Sidor

lördag 26 november 2016

En helt galen vecka!

Så har jag landat hemma. Det känns som att jag varit borta i flera veckor!
Det har hänt såå mycket under senaste veckan så det är inte klokt.

Jag gick upp snortidigt i måndags. Tog min lilla packning och smög iväg till tåget och mötte upp en kollega.
Det roliga var, att jag vet att han sällan kommer i säng i tid, så kvällen innan messade jag honom vid 21:15 - "gå och lägg dig!" men hans telefon hade laddat ut och han glömde att dra igång den och gjorde inte det förrän sent på natten. Då blev det ju rätt komiskt att jag uppmanat honom att lägga sig! :-)
Så, han var lite lätt trött där 05:50!
Nåja, vi tog tåg in till Centralen, där vi mötte upp två kollegor till. En av dem hade klivit av flyget från Dubai dagen innan!
Lite lätt sliten.
Vi satte oss på Arlanda express vilket är grymt smidigt sätt att ta sig till flyget. Väl på Arlanda gick det både fort och smidigt genom incheckning och säkerhetsgenomgången.
Vi hann äta frukost innan det var dags att sätta sig på flyget.

Strax efter 9 landade vi i Malmö. Solen sken och det var varmt! Vi kunde konstatera att varma dunjackor hade vi kunnat lämna hemma!
Vi hade vårt första möte inbokat strax efter 10, så det var bara att hoppa i en taxi och ta den tunga foten in till Malmö C.
Vi kom fram, pyntade taxin och klev ut. Då, dök det upp en brandbil och en massa brandmän!
Brandlarmet gick så det stod härliga till och det vällde ut folk ur huset vi skulle besöka.
Hoppla!
 Det visade sig att det inte brann, utan läckte vatten i huset! :-) Så vi kunde gå in.
Vi fick guidning i ett nybyggt helt fantastiskt kontorskomplex. Vår våta dröm!
Oj om man fick sitta och jobba i ett sånt hus!

Efter dryga timmen där, gick vi till hotellet och checkade in. Även det var nybyggt och helt otroligt snyggt!
När man står med hakan på bröstet och bara tittar i foajén då är det snyggt! :-)
Det var ett litet dyrare hotell, så vi delade rum. Jättefina rum!
Så sköna sängar! Och fluffigt täcke! Ahhh...
Hit ska jag ta med mig maken...och kanske barnen! :-D

Utsikten var fin, främst på kvällen.
 När vi lämpat av vårt bagage, gick vi till den nyöppnade saluhallen. Vilket ställe! Det fanns _allt_. Ostar, skinkor, nybakat bröd, kaffe, choklad, blommor....
Så härligt att bara sitta där och insupa hela miljön.
Vi åt en galet god lunch och drack gott kaffe efteråt.

 Efter lunchen åkte vill till Rosengård och träffade en helt fantastisk dam. Som brinner för allas lika värde och integration.
Hon driver ett väldigt framgångsrikt projekt som man kan önska att vi kunde duplicera lite här och där..
Det var också väldigt tydligt var det satsas pengar. Det är inte i Rosengård....

Nåja, vi var ganska tagna när vi återvände till centrala Malmö.
En kollega bestämde sig för att hoppa på tåget till Köpenhamn för att träffa en kompis och vi andra gick för att äta middag.
Gott och mysigt.
 Stora portioner! :-)
 Vi strosade hem till vårt hotell och faschinerades av att det var så lite trafik och lungt.
Och hotellet var så vackert när mörkret fallit.
 Den upplysta bron var så vacker och när man gick på den, startade ett klingande spel!
Vartefter man fick bron att röra lite på sig, så spelade ett klockspel. Hur coolt som helst!

 Vi åkte upp till våning 25 för att ta en drink. Utsikten var magnifik!

 Under kvällen anslöt lite fler kollegor och vi hann prata lite innan vi gick och la oss.

Det bästa med att bo på hotell är frukosten!
Och vilken frukost!!! Vi satt säkert en timme och åt och åt och åt.

När vi gick till hotellet dagen innan, fascinerades vi av att det högst upp på huset hängde två personer som putsade fönster!
Fy! Galet högt!
När vi nu satt i receptionen för att vänta in ytterligare kollegor, så damp det plötsligt ner någon utanför mitt fönster!
Jag var nära att kissa på mig! Men det var en av putsarna..

 Vi åkte för att träffa lite kommunfolk på stadshuset och möta upp ännu fler kollegor.
Efter att ha fått lite genomgång på kontoret, gav vi oss ut, till fots, för att titta på nya områden och omvandlingsområden.
Vi gick och gick och gick och gick lite till! I fyra timmar fick vi guidning. Så coolt!
Men aj, mitt knä gillade det inte! Som tur var, hade jag satt på mig ett knästöd på morgonen.
När vi gått klart, tog vi tåget till en annan stadsdel, där vi åt lunch innan vi guidades runt i nya områden även där.
Helt otroligt vad staden växer!

 Vi fotade massor och "ojade och oade" över fina hus och områden.
Flera av oss undrade varför vi inte bor där nere! Ingen större trafik, inga köer, ingen trängsel!
Att åka tåg var en helt underbar upplevelse!
Ingen trängsel på perrongen, ingen trängsel på tågen...Man bara åker!
Vi är fasen lurade här uppe.

Nåja, vi åkte tillbaks till Malmö och mötte upp två nya guider som visade oss runt på hotellet och den del som låg vägg i vägg, där det låg kongresshall och konserthall.
Konserthallen var helt otroligt fin och har världens bästa akustik!
Vi fick kika bakom, i logerna och alla vinklar och vrår.

 Så coolt att ha fått se hur det ser ut och funkar där bakom! :-)

Vi hann upp på rummet för att fräscha till oss, innan vi alla samlades för att äta middag.
Det blev hett och gott! :-)
 Efterrätten var gudomlig!
 En del av kollegorna tackade för sig och åkte hemåt.
Vi andra åkte upp på 25 våningen igen för att ta en liten drink innan det var dags för kudden.

 Morgonen efter var vi uppe med tuppen, åt frukost, checkade ut och tog långa benet före till tåget, för att åka till Lund.
Vi blev lite fnissiga, för vi frågade en av guiderna dagen innan, vilken tid hon tycket att vi skulle åka och hur långt det var från centralen till vårt första möte och från det mötet till vårt andra.
Vi fick tipset att ta ett tidigare tåg än vi tänkt, för att "det kan vara mycket folk den tiden på morgonen"...
Vi skyndade oss på, hittade rätt perrong och gick ner. Det var noll personer där...ok, det kanske var 15 pers.
Vi kliade oss i huvudet lite och undrade om vi var på rätt ställe...
Sen kom tåget, som nästan var tomt. Hur ofta får man sittplats på tågen här klockan 8 på morgonen?
Man får vara glad om man kan klämma in sig som en sill innanför dörren.

Nåja, vi hade ett jättebra första möte och fick en massa bra idéer!
Möte två var om möjligt ännu coolare!
Jag satt under hela mötet och önskade att min stora dotter hade varit med...
Här har inte många varit inne och tittat. Vi fick tom gå in i laboratoriet!
Guiden var jättebra och pedagogisk. Plötsligt fattade jag saker jag bara tyckt varit flummigt! :-)

Jag tog hem en massa dokumentation till dottern!
Efter att vi varit där pep vi iväg till ett område vi hört mycket om.. Som ett misslyckat projekt. :-)

En liten "stad" mitt ute på en åker. Med väldigt lattjo hus.

Små gränder och toksöta hus.
 Men så tomt!
Man trodde när man byggde det att det skulle bli ett levande ställe men det visade sig att man bara bor här och åker iväg för att jobba och "förlusta" sig.
 Vi åt lunch på en lokal restaurang och pratade med ägaren. Han överlever på turisterna och på evenemang som dom driver.
Som julmarknaden, där det ofta kommer runt 35 000 personer!
Det var lite spöklikt faktiskt. När vi åt lunch säger en kollega "nu har dom lagt sömnmedel i vår mat och vi kommer att vakna upp i en källare!" :-D

Vi åkte tillbaks till Malmö, för att hämta vårt bagage och samla ihop oss inför hemfärd.
Jag var så trött i mitt knä, att jag satte mig i receptionen efter att jag bokat taxi till oss och bara satt.
De andra gick iväg för att shoppa lite och göra sista minuten ärenden.

 Vi åkte till flygplatsen och fick för första gången se att det fanns bilköer även i Malmö! :-)
På ringleden utanför staden!
Vi var i god tid vid flygplatsen, checkade in och gick till gaten.
Vi var 6 stycken som då var helt slut, så vi mest bara fnittrade. De första som gick igenom fastnade och fick sina väskor genomgångna. En kollega hade för mycket vätska med sig och fick lägga parfymer och grejer i en kollegas väska.
En fastnade för att hon hade burkar i väskan. Hon säger "nej det har jag inte! Hittar du en burk får du ta den!"
Vakten letade och plockade upp två marmeladburkar! :-) "Vilken är min?" undrade han! :-D
Vi bara bröt ihop!
Det slutade med att hon fick gå ut igen och checka in sin väska!
Och så jag då. Jag hade helt glömt att jag hade knästödet på mig som har metallstöd i!
Så det pep ju hejvilt!
Vakten frågade "kan du dra av dig det?"... Öhh.. jo..eller nej, jag har för tighta brallor! :-D
Så det blev ju kroppsvisitering delux!
Och vi fortsatte ju att garva så folk undrade ju vilka vi var!

Men, vi kom på planet som var proppfullt och landade hemma en kvart innan planerad tid.
Tåget hem och jag klev in hemma klockan 20:00 prick.
Helt slut.
Det är så många intryck, möten och upplevelser som jag hade velat sätta mig och reflektera runt.
Vi har haft så kul!
Sista morgonen slog det oss vid frukosten att vi ätit rätt många frukostar tillsammans senaste veckorna och vi har umgåtts rätt tätt. Det gör att vi plötsligt sett lite andra sidor hos varandra.
Sista dagen, när vi var trötta i fötterna, hungriga och helt färdiga, då försvann alla filter och vi skrattade så att vi skrek, för att det blev så skruvat.
Men, reflektion hanns inte med. Nope.

Direkt in i planeringsmöte för en stor mässa som går av stapeln om drygt en vecka på torsdag morgon.
En massa trassel fick vi reda ut. Projektledare hade hunnit fixa lite under dagarna vi var borta, men mycket återstod.
Vi renskrev och renskrev, gjorde bemanningsscheman och minutscheman.
Insåg att vi hade för få som kunde hjälpa till, raggade folk osv.
Vi insåg också att vi kommer att få läsa affärsplaner så att ögonen blöder, på grund av att det blivit försenat och vi ska ha valt ut 12 av 38 deltagare till en specialgrej till på tisdag nästa vecka!
Deadline för inskickning var igår!
Nåja, vi har ju hela helgen på oss! :-D

I fredags hade vi ett stort frukostmöte, där vi fick en hel del info och en del info, som vi missat för länge sedan, bevisligen!
Vi har trott att vi inte skulle behöva delta i ett stor projekt som rullar ut nu, men se det var fel!
Vi måste, av lite olika orsaker.
Jag blev rätt irriterad över att information fastnat på halva vägen, men glad att vi fick veta det NU, så att vi hinner dra igång.
Det blir en hel del jobb nu eftersom att vi släpa efter. *sur*
Men vi fick två bra kontaktpersoner som kan hjälpa till och jag ser fram emot att lära mig en massa och kunna lägga det på mitt CV! :-)
Det blir åka av nästa år banne mig.
Jag som tycker att 2016 har varit ett galet år, men det är inget mot vad 2017 blir!
Jiises.
Nåja, vi insåg att det är första advent i helgen. Man kan säga att alla på vårt kontor har missat det!
Men, min kollega som jag delar rum med, fixade lite stämning!

 Jag som fortfarande hade den skånska känslan med mig, kom tillbaks till vardagen med dunder och brak!
Bilkö. Dessa jäkla bilköer vi har här!
Det är fan inte klokt!

 Nåja.
Fredagen kom med en fantastisk himmel! Den glödde i gult, orange och guldgult.

Jag kunde sluta hyfsat tidigt igår, vilket var skönt.
Barnen, hade kompisdater, så det blev lite skjutsande hit och dit innan vi landade hemma med Minime och en kompis.
Det är kul att de båda hittat så bra kompisar i nya skolan och kommit in bra.
Tyvärr hände en ganska dramatisk incident i slutet av veckan, som gjorde att vi kontaktade rektorn för att få veta hur man tänker hantera det ock gå vidare.
Jag är så hjärtligt trött på att 1% av eleverna får förstöra för resterande 99%
Jag förstår att det finns orsaker, jag förstår att det är tungt och jag förstår problematiken.
Men det jag inte förstår är att alla andra ska betala priset.
Vi får se vad det blir av det.
Jag tycker i alla fall att alldeles för mycket har blivit skolans ansvar.

Nog om det.
Nu är det helg och -barnkalas!
Vi gör inget annat! :-)
Idag ska jag steka en drös pannkakor och utfordra ett gäng tjejer. Minime har blandat nya kompisar med gamla kompisar och det ska bli riktigt skoj.
Sen, har vi kalasat klart för detta år. Makens födelsedag går smidigare, eftersom vi hyr in oss hos svärmor! :-D
När den här dagen är över, kanske jag kan börja tänka jul. Det är första advent, så lådorna ska ju grävas fram.
Julklappar har jag inte tänkt en tanke på.
Det får bli mycket på nätet och jag kommer att skicka ut maken på inköp. Han har svart bälte! :-)
Jag kan slå in allt. Det är kul.
Vi har planerat julafton. Det blir ju lite annat numer när stora sonen har egen familj.
Men det blir mysigt.
Vi får julaftonsmorgon ihop hela vi "lilla" familjen där vi äter brunchs, öppnar klappar och bara är.
Sen åker vi "lilla familjen på riktig" för att fira med släkten.
Jag är ju inte tokförtjust i just Julafton. Jag har för mycket skit i bagaget för det.
Däremot älskar jag juldagen.
När barnen fixar med sina julklappar, jag ligger i soffan och läser en bok och vi äter rester från julbordet.
Likaså nyår. Jag gillar iofs nyårsafton men jag behöver inte göra något "festigt"...Det blir nog mer när barnen blir äldre.
Men nyårsdagen älskar jag!!
Då, plockar jag bort allt juligt och öppnar en helt tom kalender för att planera det nya året.

Men, nu ska vi som sagt, steka en massa pankisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar