Sidor

måndag 18 september 2023

Firande och planerande

Höstens firande är inlett! 
Först ut, minsta barnbarnets namnkalas. Vi är inte så mycket för dop i familjen, så oftast körs det ett namnkalas eller ett sjudundrande ettårs kalas. :-) 
Jag köpte ballonger inför kalasandet, det är alltid liksom mer festligt med heliumballonger! 

På vägen ut till feststället stannade vi och plockade de absolut sista solrosorna. Just solrosor är en röd tråd hos dottern. 
Vi plockade massor till deras bröllop och hon hade solrosor i brudbuketten. 

Vi var grymt effektiva och jag, minime, dottern och svärsonen fixade i ordning festlokalen och allt som skulle fixas på drygt en timme innan alla anlände! :-)
Man är som rutinerad numer... ;-)

Dom hade köpt magiskt goda smörgåstårtor och även tårtor. Fräscha och goda. 

Maken kunde vara med, även om han inte var helt hundra, han har varit tokförkyld i nästan fyra veckor vilket ju är helt galet. 
Vi skulle varit med på en överraskningsfest för en kompis på lördagen, men när han vaknade kände han att det inte gick. 
Vi meddelade redan ett par dagar innan att vi kanske inte kunde vara med och det var nog tur. 
Söndagen gick med huvudet fullt av Ipren. 
Nu har han kunnat jobba den här veckan och även varit på kontoret. Skönt att det vänt! 

Det är ju rätt härligt ändå med så pass många kalas på hösten, när det lätt blir både mörkt och tråkigt. 

Nu är det också dags att börja tänka höst ute. Samla ihop lite möbler och kuddar. Vi måste ta ner taket på pergolan, så att det inte blir förstört. Troligen flyttar vi hela schabraket till utanför köket så att vi har till våren. Hur som ska kuddarna in under tak. Jag ska köpa stora kassar med dragkedja på Ikea som är toppenbra att förvara saker i. 
Klart att det finns risk för fukt ändå, men vissa kan stå ute under tak och vissa får vi ta upp på vinden helt enkelt. 
Bra ändå att vi har utskjutande tak så att saker inte behöver bli översnöade eller totalt dränkta. 
Vi har tagit in nya hyllan för ved nu och jag har eldat ur spisen och gjort rent. 
När det regnar och blåser är det så mysigt att göra en liten brasa. 
Lilleman älskar att vakna till doften av en liten brasa och kaffe! :-) Sen är han glad hela dagen. 
Han är precis som mig med att ha minnen och känslor direkt kopplat till dofter. 

Jobbet rullar på och dagarna går så rackarns fort! Jag har unnat mig att ha en alldeles egen planeringsdag, där jag bara uppdaterat olika dokument och dubbelkollat planering osv. Det är så mycket som händer och många personer inblandade som jag ska koordinera, så ibland mins jag inte om jag skickat infon, fått svara och om det är ok liksom. 
Så med jämna mellanrum måste jag sätta mig och titta igenom allt och se så att jag har stenkoll. Ofta har jag det men då och då så märker jag att jag missat eller inte fått svar. 
Kul ändå att dagarna går fort. 
Vi har flyttat lokaler också och vårt nya rum blev riktigt mysigt. Möbleringen är den samma, minus ett par bord, men spegelvänt och mindre rum. 
En kollega menade att han blev lite sjösjuk efter en stund, för rummet är liksom det samma men tvärsom! :-)
Man har uppdaterat lite andra platser också som gjort hela kontoret mycket mysigare att vara i. Det gör mycket att man trivs i lokalerna, till nu när man är där mer sällan. 

Så det mesta känns bra nu. Förutom, man har alltid en surdeg, större eller mindre. Och nu har jag en som jag snart måste ta beslut om. 
Jag hade en lösning för ett tag sen, egentligen innan allt var klart, men var tvungen att säga nej. 
Lite då och då tänker jag "fan, att jag inte bara struntade i att dubbelkolla"... för då hade det varit löst, men troligen kommit surt efter. 
Så det var ju inget alternativ egentligen. Men, nu har jag den här jäkla bollen som jag rullar framför mig. 
Men, jag tror ju stenhårt på att vissa saker är det liksom en mening med och det här kommer också att lösa sig, så småningom. 
Vissa saker behöver tid, mer än något annat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar