Sidor

fredag 25 december 2015

Juldagen är pyjamasdagen!

Så är snart även juldagen till ända.
Julafton är ju mysig,  men juldag är ändå på något vis mysigare. Ungefär som nyårsdagen! :-D
Nyår är kul, med god mat, fyrverkerier och oftast trevlig sällskap. Men det är nyårsdagen som jag gillar mest...(alla som känner mig vet varför... ;-) )

Det är egentlige bara midsommar som är najs på självaste midsommarafton! (OM det är fint väder! Årets midsommar var ju löjligt dålig! Hade vi inte haft barn, så hade vi typ gått på bio och sen gått hem och dragit täcket över huvudet. 9  grader och ösregn! va fasen! Det är ju varmare NU!)

Nåja, Julafton var mysig.
Kvällen innan var det pirriga barn som vi beordrade i säng. Minime kunde inte somna för allt i världen, så till slut tog jag henne till min säng, la henne under mitt täcke och höll fast henne. :-)
Fem minuter senare snarkade hon! :-D
Sen, kunde maken och jag gör det som återstod. Dvs "äta upp" gröten som ställts ut till tomten och bära upp alla paket ur garaget.
Barnen är ju inte dumma någonstans. "VARFÖR" är dörren till garaget låst? undrade båda dagen innan..
Vi skulle ju inte köpa så mycket. I år. Igen.
Sen blir det som det blir.
Fullt under granen!

 På julaftonsmorgon vaknade vi till strålande sol!
Någon snö förstod vi ju att vi inte skulle få, men sol funkar ju nästan lika bra! :-D

 Vi åt frukost och drack kardemummakaffe! Mums!
Maken hopade i skorna och åkte för att hämta stora sonen. Han och flickvännen firade med sina respektive familjer i år.
Skönt att få ha honom hemma.
 Även mor fick en hög med paket! :-)

 Bara fina och mysiga saker! :-)
Maken, han kan han! Jag är ju en Pandoramänniska. Samlar ett armband och fick en liten tomte redan dagarna innan jul.
Nu fick jag nya hängen till mina örhängen. såå fina!
Och lite lättare än de jag har nu, som symboliserar mor och barn. Men dom är lite för tunga.
Nu kommer jag att använda dem mycket mer! :-)
 Nya tofflor blev det också..
 och pyjamas!
 Jag hatar ju strumpor och sockor!
Så snart jag kommer innanför dörren hemma så åker de av och så går jag barfota.
Men måste jag ha något på fötterna så vill jag ha tofflor. De tär liksom "hemma".

 Jag fick även en stor hög med böcker! Lagret är åter fullt!
Om mitt läslager inte är fullt så mår jag dåligt! :-D
Jag håller som bäst på med serien om Silferbielke som jag bara måste läsa ut, men sen, sen ska hela denna hög läsas! :-)
(Det kommer ut ännu en bok i serien som ska köpas nu i mellandagarna...)

 Av stora dottern fick jag ett häfte med "biljetter". Så som tvätt, vikning, barnvakt osv
Och sist, kom det bästa!
3 Stycken mamma - dotterdagar! <3

 När vi öppnat alla våra klappar och kikat igenom allt (lite ond känner man sig när barnen inte få öppna sina legolådor..) svirade vi till oss och åkte till svärmor.
Vi skulle inte bli så många i år och blev något färre än vi brukar vara, men lyckades ändå skrapa ihop en sisådär 18 personer.
Jag bistår ju med väldigt lite släkt och familj. Närmare bestämt noll.
Min svägerska har dock en enormt stor familj, så det jämnar liksom ut sig. :-)

Det är väl det jag kan sakna, med att inte bo i närheten av min familj. Just högtidsdagar.
Alla andra dagar rullar ju på, men just runt högtider skulle det vara mysigt att faktiskt kunna fira det med min familj också.
Men nu är det inte så.
Skulle kunna vara, men är inte.
På något konstigt sätt så är det något som hänger med sen länge. Att "vi" som flyttade förväntas komma "hem" vid högtider och semestrar.
Det mins jag själv från när jag var liten. "alla" kom hem. Vi åkte aldrig till någon.
Man gjorde bara inte det.
Och i vuxen ålder har jag funderat på det. Varför det blev så.
Jag är hundra säker på att om någon av mina barn flyttar långt ifrån mig, så åker jag dit. Ganska ofta.
I alla fall om de har små barn.
Det är jäkligt mycket meckigare att både resa och bo med små barn. Som vuxen kan man ta ett hotellrum eller en soffa.
Just saying.

Nåja, hos svärmor blev det återigen rätt mycket mat. Jag äter mig lätt mätt på den kalla delen. Älskar fisk.
Sen  vilade vi en stund och kikade på Kalle Anka innan det var dags för det som är så spännande, trots att våra inte längre tror på honom helt och fullt...
 Tomten!
Det finns ju några kusiner som fortfarande är ganska små, så tomten ingår. Och vi får "muta" våra barn lite så att dom hänger på och håller den levande. )

 Vi vände hemåt igen i lagom tid för att krypa i pyjamasen och kika igenom alla presenter.
Minimi älskar ju kläder och det är ren fröjd att köpa till henne.
Hon blir glad.
H&M har jättefina kläder nu. Jag har hittat en butik som har helt ljuvliga kläder till barn.
Det här blir nog nyårskläderna. Glittrigt och mysigt! :-)
 Det här fotot ville inte vända sig, men det är en klänning med tights till som jag tycker är toksött!
 En frostklänning blev det också. Men ovanligt lite frost i jul! ;-)

 Hon fick flera jättefina tröjor av faster. Som inte har egna döttrar. Hon frossar kan man säga! :-)
Den  här med glitterhjärtan var helt ljuvlig.

 Men som sagt, även H&M kan!

 Lilleman fick också fina kläder. Han är "lite" inne i Starwars.
 Och lite annat. :-)

Killkläder är inte lika..."söta", men kan ju vara jättesnygga!
 Han blir dock inte lika glad över kläder som vissa andra familjemedlemmar! ;-)

 Han är ju mer lyrisk över allt lego.
Och jäklars vad mycket lego det blir.. Men, det är ju det dom leker med mest nu.
Allt annat skulle vi kunna rensa ur.
Vilket jag också kommer att göra nu i mellandagarna. Städa. Framförallt deras rum.

 Ut åker allt "krafs" för att ge plats till sådant dom faktiskt leker med.

 Många gubbar blir det.
 Vi kom i säng ganska sent igår och sov länge i morse.
När vi borstade tänderna hörde jag hur det regnade på takfönstret men tänkte inte mer på det.
Dock, såg jag i morse att det varit storm i stor del av landet.
Inget jag har hört! :-)
Jag fick en jättesnygg kaffeburk av maken, med en massa gott kaffe inuti!
 Bland annat vanilj och Irisch Cream.
Det är löjligt gott!
Sen har vi gjort som vi brukar på Juldagen.
Pyjamas hela dagen och legobygge...Och som vi har byggt! :-)

 Och ätit rester.
Huset ser ut som en leksaksbutik men jag har vägrat att göra något åt det. Idag har jag inte gjort annat än byggt lego och läst! :-D
Jag pallar sällan att göra ingenting mer än ett dygn. Sen börjar det klia lite här och där..
Så, i morgon packar jag ihop oss och så åker vi till landet.
Det blir ingen lång visit, men jag längtar ut.
Nu har vi inte varit där på så länge att vi liksom tappat det. Sådär som det blir när man inte ser någon på länge eller inte varit på en plats på länge.
Man glömmer bort det.
Så är det nu!
Så nu ska vi ut! Det blir bara ett par dagar. Det är för tråkigt väder för att vara länge, men ut ska vi. :-)
Sen är det dags för nyår.
Och maxa de lediga dagarna med bio och umgänge med kompisar.
Men, nu har jag en date! Med en fullständig psykopat! :-D
(jag fattar dock inte hur det kan bli ytterligare tre böcker förutom den jag läser nu! HUR kan man maxa det liksom...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar