Sidor

söndag 14 juli 2019

Nöjd - men nu ökar vi!

Semester!
Efter 3 dagars jobb förra veckan så var det dags för långledigt. Men, som sagt, jag har känt det som semester rätt länge, trots att jag jobbat. Kan inte riktigt förklara det, men barnen har varit lediga och jag har jobbat ganska korta dagar och ...Tja.
Jag har inte varit helt slut innan jag gick på ledighet utan liksom fasat ut jobbet. Det är ju det absolut bästa.
Om man känner att "nu borde jag fått semester för länge sedan" när man går på semester, då har man sprungit hela vägen in i kaklet, vilket inte är bra.

Och för en gångs skull har vi en helt oplanerad semester. Eller, njäe, men nästan.
Att det blev så beror på att maken skulle ha läst en kurs över sommaren också, men efter lite trassel med stress och högt blodtryck under våren, så bestämde han att skjuta på den och verkligen vara ledig.
Skönt.
Det gjorde att vi inte bokat någon resa eller så, vilket är skönt faktiskt. Vi tar dagarna som dom kommer.
Nu ska vi vila. Verkligen vila.
Och - hade det bara hängt på maken och mig, då hade dessa fem veckor innehållit träning, mat, vila, läsa, bygga, gräva, mat, vila and repeat! :-)
Men, nu är vi ju inte där än riktigt... Vi har ju två "små" som behöver få göra lite annat också, så något ska vi ju hitta på.
Men, vi började med att ta vårt pick och pack och flytta ut till landet. När vi kom ut dit mötte de stora barnen oss, som redan varit där ett par dagar.
Det var himla mysigt att komma dit och det redan var full fart. :-)

Första veckan har vi landa mjukt tillsammans med alla barn som är på plats. Vi har ätit, spelat badminton och spel och bara umgåtts.
Den här lillkillen var vi barnvakt till en dag så att föräldrarna fick vara lite lediga..
Och han är ju som en sol mesta delen av tiden och plättlätt att lägga för natten, så det är inga problem alls.

Jag testade att göra lite GI plättar till en lunch och de blev löjligt goda! Helt utan socker och gluten.
Vi har kommit på att en i familjen är glutenintolerant, så nu blir det till att ändra hela vår kost, för hela familjen, vilket inte gör så mycket, för jag har ju redan tagit bort allt socker och rätt mycket gluten redan.
Det går liksom inte att stå och göra olika rätter utan det är lika bra att köra glutenfritt till alla. Gluten är ju inget som man behöver egentligen.
Nåja- de här plättarna är nya favoriter!

Minime passar sin brorson så snällt. Han fullkomligt älskar henne! :-)


Han fick ta ett premiärdopp i lilla plask poolen vilket var så sött att se! :-) Just att upptäcka allt för först gången är ju så härligt att se.


Det är alltid så härligt att ha alla barn här och under en längre tid, för att verkligen umgås.
Äta gott! :-)
 Det blir mycket grönt denna sommar!

 Det är så vackert på tallriken när man fyller på med mera grönsaker..


 En av dagarna, som enligt alla prognoser skulle vara solig och fin, åkte vi alla i samlad tropp till en ö 30 minuter ut från hamnen.
Lagom långt ut om det blåser! :-)
Vi tog en promenad för att jobba upp lite aptit...

..och sen åt vi löjligt gott på restaurangen. Det är samma krögare som driver den, som vår favoritkrog på fastlandet.
Där kommer maken och jag att hänga _mycket_ när det blir mest han och jag! :-)


Ett par av barnen åt även efterrätt...allt var så fint upplagt och gott!

Efter maten gick vi ner till stranden och vissa (dårar) badade...
Det var inte varmt!
Och sen kom regnet! Och inte lite heller, utan det öste ner!! I flera timmar medans vi väntade på båten.
Tanken var ju att vi skulle gå en till promenad till en annan dela av ön, men det gick ju inte.
Vi fick snällt söka tak över huvudet.
Men det var jättemysigt ändå.

Och jag är så nöjd med att jag hittills, varit ute på PW/jogg varje morgon! Jag vaknar av mig själv vid 7-7:30 och går direkt ut.
Minst 30 minuter oftast en timme. Sen hem, duscha och göra frukost, innan någon annan är vaken!
Lyx! Både egentid och motion i ett. Så fantastiskt!
Den här sommaren ska jag inte fallera och falla tillbaks i dåliga vanor.
Jag har tom köpt en våg hit! Det har vi aldrig haft.
Men, som sagt nu måste vi bli ännu striktare med kosten, vilket gör att det är lättare att hålla en bra väg för både mat och motion.
Det känns som att vi är på rätt väg och har varit hela våren - men nu ökar vi! :-)

Hittills har det varit ganska blandade dagar, med både sol och regn. Och som blommorna älskar det.
Det växer över alla bräddar!

 Rosor och klematis....
 ..i mängd och massor!
 Honungsrosen har tagit sig till helt nya höjder och blommar som aldrig förr. Den är också full av humlor!
 Alla rosor blommar, förutom en, som rådjuren äter så snart en knopp tittar fram. Men den har jag inte nätat in nu, just för att dom ska ta den och låta alla andra vara..
Få se om det lyckas! :-)

Igår drog stora dottern med sambo på en veckas egen semester norrut. Det blir alltid lite tomt när någon åker..
Dock ska vi vara jätteeffektiva när dom är borta, för vi har lånat svärsonens stora jobbarbil under tiden. (De har alltså en av våra bilar..)
Tanken är att vi ska åka och slänga grovsopor, köra hem jord och gödning, åka till svärmor och hämta en möbel osv. Så mycket vi bara hinner så länge vi har en stor bil. :-)

Tanken är också att vi ska en sväng till Kolmården och sen får vi se lite beroende på väder och vind hur spontana vi är.  Fördelen med att ha så pass stora barn, vi kan komma på dagen innan att vi drar till ett eller annat ställe..

Men det är så skönt att vara här ute lite längre. Inte behöva åka så snart man liksom kommer igång med något. Och det är också skönt med lite blandat väder, så att man även får vara lat och bara ligga och läsa en bok under tak.
Varje morgon när jag går ut och hör gruset under skorna, blir jag alldeles varm inombords. Jag får nypa mig i armen över att vi kan bo här.
När jag går runt bland mina blommor och pysslar, så nyper jag mig i armen.
När vi har besök och folk säger "men gud vilket ställe ni har" så nyper jag mig i armen! För ja, vilket jäkla ställe vi har! :-)
Och så lycklig jag är över det!
Radhuset skulle jag lämna över nyckeln till i morgon, lätt. Men det här....Jag kan inte leva utan!
(Jo det är klar jag kan...men usch så sorgligt att behöva...)

Det känns som att jag redan varit ledig i en vecka- trots att jag varit ledig sen i torsdags! (dvs det har gått två semesterdagar, plus lördag och söndag..)
Så skönt.
Det är najs att gå ner i varv och dagarna tuffar på. Man behöver det för att ladda batterierna inför hösten.
I kväll åkte killarna i huset på fotboll och vi andra ska äta lite lyxigt och titta på firande av prinsessan Victoria.
Semestern har som sagt bara börjat, men jag är liksom redan såå nöjd över livet! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar