Sidor

lördag 15 december 2018

Upploppet inför Julhelgen.

Så, nu är vi i fas känner jag.
Förra veckan var sista hysteriveckan Den här veckan var betydligt lugnare, så jag har hunnit i kapp mig själv. :-)
Förra fredagen på lunchen konstaterade vi att veckan gått rekordfort för alla. Vi hade ett litet projekt som var deadline för på måndagen efter, så det fick vi snabblösa där och då. Alla hade känt att "det hinner vi" och sen insåg vi att det var fredag. :-)
Tur att vi är effektiva när det gäller...

Jag var inne på kontoret 2 timmar på onsdag förmiddag och 2 timmar på eftermiddagen och sen fredag förmiddag, all annan tid har jag varit på andra ställen.
Veckan som gick blev det lite mer kontorstid, men lite halvhackade dagar ändå.
Jag har en del flextid att ta ut, så det har blivit några kortare dagar för att lösa sista julklapparna.

En föreläsning jag var på i förra veckan var med Petter Stordalen. Vilken människa! Man förstår att han driver en stor koncern! Vilken energi och vilket driv!
Jeez.. han sa mycket bra saker som man skulle vilja att folk förstod.

Jag som fortfarande inte var helt kry var inte kvar hela långa konferensen utan gick lite innan avslut.
Eftersom det ingick massor med olika dialoggrupper och mingel, tog min röst helt slut efter en stund.
Det gick bara inte, så jag åkte hem.

Jag passade på att strosa i lugn takt till centralen och titta på julskyltningen. Det är verkligen där jag är nu. Det är dags att sluta springa och stressa i onödan, saker får ta tid.
Tacka nej till grejer och inte planera in alla dagar till max, jag behöver det och jag tror att det hänger ihop med ålder faktiskt!
Just den torsdagen var skön, för även om jag "tvingades" till stan, så började konferensen 10, vilket var kanonskönt!
Nåja fint är det i stan, men inte alls min grej..

Mycket folk och alla hastar åt alla håll.
Jag kikade även på lite julklappar, men det blir mest varmt och svettigt.
Jag gillar att åka till ställen utanför, lämna jackan i bilen och sen kunna gå och lämna grejer i bilen vartefter.
Att släpa kassar runt i butiker i stan, näe..

Förra helgen unnade vi oss en helg på landet, julstressen till trots.
Det hann bli rätt sent och becksvart innan vi var ute på fredagen, men jag gillar att åka ut när det är mörkt och man bara följer pärlbandet av röda lyktor från bilarna framför.
Husen stod kvar och det var så mysigt att tända en liten brasa och njuta av att vara inne när det regnade ute! :-)
Stora dottern med sambo kom över och fikade.

Lördagen var också jäkligt blöt.
Eller åtminstone ett par minusgrader. Det blir så smutsigt och rått när det är blött.
Jag blev så sugen på något varmt i magen, så jag vevade ihop en köttfärsgryta. Gott med soppa på vintern!
Jag fixade också det lilla vinterlandskapet som jag kom på att göra för ganska länge sedan och nu äntligen! :-)
Jag funderar på att ha kvar det här och bara ändar efter årstid. :-)
Sött tyckte jag att det blev.
På eftermiddagen gick vi över till en granne som bjöd på adventsfika. Vi gick dit strax efter 15 och då började det skymma. En stund senare var det rätt mörkt!
Det är inte många timmar ljust nu på dagarna.

Vi drack glögg, åt skinkmacka och minglade. Tänk att det alltid är så mysigt med öppen eld.

Dock blåste det rätt friskt så man blev fort kall.
Vi stannade ett par timmar och gick sen hem för att äta middag, byta om och gå över till en annan granne för att spela lite spel.
Alla blev dock raskt rödkindade och trötta när man man kommer in från kylan till en varm brasa och mera varm glögg.
Det är ju riktigt mysigt att man känner varandra så väl att man kan sätta sig i varsitt soffhörn och sova lite! :-)
Den familjen har precis mist en nära anhörig och har det rätt tungt på många sätt, så det kändes bra att vara där och få dem att tänka på lite annat en stund.

Den här helgen stannar vi hemma och har löst en del julgrejer. Det känns så skönt att vi är i fas och inte speciellt stressade.
Idag packade jag stora bilen från golv till tak med grovsopor och slängde. Så skönt att få bort allt papper och plast.
Sen shoppade jag och minime lite till morgondagens julbak.
Jag hoppas att vi sätter en ny tradition nu där dottern kommer hem och så bakar vi massa gott!

Nu ska även alla julklappar fixas. Jag väntar på ett paket från Adlibris, i övrigt är jag helt klar.
Så skönt!
Jag ska faktiskt njuta av att strosa ner till centrum och njuta av pyntet och stämningen i veckan och kanske köpa två klappar till. Kanske.

Maken fyllde ju år förra veckan (dum tid, mitt i julstöket! :-) ) och vi skulle ha firat honom som idag, hos svärmor, men alla förutom vi, ligger i influensan, så det ställdes in.
Vi vill inte ha bacillerna och vi vill inte att vår lille F får dem heller, så det var lika bra.
Maken var ju inte speciellt ledsen över det, för plötsligt fick han en klappfixarlördag som han inte räknat med! :-)
Dock behöver jag fixa lite julaftonskläder till Lilleman, han växer ur _allt_ nu. :-(
Han har gått med på att ha röd skjorta, så jag ska hitta det och en snygg slips tänker jag.
Minime ville ha en av sina klänningar, hör och häpna!
Det är ju lite cirkus runt hennes kläder.

Så, det mesta är på plats liksom.
Så nu ska vi liksom bara njuta! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar