Sidor

söndag 12 februari 2017

Våren finns runt hörnet.

Vad gör man varje vinter i typ januari - februari? Jo, man jagar löss!
Bläh!
Nu går det i Minimes klass och jag sprayar hysteriskt med prevent. Och så kammar vi och kammar.
Som tur är så kom hon på att hon får jättefint hår, när vi kammar med luskam. Så nu kammar hon flera gånger om dagen, själv.
Najs!
Jag tvingar henne att ha håret flätat varje dag, eller i tofsar. Tyvärr så skiter andra föräldrar i det och i stort sett inga barn har flätor! :-(
Jag kan ge mig sjutton på att dom inte luskammar heller..

Veckan har rullat på bra. Gått rätt snabbt.
Jag har väntat på att förkylningen skulle bryta ut och försökt ta det lugnt.
I tisdags skulle Lilleman börja på sin träning, men när jag kom hem och fick se honom ställde vi in det.
Han hade fått en isboll rakt i ögat och såg inte så kul ut. Och där vill man ju inte ha ännu en smäll. Inte för att de brukar slå mot huvudet på träningen, men har man ont någonstans kan man ge sig attan på att man får en mits eller någons handske i ögat.
Men, då blev det träning för mor! :-)

I torsdagskväll kände jag hur det kröp något i kroppen, jag var såå trött och lite snorig, så jag somnade vid 21!
Och bestämde mig för att om jag kände mig minsta hänging på fredagen, så skulle jag stanna hemma.
Men jag var mycket piggare när jag vaknade!
Och vilken himmel vi hade!
Jag älskar dessa morgonhimlar som går i guld och rosa.
Fantastiskt!
 Jag har som sagt tränat hela veckan, men lätt, för att inte provocera fram något, men jag har inte hållit koll på maten.
Och det märks direkt. Tyvärr. Jag blir sockersugen direkt när jag äter sämre.
Men, jag känner att jag den här gången faktiskt har en riktigt långsiktig plan, så det gör inte så mycket.
Nu är knäet så mycket bättre finns det ingen anledning att inte träna som jag ska. :-)

Men- det finns fiender på jobbet! I vår matmatskin har man nu Tupla! Min absoluta favoritgodis genom tiderna!
Helt, jäkla, galet!
Hur jag ska kunna jobba och veta att detta finns en våning ner?!
Jag som brukar åka till en speciell affär och köpa upp ett lager då och då! :-D

 I fredags kände jag inte alls för att åka till kontoret.
Det är oftast helt tomt på fredagar, då alla tar ut sina flextimmar eller jobbar hemma.
Vi jobbar ju länge på torsdagar, för att kunna jobba mindre på fredagar. Plus att många sällan har vanliga dagar må - torsdag, så fredag blir liksom en dag där det ekar tomt.
Så, jag satt mig på ett nyöppnat ställe för företagare. 
Man har fri wifi och kan dricka massa gott kaffe! ;-)

 Så här satt jag och jobbade.
Perfekt!
Tanken är att jag ska sitta här en dag i veckan framöver.

 Tanken var att jag skulle på en avtackning direkt efter jobbet, men jag kände mig lite ruggig och hade dessutom ingen bil, eftersom att jag lämnade tillbaks hyrbilen på morgonen, så jag hoppade det.
Jag tyckte liite synd om mig, som inte kunde äta något sött och sliskigt till kaffet, så jag tog en sväng via H&M.
Där hade man rea på nagellack minsann!
Så nu blev det del blingbling! :-)

 Jag kände mig både frusen och snorig, men överraskade ändå barnen med att gå dem till mötes.
Dom går ju hem själva nu, ett par dagar i veckan vilket är skönt.
Men det är ju ganska långt och Minime är inte alltför glad att behöva gå.

Hon blev jätteglad när hon såg mig stå vid gränsen till skolan. :-)
Det blev en riktigt skön promenad.
Jag är så utsvulten på sol nu.

Igår var vi iväg på kalas med mat. Jag är nöjd med att jag åt massa sallad och en liten bit paj. Och ingen tårta eller kakor.
Det är så det är när man är sockerberoende. Varje dag är ett val. Flera gånger om dagen och varje val som är bra, är jag nöjd med.
När vi kom hem blev middagen inte lika bra, men samma där så lassade jag på med grönsaker.
Till mellomyset med barnen åt jag dessvärre glass, men jag tänker att jag avstod från sockret tidigare på dagen, så det är ändå bättre än att jag ätit båda gångerna! :-)
Det är svårt att förklara för den som inte har problem med socker att det är precis så svårt.
Att det flera gånger om dagen kommer utmaningar som man måste välja bort. Hela tiden, året runt, varje dag.
Nu har jag kommit dit där jag inte ger mig själv skit för att jag har återfall, utan ser det som att i morgon är en ny dag.
Jag ska leva utan socker nu då är det inte hela världen om jag faller tillbaks ibland, men jag kan inte tillåta mig att spinna vidare, som jag brukar göra.
Liksom ge upp. "nu har jag ätit socker, så jag fortsätter resten av dagen" ...eller att jag ger mig flera socker dagar.
Det går inte.
Likadant med träningen. På banan igen även om det blivit uppehåll på flera dagar.
All träning är bra träning. Det är bättre att göra något eller inget alls.
Det är dit jag måste komma.
Nu är jag så glad över att knäet är så bra igen. Har jag bara knästöd så kan jag gå PW nu.

Jag fick också en extra skjuts på sockervägran igår, för i vanlig ordning när jag har en förkylning i kroppen så sätter det sig i tandköttet på mig!
Jag har en plats mellan två tänder, där jag alltid får ont när jag är förkyld. Så jag måste köra värsta genomgången med tandborstning, tandtråd, små borstar doppade i bakteriedödande medel, gurgla med bakteriedödande medel osv.
Och så en Ipren på det.
Numer kan jag få bukt med det på ca ett dygn. Innan jag fattade hur det funkade kunde jag ha ont uppemot en vecka!
Men det gör ju också att jag helst inte vill stoppa något i munnen.

Jag får trösta mig med blingbling! :-)
Rött och guld blev det igår. Det fina med bling naglar är att det håller så otroligt mycket längre än när man målar med bara färg.
Nu kör jag först olja, sen underlack, färgat lack i två lager, sen bling och sist överlack.
Och det håller!
Naglarna blir också hårdare och går av mer sällan.
Toppen!
Så pass långa egna naglar som jag har nu har jag inte haft på länge.

 Nu kan jag ju även lägga tid på att sköta dem själv. Förut, hann jag ju bara måla en nagel så var det något barn som behövde torkas eller plockas ner ur ett skåp.
Nu kan jag göra de ordentligt. :-)

Idag vaknade vi till strålande sol! Riktigt sportlovsväder.
Helt fantastiskt!
Man vill ju bara ut!
Vi behöde dock fylla kyl och frys, så det blev det först.
Sen efter lunch tog vi en ganska lång promenad där vi försökte gå i solen så mycket som det bara gick. :-)
I skuggan är det dock vinter, viket det ju ska vara i februari.

Men, första kaffet på balkongen är intagen! :-) Med en filt runt axlarna var det helt galet skönt!

Nu känns det ändå att våren strå runt hörnet.
Likaså en ny vecka.
Vi har fortfarande en bil på verkstan, så nu har vi verkligen fått planera dagarna in i minsta detalj.
Men det går ju, tack vare att barnen kan ta sig hem själva.
Sen är det inte alls länge till sportlov.
Och då lir det långhelg på landet. Som jag längtar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar