Sidor

fredag 6 oktober 2017

Spännande vecka.

Fredag!
Äntlisch... eller egentligen inte äntligen. Det har varit en cool vecka!
Måndagen var, måndag. Som den brukar vara typ.
Sen var det kurs i två dagar i projektledarskap. Jag har gått liknande kurs tidigare, men den här var bra på flera sätt.
För det första var damen som höll kursen bra. Cool på något sätt.
Jag irriterade mig första stunden för att vi inte presenterade oss för varandra, men efter nästan en timme fattade jag tanken.
För hon gjorde så härliga "övningar" efter en stund, att vi inte bara lärde oss namnen på varandra, utan fick veta rätt personliga saker snabbt, vilket gjorde att när vi väl satte oss för att lyssna och jobba, var vi direkt en grupp som kunde resonera och komma fram till rätt snabba beslut.
Imponerad blev jag, som ändå gått mängder av olika kurser där gruppen ska framåt.

Sen var det kul för att kursen är intern, men vi kommer från olika förvaltningar och avdelningar.
Man tror ju ofta att när man är kollegor som vi är, ska man känna till varandra. Men, vi är ca 8000 anställda, man har inte en susning...
Jag träffade tex på en som sitter nästan rakt ovanför mig i huset, som jag aldrig sett!
(Men nu ska vi fika! ;-))

Nåja, vi hade två dagar av mangling på rätt hög nivå, vilket var kul. Samtidigt som jag lärde mig ännu mer om projekt och projektledning, lärde jag mig om andra förvaltningar och projekt som är på gång.
Saker jag aldrig annars skulle veta, men har nytta av!
Och, saker som jag måste hålla tyst om, för att det är en liten grupp som vet, men just den här dagen fick vi vara med och bena i problemet och hjälpa till att lösa ett konkret problem.
Trött i mössan var jag dag två kan jag säga. :-)

Efter dag 1, behövde jag bara tömma huvudet och när jag fick en lucka, gick jag ner på löpbandet i 40 minuter.
Det var jättelänge sedan sist och gick jättebra! Men jösses vilken träningsvärk jag har haft sen dess! :-)

Dag 2, började jag med att gå upp i ottan och åka och jobba klockan 7, för att sen åka till utbildningen klockan 9.
Min chef bara ruskade på huvudet, men jag kunde inte låta bli.
Vi hade ett frukostmöte, som man ska vara dödssjuk för att inte vara med på. :-)
Plus att jag ju koordinerat det och ville var på plats för att se att allt fanns och lirade som det skulle.
Och det var ju tur, för frukosten kom på villovägar, men det kunde jag styra upp.

Sen blev jag rejält svettig när det dök upp folk som inte anmält sig! Och det var inte bara några få heller... Men, frukosten räckte.
Tanken slog mig att det är lite galet, när det dyker upp 65 personer och jag kan urskilja vilka av dem som inte kontaktat mig!
Men det är det härliga med att nu ha jobbat en stund.

Den här veckan kom även hösten!
Det har varit kallt, regnat, blåst och sen varit varmt igen.

Nästan varje kväll har jag tänt mina små ljus...

 Det har regnat som tusan flera kvällar och nätter, för att sen var soligt och fint på morgonen!
Soltorsk, har jag blivit med åren...Och det ÄR något speciellt med just morgonsol, året runt.

Det är ju kul med utbildning (och som jag ser fram emot de två uppföljande dagarna!) men problemet är ju att själva jobbet stannar ju inte för att jag är borta.
Mina kollegor jobbar ändå liksom. Så mailkorgen svämmade ju över när jag väl kikade i den igår!
Fasen...
Så jag har betat av den hela dagen igår och haft ett par telefonmöten. Och - varit på en otroligt bra föreläsning.
Så dagen gick i raketfart och träningsvärk som fasen har jag fortfarande!

Och lite stolt är jag över att jag inte åt någon kanelbulle i onsdags trots att jag hade möjlighet flera gånger! :-)
Jag åt en liiite choklad! ;-)
Dock, slank det ner en muffins dagen innan, viket inte alls kändes bra.
Så jag tackade bestämt nej till mat på Mc Donald, trots att barnen åt där (lite akut, när logistiken körde ihop sig) och inga bullar.
Varje gång jag avstår socker är bra. Och varje träningstillfälle är bra.
Jag får inte fokusera på det socker jag äter och det jag inte tränar. Det blir fel.

Samtidigt blir jag så otroligt sur på mig själv, just över träningen. Som jag behöver den!
Det märks ju direkt, även om jag bara tränat korta pass. Jag blir gladare, sover bättre, blir piggare, äter bättre.
Det måste gå att få in det ett par gånger i veckan. Så är det bara.
Men, det måste vara pass där jag blir riktigt genomsvettig.
Jag är nu inne på att faktiskt gå upp liiite tidigare på morgonen och ta ett 15-20 minuters pass på bandet.
Nu är mornarna så pass lugna, att jag faktiskt sover lite längre än jag brukar, vilket gör att jag skulle få in en 30 minuter där, de dagar jag vet att kvällarna inte funkar.
Hm...tål att tänkas på.

Det har varit två rätt slitsamma veckor och jag har rejält med övertid, som jag plockat ut idag, efter lite jobb på morgonen och sen tränade jag och fixade lite innan det var dags att hämta barnen.
En perfekt fredag! :-)

Vi packade ihop oss med snabba ryck och åkte direkt till landet.
Där har det ju hänt massor, igen. Nu står en friggebod på plats, med tak och allt, vilket kräver en taklagsfest! :-)
Så vi köpte med oss mat ut och så bjöd vi in byggarna och närmsta grannarna på lite grillmiddag.
Helgen kan liksom inte börja bättre än såhär!

Eld och härliga grannar.
Och god mat! :-)
 Och att krypa upp i soffan, när elden knastrar och dricka en kall, god öl.
Det blir inte mycket bättre! :-)
Nu är det helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar