Sidor

måndag 3 oktober 2022

Hösten är här!

Nu är verkligen hösten igång. 
Det har börjat bli lite andra färger på löven och allt har rullat igång. 

Det tog rätt många veckor innan "börja skola och jobb bacillerna" hittade oss. 
Men senaste veckorna har det snurrat baciller minsann och nu känns det som att alla är sjuka. 
Vi är på benen igen men det har varit segt. 
Skönt att jag hann ta fjärde dosen vaccin innan hösten kom så blir man förhoppningsvis inte jättesjuk. 

Jag gillar de flesta årstider och tycker ju att hösten är mysig. Det är egentligen ett par vintermånader jag inte gillar.
Men när det blir minusgrader, krispigt och frostigt ute, då är det ju ljuvligt!

Vi ska uppdatera vår öppna spis och sätta in en kamin med dörrar. Men de som gör sånt har ju galet mycket jobb nu, så vi får den inte förrän i december. 
Det finns ju inget mysigare än att sitta en stund framför brasan på kvällen så det ser jag fram emot. 

Det har snurrat igång överallt känner jag. Mycket jobb och allt känns som vanligt nu, äntligen får man väl säga. 
Sen att världen är galen och upp och ner, det är en annan sak. :-)
Men nu har jag haft dagar när jag åkt hit och dit precis som innan pandemin och deltagit på flera stora event. 
Plötsligt är det flera hundra pers på samma plats igen, det har man ju inte upplevt på flera år. 
Men det är ju det som är som roligast med mitt jobb. 
Jag gillar inte att sitta still på ett kontor bara. Därför har jag aldrig sökt jobb som innebär bara admin eller ekonom, jag måste få röra på mig. 

och -Jag är galet glad just nu över min lilla blåa bil! Den är så söt!!


Tidigare hade jag ju ett "flaggskepp"., en WV Tuareg. Hög, stor och skön att köra, men stor! 
Inga p-rutor räckte till vart jag än försökte parkera. 
Och i dessa dieseltider var det ju inte kul att tanka heller. Jag kunde inte fylla full tank när priserna gick upp. Man fick helt enkelt inte utan det tog stop vid 2/3 tank!
Sen började den bli gammal, jag har haft den i 8 år och trots att jag servat den slaviskt på märkesverkstad så började det dyka upp småfel. 
Plötsligt slocknade en bromslampa, sen sa den att mina bromsbelägg var dåliga (ja bilen sa till vad som var fel...) och plötsligt var batteriet i nyckeln slut.
Allt var ju småfel, men jag kände ändå att nu börjar det ramla på här. Samtidig så har vi pratat länge om att vi behöver köpa en bil som är manuell så att Lilleman kan övningsköra. 
Och då tänkte jag att varför inte slå två flugor  i en smäll?
Byta bort flaggskeppet till något som är billigare att tanka och billigare att äga och som är manuell?
Sagt och gjort. 
Den blev denna söta "lilla blå". En WV T-cross. Den är lite högre vilket jag tycker är bra, men smidig och så skön att köra. 

Bagaget är helt ok, den går att fälla och den är löjligt billig att försäkra och skatta. Och tanka ska vi inte tala om. Det går inte att jämföra.
Så nu är jag jättenöjd och Lilleman med, som får övningsköra med en hyfsat ny bil. Och som inte är lika eländigt stor att fickparkera. :-)

Första dagen testade jag att åka och storhandla och det gick ju jättebra! 
Maken och jag dricker en hel del te och nu hittade vi det här. Så gott! ( och lika onyttigt som det är gott)
Det här ska vi ha med oss i termos när vi är ute och går i skogen i vinter. 


Jag vet inte vem som är mest nöjd med skogen, jag eller hundarna? :-)

Vi hittar nya spår varje gång vi är ute och det är lika lite folk överallt! 

Utmaningen är att det finns så många rådjur och harar att dom alltid får upp spår som dom skäller på. Mest Bella förstås.
Så det har tagit tid att få dem att tagga ner lite så att man får några lugna promenader också och dom blir fler och fler vilket är skönt. 
Vi vänjer oss alla med att bo just här och vi är ju mer nöjda än vi någonsin kunde tänka oss. 

Ibland blir det som bara bra. :-)
Men nu längtar jag till att hela neder våningen ska bli måla och klar, så att vi kan möblera den och få undan lite kartonger. Nu är det ingen idé för allt ska flyttas på ändå. 
Men, vi gjorde en kompromiss och fixade i ordning halva tv rummet. Våra två sköna fåtöljer, ett nytt sidebord och upp med tv:n. 
Att det sen står bokhyllor med lite gott och blandat i och ett bord som inte ska vara där och tavlor på golvet, det får man blunda för. 

Maken och Lilleman har byggt ett jättefint vedskjul på baksidan, så nu kan vi snart åka och hämta ved. 
Det är lite pyssel hela tiden, men så kul! 
Även om det är fuktigt, så växer det inte mögel på oss. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar