå till läkaren och fick astma medicin. Sen ska hon dit igen och göra ett så kallat "arbetsprov" där man testar att det är rätt medicin.
Och - hon har ju fortfarande feber idag. Helt galet.

Nåja. Hoppas att det vänder nu så att båda kan gå till skolan. Det är inte kul att missa en hel vecka. :-(

Tur att maken pluggar, så att jag inte behövt vabba en endaste dag. :-)

Jag har bestämt mig nu för att sluta dricka det äckliga kaffet i våra kaffeautomater på jobbet och grävde fram lilla kaffebryggaren igen.
Nu är kaffet gott!
Sån skillnad att det inre är klokt!
Det känns jättebra att vara igång och jobba igen. Det händer så mycket skoj denna vår och nu märker man ju redan att det blir ljusare, både på morgonen och eftermiddagen.

Jag hade ett bra utvecklingssamtal med min chef denna vecka också, vilket kändes otroligt bra.
Man har ju upp och nergångar i vardagen med allt man gör, men nu känner jag genuint att det är kul.

Vi jobbar så bra ihop och har ett flyt som man bara får när man jobbat tillsammans ganska länge vilket jag just nu får en väldig energi av.
Det känns som att det kommer att bli en bra vår.

Nu ska vi bara bli friska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar