Sidor

fredag 6 januari 2017

Snart dags för vardagar.

Så har ännu en vecka gått.
Sista veckan på lite halvfart innan allt drar igång igen. Vi har inte varit många på jobbet. Det har ekat tomt i korridorerna, men vi som jobbat har haft kul.
Det blir lätt både längre luncher och fikastunder när man är 5 personer av 75 på plats.

Och jag som gnällt över varmt och blött, fick så jag teg!
Det kom snö i mängder häromdagen!
Som tur var, så hade jag bestämt redan dagen innan att gå till jobbet. Men jag fick gräva mig ut från dörren till gatan! :-)
Det började snöa kvällen innan, så man visste ju att det skulle vara snö, men jag blev full i skratt när jag kom ner i köket och det blåst upp snö upp över alla fönster.
Det såg ut som att det var snö hela vägen. :-)

 Man kan säg att bilarna var översnöade och det var så skönt att inte behöva gräva fram den!

 Det fick maken göra när han åkte för att lämna barn hos farmor. Det ser inte så mycket ut, men i bakkant av bilen, är det en ganska hög och hård vall från när man skottat gatan.
Det tog två timmar att skotta av båda platserna.  :-D

Det har gått jättebra att låta bli sockret, faktiskt. När jag väl bestämmer mig så går det bra.
Jag har också varit duktiga med att ta med mig grönsaker till jobbet.
Vi kan köpa matlådor ur en maskin, men det är otroligt grönsaksfattigt, så nu har jag lovat mig själv att alltid ta med grönsaker i någon form.

 Barnen lämnade vi som sagt till farmor i onsdags.
Det var jättemärkligt när jag kom hem till ett tomt hus. Det händer så sällan.
Maken jobbade hemifrån och vi satte oss en stund och bara lyssnade på tystnaden.
Tänk, att det är så för många. Som inte har barn eller som har utflyttade barn. Tyst.
Man behöver bara städa en gång i veckan, max. Annars ligger saker där man lagt dem och har man städat så är det städat.
Märkligt. :-)

Nåja, vi tränade en timme och en fixade vi oss i ordning och åkte ut för att äta lite gott.
Det gör vi ju alltför sällan.

Gott, gott, gott!
Och det kom mer snö!
Idag vaknade vi till -19 grader! Helt galet om man tänker på att det för 6 dagar sen var +12!
Hej vad det svänger!
Men det är så vackert att det gör ont!

Vi stämde träff med stora sonen som ville åka i väg och åka pulka.
Då var det "bara" 9 grader och riktigt skönt! Men, det gäller ju att klä på sig. De flesta av oss hade 4 lager kläder, andra inte. Och dom som inte hade det, dom frös!

Men vi hann med en hel del åk utför både den lite mindre backen och den jättehöga!

 Man måste vara imponerad av de två små, för trots ganska korta ben så trummar dom på.
Ner med ett swisch och upp igen.
 Minime var ju lyrisk över att vi var på plats alla. Hon tycket att livet är bäst när vi är alla på samma plats.
Vi åkte efter att svärdottern slutat jobba, vilket var rätt skönt, för det hann bli lite varmare och de flesta lämnade backen för att fika eller äta.
Men det hann bli skymning innan vi lämnade stora backen..
Och ganska mörkt innan vi gav upp helt.
Det är så vackert!!
Det var riktigt skönt och vi var härligt röda om kinderna när vi åkte hem.

Jag är jättenöjd med att jag tränade direkt efter frukost i morse. Även om det blir rätt ensidigt, eftersom att jag inte kan belasta knäet alls.
Då går en massa övningar bort. Surt. Men jag kör ändå. Men jag längtar otroligt efter att kunna ställa mig på löpbandet.
Jag känner ändå att min "bula" är mindre och jag har inte riktigt lika ont. Men det kommer och går och jag vågar inte pröva.
Om ett par veckor har jag tid hos läkaren igen och kommer att tjata loss en röntgen. Jag måste veta vad det är som är knas.

Nåja, det går bra med sockret och det går bra med träningen såhär första veckan.
Det har också gått bra med mindre skärmtid. Jag har inte lästa annat än tidningen på morgnarna och faktiskt låtit datorn vara på kvällarna.
Däremot har jag tittat en tv serie, men det går ju att göra samtidigt som jag gjort annat. :-)

Nu längtar även barnen till skolan. Dom har varit lediga länge. Det känns så bra att dom nu är så stora att dom kan vara lediga på loven med lite understöd av farmor och att vi kan jobba hemifrån lite i skift.
Minime tycker ju att fritids är kul, men Lilleman vill inte vara på fritids längre, så det är nog bara nu under första delen av året som han gör det, sen kommer han att börja gå hem.
Sen är det ju så att det bara är två dagar som han måste vara på fritids. Två dagar går till träning och en dag hämtar farmor.
Men, ändå. Det ska bli så skönt i vår, när dom faktiskt kan gå hem på tex fredagarna och jag möter dem hemma.
Snart är vi ur småbarnsträsket! :-)
Eller, det ÄR vi, men snart har vi inga barn i lågstadiet ens.
Det kan hända att det känns som att jag tjatar om just det, men har man som jag under 23 år alltid, alltid behövt tänka på någon annan, alltid haft en tid att passa och i stort sett aldrig kunnat göra något som helst spontant efter jobbet, då längtar man till det! :-)

Att kunna komma på en lördag, att helt enkelt bara åka på Bio helt plötsligt och spontant, det längtar jag efter.
Och vi är nästan där. Lilleman klarar sig, men minime är inte helt bekväm än och jag vill inte lämna ansvaret till honom. Men om bara ett par år, då är vi där.

Men, nu är det snart skoldags igen. Och vårterminerna går alltid så fort av flera orsaker.
Vi har flera stora evenemang som jag projektledare vilket tar tid och gör att tiden går fort.
Det är sportlov och påsklov plus en massa andra halvdagar och klämdagar.
Sen, börjar jag ju tänka trädgård ganska så snart och vips så är det dags att fixa i ordning landet.
Och sen är det sommar! :-)
Men jag hoppas att vi får många liknande veckor som nu, med snö och sol. Jag vill vara ute och njuta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar