Sidor

söndag 29 maj 2016

Jord i många lass.

Vilken helg!
Åh...
Vi skyndade oss ut till landet i fredags, jag och tre barn hann ut så att vi var där redan vid middag.
Maken kom lite senare.
Jag hade fasat för det höga gräset och visst, det hade vuxit galet mycket, men med tanke på att vi inte varit där på två veckor, så var det ändå överkomligt.
Jag tog en liten runda över "ägorna" och såg till min stora lättnad att de nyplanterade rosorna var kvar...
Dock hade lite krukplanteringar gått åt. Men det är ju trots allt "billiga" blommor.

 Rhododendronen blommar för fulla muggar och jag är lite fascinerad. För när vi flyttade in, då var den rosa!
Nu är den snövit! Jag har fått höra att det har med PHvärdet att göra om den byter färg..

 Nåja, fredagen hände inte så mycket. Vi tog helg helt enkelt.
Men lördagen, då hände det grejer.
Vi hade ju "fått" ett lass jord. Till halva priset, för att man förstört gräsmattan lite väl mycket när de grävde upp tanken igen.
När jag såg högen tänkte jag "oj, inte mer??".
Men, när jag började kärra ur högen upptäckte jag att ett lass jord är mycket! :-)
Man kan säga att jag har fått rejäl rygg och rumpträning. Och armar..
Som jag har kärrat jord!
 Först fyllde jag runt min pergola och sen ut på den gräsplätt som var en grop.
Nu är där inte längre en grop utan en fint krattad hög med jord och gräsfrön! :-)

Det såg ut att vara lite sisådär med vädret hela förmiddagen, molnen kom och gick, men stora dottern och jag påbörjade gräsklippningen.
Det var liksom inget att vänta på.. (Maken var iväg med lilleman på träning och jag pallade inte att dra igång stora klipparen..)
Det gick bra med batteriklipparen också, men den käkade batterier när det var så pass blött i backen.
Vi hann precis klippa det mest nödvändiga när det började regna!
Sen kom det några skurar under dagen och under natten måste det har regnat rejält.

 Idag fick vi igång stora klippen och klippte den del som vi igår inte rådde på.
Det är ju vackert också, med en liten "äng"..
Men det går ju inte med både orm och massor med festingar och vi ska vara en hel del folk ute både om ett par veckor och över midsommar.
 Under tiden maken klippte, fortsatte jag att pytsa ut jord lite här och där. Så härligt att kunna fylla på överallt där jag vet att jag vill ha små planteringar.

 Det syns inte här, men högt där uppe i björken är nu rosen jag planterade för två somrar sen.
Ca 4,5 -5 meter upp slingar den nu och jag hoppas att den kommer att blomma där med.

 Pergolan är så gott som klar nu också.
Två röda rosor i framkant och två vita honungsrosor i bakkant. Och två buskrosor.
Tanken är ju att dom ska växa och slingra sig upp längs sidorna och upp över taket. Jag kan liksom "se" det. Och jag hoppas att det får växa ifred ifrån rådjur som mumsar! :-)

 Jag har också sett ut det träd som nu ska få ett par klematis nergrävda för att även det få blommor i toppen! :)
Jag ska bara hitta rätt klematis.

En nackdel med att man grävde upp gräsmattan är att det spridits maskrosor nåt helt galet.
Jag har aldrig sett så många samtidigt!
Stora dottern gick i flera timmar och ryckte maskrosor.  Tills själva "uppdragaren" gick sönder! :-/

 Maken kom hem med färg! :-) Vi har många planer på gång.
Både stora och små. Jag måste bara hitta lack som funkar på både stenar och trä. :-)
Nu går vi loss på stubb och sten.
 "Barnen" gav mig även en av de honungsrosor som är nergrävt vid pergolan.
Plus en ny skottkärra som är Lila! :-)
 Vi hann massor idag och jag är så nöjd med att ordningen är återställd! :-)
Nästa helg blir ju en lite längre, när vi har ledig måndag och då vill jag inte bara klippa gräs.
Då vill jag fixa och greja. Och städa inomhus.
Jag ska vara där ute med lite folk om ett tag och vill ha det nystädat och nybäddat då. :-)
Plus att jag planerar att ta en sväng till Blomsterlandet innan jag åker ut, för att köpa bara nååågra blommor till...
Och jag ska även gräva upp några här hemma och ta med ut.

Vi blev ovanligt sena hem idag. Det gick bara inte att åka när det var så fint väder.
Stora sonen hade åkt "hem" för att gymma lite och tanken var att vi skulle ses, på morsdag och allt. :-)
Men vi stannade och käkade på vägen och han blev upphämtad av sambon, så vi hann inte hem.
Lite surt, men sånt händer.
Han lämnade dock en present från honom och stora tjejen. (jag tipsade om boken i veckan! ;-) )
Den ska bli så spännande att läsa!

Vi kom som sagt hem sent, så det var inte mycket kvar av kvällen än att duscha av alla och hoppa i säng.
och så blir det nog nu, man vill inte åka hem så det blir så sent det bara går.

I kväll har vi även slutbetalat sommarens resa.
Om 75 dagar åker vi på livets familjeresa! Det ska bli så kul! Oh, vad jag längtar.
Det blir dock lite tight för de stora barnen som först åker en vecka norröver med sin pappa och kommer hem ett dygn innan vi åker söderöver.
Dom kommer troligen att öka tempen med sisådär 25 grader på ett par dygn! :-)

Men, nu ska vi beta av en ny vecka minsann.
Jag ser fram emot måndagen må jag säga. :-) Väntan har varit löjligt lång, men i morgon hoppas jag att den är över.
Sen är det dags att börja tillverka lite kläder till barnens avslutning.
Det är bara två veckor dit!
Va! Galet!
Maj är snart slut.
Helt otroligt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar