Sidor

onsdag 10 augusti 2016

Det känns bra!

Den här veckan ramlar på minsann!
Det ramlar in fler och fler kollegor med. Många är smarta och börjar på en onsdag eller en torsdag!
Hur smart är inte det?
Det ska jag tänka på nästa år och gå på semester mitt i en vecka och börja igen mitt i en vecka!
Jag har iofs också en plan på att ta en dag i veckan innan den "riktiga" semestern, för att få långhelger och verkligen maxa sommaren.
Hm... det visar sig hur mycket semester jag har kvar när det blir sommar igen! ;-)

Jag har 12 dagar kvar nu, men en går nästa onsdag och två under höstlovet. Då är det 9 kvar och så kan jag växla in 6 dagar i december. Det är 15 dagar och så får jag 32 nya fräscha i januari! :-D
Det är ju 47 dagar! Vilket bli drygt 9 veckor!
Men, jag vill ju ha lite ledigt över jul med när det är typ NOLL röda dagar..

Jag fattade inte förrän strax innan sommaren att jag har så sjukt många semesterdagar, eftersom att jag har börjat och slutat på flera vikariat och fått dagar utbetalda och påbörjat nya mitt i ett år osv.
Det har liksom inte varit någon ordning alls.
Men när jag satte mig med en löneherre i våras, när jag väl fick min fasta anställning och gick igenom lite grejer tappade jag hakan när han visade hur många dagar jag har!

Nåja. NU är semester slut och det känns jättebra. Så skönt att jag fick börja innan alla andra.
Jag kommer liksom att vara på banan när det är dags att få barnen ur sängen.
Tanken slog mig idag när jag travade iväg på lunchen för lite ärenden att jag mår otroligt bra!
Jag stannade upp, tog in solen och vinden och bara andades en stund.
Jag ÄR lycklig!
Och hur galet härligt är inte det, att få den känslan, när semestern är slut och vardagen är på väg?!
Jag är lycklig.
Jag mår bra.
Äntligen efter en massa år, är allt på plats.
Äntligen efter en massa år har jag tid. Till så mycket!
Äntligen är jag i kapp.
Tidigare har jag även såhär när sommaren är eller har varit, haft en tickande stress inuti, på allt jag inte hunnit. Borde hinna. Som ligger i pipen. Som ska lösa, som ska fixas...
Men nu är det inga stora saker.

Nu är de stora barnen i stort sett utflugna och de små är så pass stora att dom mer eller mindre är självgående.
Det har märkts otrolig stor skillnad bara denna sommar, hur stora dom är!
Att resa med dom är en ren njutning! Vi har insett att det är roligare att resa och göra saker MED dem än utan!
För vi har så kul tillsammans med dem! Vi har genuint roligt.
När de var mindre, var det ju mer logistik och ofta meckigt så snart man skulle göra något.
Så upplevde VI det. Nu är allt så lätt.
Man kan tro att jag skulle vara van och inte stressat upp mig över det, som har stora barn också.
Men, när dom var i den ålder de små är nu, då fick jag kull nummer två.
Så jag hann inte riktigt uppleva att dom blev stora och självgående. Många av de åren är bara en dimma av småbarn, sömnbrist och kräkhinkar.
Det är väl det som är nackdelen med att ha många barn, om man räknar fyra som många. ("standarden" är ju typ två..) När de nya syskonet kommer, tar de så mycket tid att man tappar tid med de större barnen.
Jag vet att de som har både 7, 8 och 12 barn säger att det inte är så men jag förstår inte hur det inte kan vara så.
Sitter man i ett hörn och ammar, dagarna igenom och sover ruttet, då är det ju självklart att man inte orkar vara närvarande med de större på samma sätt.
Så är det bara. Och inget att skämmas över.

Nåja, nu ser vi ljuset! :-) Och det är så skönt att kunna vara mer spontana och det bara är "hopp i skorna".. Vi äter när vi kan och hinner..

Nåja, nu kom jag av mig lite. :-)
Det blommar så vackert utanför kontoret!

 På lunchen hoppade jag ner till centrum för att hitta örhängen till Minime.
Hon fick ju hål i öronen förra hösten, men hennes örhängen har gått sönder och vi har inte hittat några som är bra.
Hon gillar ju också "blingbling" (vet inte var hon fått det ifrån! ;-)) men det bör vara små och inget som verkligen hänger.
Jag är rädd att hon ska fastna i tröjor eller annat när hon leker.
Men nu hittade jag flera som var små och söta, men blingiga! :-)

 Jag hittade även en ny mugg till kontoret!
Det är oerhört viktigt vad man dricker sitt kaffe och te ur! De vanliga kontorskopparna gillar jag inte alls.
Så, jag unnar mig en mysig mugg då och då! Det ska vara najs att vara på kontoret! :-)

 Idag jobbade jag lite längre än de andra dagarna, men inte full dag.
Jag har en hel del flextid att ta igen sen när allt drar igång, men det kommer inte att vara något problem.
Jag vet ju att tex mässan jag ska rodda brukar bli +7 timmar typ. :-)

Huset var tomt när jag kom hem, för de andra hade varit på bio och köpte lite nya skolkläder.
De har haft jättemysigt.
Maken tycker dock att det är lite tråkigt utan mig. Och det är ju gulligt! ;-)

Jag fiskade med mig lite hårfärg hem idag med. Jag pallar inte att titta på de där gråa stråna som tittar fram.
Det blev bra och doftar jättegott!

Så, nu är det ju dags att komma igång med den riktiga träningen igen.
Det har ju varit lite sisådär över sommaren. Visst har vi rört på oss, men inte alls så som vi borde.
Så, nu är det dags igen.
För, tid finns. Det ska bara göras!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar