Sidor

söndag 2 december 2018

Första advent!

Så är vi då inne i december! Första ljuset tänt.
Äntligen får jag väl säga. Som sagt, i år är jag mer julig än någonsin! :-)
Och jag är riktigt nöjd över årets "ljusstake".
Vi har ju även öppnat årets kalendrar. Två med smink! :-)
Det är så kul när det blir annat än lego!
I fredags hade vi advenstfika för våra kollegor. Massa pepparkakor, glögg, saffransbullar och ischoklad.
Och så tvingade vi dem att gå en tipspromenad och sätta svansen på grisen. :-)
Det blev väldigt uppskattat.
Vi överraskade alla, inklusive alla som sitter i huset, med att en kör kom och sjöng och gjorde lite elduppvisning.
Kul!
Nu har vi satt ribban för hur man firar in advent! :-)

På Lördagen fick vi den stora äran att hänga med den här lille juvelen! Han är så go och glad!
Sötgurkan!
Det var första gången vi barnvaktade så det var ju lite spännande. Inte själva ta hand om, jösses, jag har ju ändå haft fyra små. Men, man vet ju aldrig hur han skulle reagera när mamma och pappa gick.
Han är ju i den åldern när han kan komma på att dom är borta.
Men, det gick jättebra!
Jag fick lite hålltider för sov och mat och sen drog föräldrarna.

Och den här lille mannen sa inte ett pip.
Det finns ju en hel del att titta på här och sen är det ju inte tyst en sekund. Det spelas spel, tittas på tv, spelas musik osv.
Han hade fullt upp med att hålla koll på sin faster och farbror. :-)

Eftersom att han har rätt lätt för att bli övertrött (precis som sin far när han var liten) passade jag på att få honom att sova middag så snart han visade tecken på att var trött, trots att det var lite före tänkt sovtid.
Han var inte helt inne på min linje, men jag fick honom att somna på typ 10 minuter! :-)
Dock, han är tung! Han väger 8 kg drygt och det känns i armarna när man gungat runt en stund.

Jag fick honom att sova dryga timmen vilket jag är toknöjd med! Han brukar ta små 30-40 minuters sovstunder oftast.
Det går ju inte att vara sötare än såhär! När de sover så att nappen ramlar ut! :-)

Han var pigg och glad när han vaknade och hungrig!
Slurp så var flaskan välling slut.
Sen kunde han lattja med faster igen!
Hon invigde honom i Svampbos värld! :-) Sötgurkor.


Jag trodde att han skulle bli ledsen när föräldrarna dök upp och liksom komma på att dom varit borta, men det blev han inte.
Det var mer "jaha, är ni här?" :-)
Känns skönt att det gick bra. Sen vet jag ju att när han växer så kommer han att komma på att det inte alls är kul att mamma och pappa åker. Eller ens går ur rummet.
Det är ju så mysigt att ha honom! Det känns inte som 10 år sen jag hade en bebis senast, det sitter ju liksom i nävarna och det är ju tokmysigt!

Men, det är samtidigt skönt att inte ha bebis i huset jämt! :-) Det är ju intensivt och full rulle hela tiden och det ska passas tider för mat och sömn.
Jag är ju så klar med bebisar, så det är helt fantastiskt att få ha en bebis ändå, utan att behöva ha ansvaret och hela tiden. :-)

Efter att lille F åkt hem, fixade  vi till oss och åkte till goda kompisar på middag. Gott och trevligt.
Lilleman fick för första gången stanna hemma och det var lite spännande!
För honom och far i huset! :-)
Så även det var ju lite nytt för oss att åka iväg och bara ha med ett barn.
Men det gick ju bra och vi blev inte jättesena.

Idag har jag städat huset och försökt ta det lugnt. Jag har lite ont i halsen och känner att det är en förkylning på gång.
Lilleman var snorig förra veckan och Minime har varit lite halvhängig senaste dagarna. Idag har hon också lite ont i halsen.
Vi får väl se när vi kroknar, men det har varit skönt att bara vara hemma idag.

Jag har ju årets längsta jobbdag i morgon, så jag har inte tid att bli sjuk. Det går bara inte!
Så det är bara att hålla ihop och köra.
Det ska bli riktigt skönt att riva av den här dagen, då det är så mycket som ska hända och klaffa.
Allt är förberett så bra det bara går, men efter som att det är fyra olika event som ska hända under samma dag, kan ju vad som helst gå åt pipan!
Mest orolig är jag för det som ska hända precis direkt på morgonen, just för att det är så tidigt och det inte finns så mycket tid att förbereda oss på, för att vi inte kommer in i lokalerna så tidigt.
Men, jag ska vara utan för dörren 6:40 och är med lite tur hemma igen vid 21:30
Det gäller att ha med bra skor och inte glömma att äta! :-)

Det kommer att gå bra, det gör ju oftast det. Jag får lösa akuta problem på plats och det är till att göra det bästa av det helt enkelt.
Men det kommer att vara så skönt när det är över! :-)
Det är ju inte så att jag är ledig efter det, men det kommer att infinna sig ett helt annat lugn.

Så, nu ska jag försöka få en tidig kväll i säng och sen sova en skönt natt.. och ställa klockan på 05:15
Men - snart är det jul! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar