Sidor

söndag 29 januari 2023

Härliga söndag!

Så voro det helg igen. 
Men veckan var varit lite seg. Främst för att det varit så jäkla kallt och ruggigt. 
Och mörkt! 
I onsdags var jag riktigt låg. Helt utan orsak egentligen. Det var bara bläh.
Och- dagen innan fick jag en fläskig p-bot som jag inte förstod. 
Jag har digitalt p-tillstånd och ställde mig där jag får stå och alltid står när jag är på kontoret. 
Det är inte lätt när man får p-bot att överklaga det, oftast helt omöjligt.
Sur blev jag för att det alltid finns någon surdeg som ska hanteras. Jämt. 
Inte en vecka går utan att något ska ordnas upp för att någon annan inte gjort det dom ska eller klantat till det på något sätt. 
Som tur är, så var det ju just personalparkering, så jag hörde av mig till kontaktpersonen på fastighetsbolaget som hyr in p vakterna.
Och visst, hon kunde ju se att jag hade p tillstånd och ringde upp dem. Det visade sig att den som lappade inte hade full kontakt med sin app, där de ser om man har tillstånd eller inte! 
Så jag fick 900:- i böter för säkerhets skull liksom!
Ärthjärnor! 
Men, den avskrevs ju på direkten. Bra. Men- det blev ju merjobb för mig och jag hann bli riktigt sur. 
900: är skitmycket för ingenting!!
Nåja, det är ju bara att harva sig igenom dagen och tänka att nästa dag är en helt ny! :-)

Det har varit lite sockerutmaningar på jobbet! 
På tisdagens möte med min grupp bjöds det på sött och gott, men jag avstod utan problem!
Jag har berättat för alla kollegor att jag nu inte äter socker, vilket underlättar. För då har jag sagt det högt och så äter jag inte. :-)

Det bjöds på tårta i slutet av veckan och även det gick jättebra att låta bli! 
Så skönt!
Jag är inte sugen längre alls vilket är jätteskönt! 
Men det går en hel del kaffe! :-) DET måste jag få unna mig! 


Men det kändes som att "det vände" i torsdags!
På morgonen ösregnade det, så pass att hundarna knappt ville gå ut så jag fick släpa dem runt kvarteret. Typ halva rundan av vad vi brukar gå på morgnarna. :-)
Men, när jag kom till kontoret, så var det lite ljusare och när jag gick på ett möte på eftermiddagen sken solen. 
Jag stod i lä en stund och bara solade nosen. 


När jag åkte hem vid 16:30 så var det fortfarande ljust! Så ovanligt!
Och när jag parkerade hemma så var himlen magiskt fin. 

På fredag morgon var det otroligt ljust!
När jag klev ut vid 7:30 så blev båda jag och Lilleman stående och bara tittade, för solen sken inte, men det var helt galet ljust!
Som att någon lyft på locket! :-)
Nere vid sjön var det ju otroligt fint i vanligt ordning. Det är så kul att låta hundarna springa på den stora parkeringen och gräsmattan där. 

Snart kan jag nog inte släppa dom lösa längre, för när det blir vår och alla bebisar dyker upp i skogen vill jag inte riskera att någon av dem drar iväg och stör. 
När vi kom ner på gräsmattan så spårade Bella direkt någonting en bit in i skogen. Jag såg att det inte var vanliga harspår, utan hon "blåste upp sig" och blev nästan okontaktbar som hon blir när hon spårar rådjur. 
Jag hann tänka "jäklar, nu drar hon" men jag fick henne ändå att komma tillbaks till mig. 
Sen när hon började skälla så fick hon svar!
Först trodde jag att det var en rådjursbock, men det lät ändå inte riktigt så. 

När vi gick upp mot parkeringen igen så försökte jag se vart den stod och då såg jag något ligga på en stor sten en bit upp. 
Och titta - det är ju en räv! 

Den var inte alls skygg, utan den låg kvar där och skällde. :-) Den ser ut att må bra, men jag hörde ändå mig för till en jägare vi känner, om det är normalt att dom inte ens reser på sig när hundar skäller på dem. 
Troligen är den halvtam och bryr sig inte så mycket. 
Jag hoppas att ingen med stor hund låter dem springa lösa där, då har den ju inte en chans. 
Mina hundar skulle ju åka på spö av räven i sin tur, så det gäller att hålla avstånd. :-)
Men fantastiskt att se den!

Det är så najs med ljuset nu, så att man kan gå i skogen nästan när som på dygnet. Jag saknar att kunna gå där även på kvällen. Det finns ju inget mysigare efter en hektisk dag, att gå ut i skogen, sätta sig på en stubbe och bara ta in både dofter och ljud. 

På lördagen hade jag planerat att ha en sovmorgon. Hundarna brukar kunna tagga en stund om dom får gå ut vid 6.
Så gjorde vi även denna lördag. Eller, Lillfjant väckte mig redan vid 05 och behövde ut, vilket är lite ovanligt. 
Hon var inte dålig i magen alls. Sen klockan 06 behövde hon ut igen och då följde även Bella med och båda var helt ok i magen, inga konstigheter.
Så jag tänkte att nu har jag alla förutsättningar att få sova till typ 8. 
Jodå. 06:15 vaknar jag av ett märkligt ljud från Lillfjant och då står hon i min fotända och när jag tänder lampan, jodå. Hon hade kräkts!

Lilla gumman! 
Jag lyfte in henne i badrummet och där kräks hon ett par gånger till, på badrumsmattan naturligtvis!
Djur, framförallt hundar gör så. Dom vill kissa, bajsa och kräkas på mjuka underlag som tex gräs. 
Jag tog in henne i sovrummet igen och la henne i hennes lilla säng på en handduk och försökte somna om, men det tog inte många minuter innan hon hoppade ur och kräktes igen. 
Så jag tog med henne ner i köket. Där har vi väldigt förlåtande golv att kräkas på. ;-)
Hon kräktes var 15e minut nästan i en timme. 
När jag märkte att det inte längre var någon mat, utan mer bubbligt slem, så började vätska henne med vätskeersättning på spruta. 
Först försökte hon undkomma den, men efter en stund så tyckte hon nog att det var lite skönt ändå. Hon var garanterat törstig. 
Under tiden kokade jag potatis och torsk/lax. Jag har alltid frysta fiskbitar för det är så bra om någon är lite jobbig i magen. Både människor och hundar. :-)
Jag mosade ihop allt med lite smör, laxolja och ett pulver med bra magbakterier som är för hundar. 

När hon inte kräkts på en timme, så började jag handmata henne. Och lax tackar man inte nej till! :-)
Så vips hade hon ätit ganska mycket och somnade om. 
Jag tänkte att hon inte skulle hänga med på den långa lördagspromenaden jag alltid gör, men det ville hon och var lika energisk som vanligt. 
Skön!
Hon är ju så liten, bara drygt 3 kg, så hon kan fort bli riktigt dålig om hon kräks och har diarré. 

På lördagskvällen kom äldsta dottern med make på middag. 
Tanken var att alla barn skulle var med, men "lilla familjen" var dessvärre sjuka. Lillsnörpan har ju precis skolats in på förskolan och det är ju mer lag än undantag att barn blir sjuka precis när dom är färdiginskolade. 
Men, det kommer ju att var så med våra middagslördagar, någon är alltid sjuk under vinterhalvåret. :-)
Mysigt att träffa de som kom!
Nu är magen ganska stor och lille killen växer som han ska. Så spännande det blir att se vem som gömmer sig där inne. 

Idag är det söndag och jag fick den sovmorgon som brann inne på lördagen. 
Jag har ätit god frukost, yogat och ska ut med hundarna i skogen långt och länge snart. 
Sen måste jag tvätta den där badrumsmattan och fixa lite annat smått. 
Men det blir en härligt söndag. 
Det ÄR galet hur sköna helger vi haft senaste halvåret, just för att vi inte åka fram och tillbaks till landet. 
Det har tagit galet med tid! Men alternativet har varit sämre, att sitta i radhuset och "ruttna". 
Nu längtar jag ut igen och det blir bra att ta en helg då och då och längre perioder på sommaren. 

Vi kan ju jobba på distans båda och gör ofta det på fredagar, så det kommer bli att vi åker ut torsdag kväll när det är mycket som ska göras. 
Vi får åka i skift eftersom att barnen ju går i skolan.
Men, det är ju inte långt bort tills dom inte vill åka med - lagom tills Lilleman har körkort och dom kan komma i efterhand om dom önskar. 
Det blir bra. 
Jag brukar påminna mig om alla de jag känner vars lantställen och torp ligger mycket längre bort än för oss, så man kan absolut inte åka ut över dagen, utan det blir ett par veckor per år. 
Det blir nya rutiner helt enkelt. 
Men - som jag ser fram emot våren i huset nu. Den missade jag ju förra året. 
I år får jag verkligen mitt trädgårdsintresse mättat med råge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar