Sidor

lördag 21 december 2019

Nu är julen nära!

Sista dagarna innan jul.
Sakta, sakta börjar jag känna lite julkänsla ändå.
Det som är värst/ sämst för julkänslan är ju vädret, det kommer man inte ifrån.
Att åtminstone ha ett par minusgrader vore ju toppen. Regn i sidled ger liksom inte den riktiga känslan kan jag tycka.

Min sakta intassande julkänsla kan hänga ihop med att det nu bor flera hyacinter i mitt hus, som doftar lite lätt... och DET är ju jul!

Barnen gick på jullov i onsdags, vilket är så skönt. Så trötta barn jag har haft senaste veckorna.
Nu blir det skönt för dem att vara lediga.
Det absolut sista jag gjorde på skolåret var att boka in ett möte i skolan till början av januari för att ha ett litet uppstartsmöte.
Vårterminen blir tuff, för nu måste det till förändring på flera plan. Vi har gett höstterminen chansen att reda ut sig, för ibland är tid det bästa om det finns problem, men eftersom det inte riktigt blivit som förväntat så kliver vi nu in.
Med besked.
Lite trött blir jag på att det alltid är något, men men...

Jag njuter ju alltid av att jobba när alla andra är lediga, så jag har längtat till första lovdagen, då sover barnen som små råttor och jag kan tassa till jobbet och sakta, sakta får jag som sagt lite julkänsla.

Den här veckan blir per automatik mer julfokuserad, då jobbstressen saktar ner lite och det pyntas och fixas överallt.
Jag har haft en inslagningskväll, där alla julklappar slagits in.
Vi har lyckats fylla helgen med lite annat, så det var helt enkelt inte bra att skjuta på inslagningen utifall att vi inte skulle hinna i helgen..


På väg hem från jobbet doftar det brända mandlar över hela centrumet och det är ju underbart. Även om jag inte äter dem. Men doften!

Sen undrar jag lite hur folk funkar. Var kommer alla dessa surputtar och gnällfior ifrån?
Hur kan det vara så svårt att vara lite trevligt?
Jag kan också bli trött på "folk" och skulle ibland vilja svara "men - läs på hemsidan, det står i inbjudan, det står i mailet du precis fick, men jösses - du har haft detta jobb i flera år, nu borde du kunna/veta det här"....
Men jag gör inte det, utan försöker alltid ha ett bra bemötande. För man kommer alltid längre med det än att svara sur och otrevlig.
Men vissa är alltid otrevliga! Man känner alltid att man besvärar eller ställer orimliga krav på folk som har det som jobb.
Jag fattar inte.
Och allt gnäll i alla möjliga facebooktrådar. Allt är dåligt. Inget är bra. Och fokuset är alltid på MIG.
Att vissa saker gagnar någon annan, det förstår man inte. Kan inte jag dra nytta av det så är det skit.
Jag blir verkligen trött på det.
Att det är så svårt att vara lite trevlig?

Nåja.
Veckan började larvigt blöt. Man trodde ju att det inte kunde bli mycket blötare eller regna mer nu. Men jodå!
In onsdags öste det ner helt galna mängder och det börjar det bli fullt överallt, tom så att det bubblar upp ur brunnar osv.

Jag hade ett morgonmöte och vi bestämde dagen innan att det var dags. -för en tomtelatte på Espresso House! :-)
Det hjälpte!
Även torsdagen hade jag ett möte där och det slank ner en till. Det är liksom det julgodis jag unnar mig. :-)
Sen var jag ansvarig för fikaeftermiddagen på jobbet. Och jag gick all in och fyllde mina kollegor med socker på längden och tvären! :-)
Dessa köpte jag för att de var galet söta... men tydligen också goda.

Jag hade ett lunchmöte inbokat, som blev lite försenat, så jag passade på att gå runt och kika lite i centrum.
Det visade sig att Inn & Finn hade rea på alla julsaker, till förmån för nyårsgrejerna som ska upp i hyllorna.
Lite galet, med tanke på att julen är om 4 dagar, att man redan julrear!
Vilket jag iofs också såg att klädbutikerna gjorde. Man rear redan ut julkläderna...undras vad man ska rea ut i mellandagarna?
Men- dessa små herrar har jag klämt och känt på och även Lilleman har tittat på dem. Nu när det var 50% på dem så köpte jag alla fyra varianterna. :-)
Jag gillar dem!
Det finns ganska stora i metall också, som jag är sugen på om jag hittar på rean efter jul.

I fredags var det så sista jobbdagen för en stund.
Vi var inte många på kontoret...och vi tog en låååång morgonfika vi som var på plats.
Jag var där ganska tidigt, för jag blev snuvad på min sovmorgon pga att det dök upp en hantverkare som rev taket i garaget.
Så skönt att dom hade tid med det innan jul, så att det kan stå öppet och torka över jul.
Och vi är så glada att det var en liten läcka och ändå en begränsad skada på taket. Det kunde ha blivit mycket värre.
Det bästa hade ju varit ingen skada alls, men nu blev det ändå inte så illa.
Sen är det ju inte dumt heller att ha en svärson som är målare och hantis, som kan fixa sen när försäkringsbolaget är nöjda.

När jag kom hem stod resten av familjen klara i hallen, nästan.... För det var dags att dra igång helgen!
Jag är inte ett dugg stressad, för att jag helt enkelt lagt ett logistikschema över hela helgen! :-D
Det är ett måste..

Men, nu drog vi iväg till landet, så tidigt vi bara kunde för att hinna innan både köer och julruschen.
När vi svängde in på parkeringen på stormarknaden stod det en hel hög med reflexväst och tomteluveklädda ungdomar som skulle vara parkeringsvakter.
Men när vi kom behövdes dom inte ännu.
Det var inte heller jättemycket folk i butiken, så vi hann verkligen handla det vi behövde utan att behöva ha vassa armbågar.
Vi hittade den största vagnen vi någonsin sett, men vi lyckades fylla den!

 Vi handlade "grunden" till det vi ska äta på landet när vi kommer ut dit nästa gång och ska stanna hela helgen.
Dock kommer vi att ha gäster nästan hela tiden, så vi kommer att behöva fylla på, garanterat.

Men det var ändå skönt att ha grunden klart där ute i kylen.
Det var dimma och så blött och mörkt. Galet.
Jag bestämde redan igår att jag skulle ha sovmorgon idag och det blev det! Jag vaknade 10 vilket var lite senare än tänkt kanske..
Men, vi tog ändå en lång frukost och nöjt av att lovet nu kickat igång.

Sen, bäddade jag rent i alla sängar och städade av alla hus, främst toaletter.
Och jag har ett projekt som ska lösas nästa år.
Vi har 8 bäddar där ute, som 11 personer kan sova i. Problemet är att ingen säng är den andra lik!
Alla har olika bräddar.
Eller, 2 är 90x200, men de övriga 6 är olika. Vilket betyder att lakanen inte passar.. Eller det gör dom ju, men 9 gånger av 10 står jag ju vid fel säng med fel lakan. *suck*
Plus att vissa sängar bara har ett lakan och måste ha ett för stort när det som passar ska tvättas.
Så; nästa år, ska jag köpa in lakan som passar och sen märka upp dem!

Men, efter lite svärande, så är nu alla sängar rena och fina. Det kommer att vara så skönt att smyga ner i nybäddad säng när vi kommer ut på julaftons kvällen.

Sen åkte vi tillbaks till "stan" igen. Anledningen till det är att vi blev bjudna på en fest på söndagen, som vi verkligen ville gå på, annars hade vi stannat och åkt tillbaks till stan bara för julafton.

Det blir bra ändå, även om det inte blir som vi först tänkte. Det har varit en hel del funderande om julen och logistiken innan vi landade i hur vi skulle göra, för nu vill vi verkligen fira där ute.
Vi vill införa en helt ny tradition, där julen firas på landet.
I år blev det inte fullt ut, men ändå början på en ny tradition. Härligt! :-)

Nästa år blir det nog så att vi drar vi ut på landet dagarna innan och har fullt julfokus där.
I år tog vi inte in någon gran tex, men nästa blir det en riktigt gran!
Bara tanken på och känslan runt att jularna blir där ute från och med nu, gör att jag blir alldeles pirrig!
Men, nu ska jag fokusera på här och nu och denna jul! :-)
För den har ju precis börjat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar