Sidor

lördag 11 januari 2020

Nu är vi på gång.

Nu är alla på gång i vardagsrullorna igen.
Lite tråkigt, då jag lätt kunnat vara ledig en vecka eller två till.
Men- samtidigt skönt att komma igång och att alla går till sitt på morgonen och vi träffas igen på kvällen och har en massa att berätta för varandra.

Jag väckte barnen när jag gick till jobbet klockan 8 på tisdagen. Lika bra att rycka plåstret och dom stannade uppe otroligt nog.
Jag var helt hundra på att dom skulle krypa ner under täcket igen och vakna på eftermiddagen...
Men det gjorde att dom faktiskt kom i säng vettig tid kvällen innan skolstart.
Jag plockade också av dem telefonerna och skickade dem i säng med varsin bok. Och då somnade dom ju snabbt. :-)

Vi kommer att vara ganska strikta med skärmar och spel denna termin, för att se om fokuset blir bättre samt nattsömnen!
Vi har en hel del nya rutiner och regler för terminen. Både barnen och vi själva måste skärpa till oss.
Även jag har fått skärmskärpning. :-)
Det kommer att märkas både i sociala medier och här... :-D

Nåja, barnen vaknade bra på skolstartsmorgonen och kom iväg i god tid. Det var så mysigt att gå med dem och vinka halvvägs som jag brukar.
Kvällen innan började det plötsligt snöa, men det var ju borta på morgonen igen...
Första skoldagen gick bra och nu har vi koll på scheman och upplägg.
Redan första kvällen satte vi nya rutiner runt läxor och vad vi ska ha koll på och hjälpa till med.
Och det som alltid är spännande - kan dom ha sina skridskor??
Det kunde dom inte. Men som tur var hade vi storebrors gamla kvar till Lilleman och Minime hade fått en kasse med skridskor av grannen för ett par år sedan, så hon har ett lager.

Jag har också bokat tid till Lilleman för att träffa optikern och uppdatera glasögonen, samt tandis för att dra ut en möjlkis som inte vill ge sig. Han lovade att vicka loss den under hösten men det har inte gått så bra.
Och - Minime ska till doktorn och kolla upp eventuell Astma. Hon får jättejobbigt när hon springer eller anstränger sig och astma finns ju utbrett i släkten så jag är inte förvånad.
Men vi kunde inte annat än skratta när maken ringde mig för att berätta att han fått tid till läkare till henne.. det är liksom rena reparationsveckorna nu.

Det har även känts bra att vara på jobbet. Komma igång, få lite rutiner och ordning.
Jag är återigen rätt hård med sockerintaget, även om jag inte på något vis trillade tillbaks över julen, så känns det ändå som att man behöver rensa ur och skärpa till sig.

Nu har jag frossat i färska bär, frukt och kvarg. Mums.
Eller turkisk yoghurt. Så gott!

 Det är ju också lättare att hålla sig på smala banan när man jobbar, bara man låter bli att gå till Conwini apparaten. Den är ju full av socker!

Jag hann också skämma bort mig lite.
Strax innan jul dog min jobbdator och jag beställde en ny. Nu valde jag en med så stor skärm det bara fanns, för att lättare kunna sitta och jobba på annan plats än just mitt skrivbord och för att inte behöva koppla upp mig på externa skärmar.
Jag är löjligt nöjd med datorn! Men - det finns inga datorväskor som passar!
Alla är precis för små.
Irriterande. Jag ville absolut ha en ryggsäck för att det är skönt att ha den på ryggen och han händer fria osv.
Bär man datorn i en vanlig väska blir det lätt "snett" för ryggen.

Jag provade mig igenom hela sortimentet på Accent innan vi hittade en väska som funkade.
Inte den snyggaste precis och så inte jag. Den fanns i svart och beige, men jag valde grått.
Och pimpade den liiite grand. :-)
Fördelen är att den är väldigt slimmad och tål vatten. Skönt, eftersom vi numer har värsta Englands vädret...
 Barnen var ganska "speedade" när dom kom hem efter första dagen.
Minime hade fått fyra nya klasskompisar och alla tjejer! Gissa lyckan! :-) Tjejer är ju ändå tjejer och killar är mest i vägen... :-) Även om Minimes två bästisar faktiskt är killar.
(Hon har så svårt med tjejers sätt att snacka skit om varandra och ha "under ytan" konflikter. Killar är rakare och ärligare och det passar henne bättre)

Båda kom hem med en del läxor som vi rev av och la planen för veckorna som kommer. Det var ingen smygstart för någon av dem! :-)

Kaffe och stressboll underlättar...
 Jag har även bakat lite glutenfritt bröd till maken i veckan. Det blev väl sisådär. Det är svårt med att baka glutenfritt gott matbröd..
Däremot gick det bra att veva ihop glutenfria och sockerfria brownies! De blev jättegoda och maffiga.
Man orkar en eller två små bitar.
Jättegott att lägga i frysen och ta en liten bit till kaffet.
Nästa gång ska jag göra dubbel satts och ringla på ljus choklad till barnen och mörk till mig.
De är ju tom nästan nyttiga att äta till mellis..

 Vi var många som konstaterade att veckan inte direkt har varit produktiv vid lunch i fredags. Många har varit på plats, vi har fikat, vi har haft lite möten och planeringsmöten, men jäklar vad seg man är i pallet.
Och det är nog först nästa vecka som man får något vettigt gjort.

Flera dagar har det varit rena vårvindarna och solsken! Det kändes som påsk när jag gick hem.
Otroligt att det är januari.
Lite läskigt.
Men det var ju med lätta steg jag travade hemåt och redan nu ser man att ljuset är annorlunda och det är ljusare längre på eftermiddagen.

I fredags väntade in barnen och åkte sen direkt till landet.
När vi kom ut klockan 16:30 var det fortfarande lite skymning. Innan nyår var det bäcksvart klockan 15.
Härligt!
Det var det ett par minusgrader och en jättestor fullmåne. Svår att få på bild, men den hänger precis ovanför skogskanten och ger långa skuggor.
Härligt!

Vi åt gott och njöt av varsin öl och la oss sen soffan och tittar på film. Härligt!
Det går inte att få en bättre fredag...

Jag städar bort julen denna helg och kan förhoppningsvis även ta ett par långa promenader om vädret är fint.
Jag är så sugen att ställa klockan och gå upp jättetidigt för att njuta av tystnaden och den friska luften.
Som jag längtar efter mina tidiga morgon pw:arna som fick till i somras...
Minst en långpromenad ska jag skrapa ihop denna helg.

Träningen har gått bra i veckan. Precis som jag trodde så är det Yogan som hinns med bäst och nu har jag avancerat till lite svårare pass som kör ganska jobbig core. Som man har träningsvärk sen!
Man hittar helt nya muskler...
Så det är nog så det blir.
Yoga i veckorna och kondition/ gym fredag till söndag. Men det känns bra.

Just nu känns det faktiskt som att jag och vi är på en bra plats.
Det känns lugnt och stadigt.
Precis som jag har städat i huset, har jag städat i sinnet och fått ro. Satt rutiner. Tänkt igenom och har en plan.
Det är så skönt att inte längre ha små barn.
Inte behöva plocka och plocka och ställa saker högt. :-)
Städa och sen är det städat.

Maken och jag har en del kul på gång denna vår bara han och jag utan att vi behöver koppla in barnvakt mer än när vi ska åka bort flera dagar.
Det är också skönt.
Vi kan gå på fest och dom sköter sig själva.
Det har varit ett par år av anpassning, det ska jag erkänna. Det är så nytt för mig att plötsligt ha tid att det blev lite snurrigt.
Att hitta balansen på det. Att ge barnen ansvar och utrymme.
Men nu känns det som att vi hittat en bra balans på det mesta och är på en bra plats.

Ju äldre jag blir ju viktigare blir det för mig med balans och lugn. Jag är social och gillar umgänge och att det händer saker, så det behöver inte vara tyst och lugnt, men jag behöver ha ett lugn inuti och tid och möjlighet till reflektion och vila.

Och där är jag nu.
Vi har som sagt massa kul på gång detta år och allt det ligger i pipen för planering..
Det är dags att fundera på vad som ska hända i trädgården och köpa frön och tänka till.
Mycket kul på gång och det blir ljusare för varje dag.
Det känns så bra! :-)
Välkommen 2020!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar